آتش‌سوزی ۱۹۸۸ یلوستون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آتش سوزی ۱۹۸۸ یلوستون
آتش سوزی در ۸ سپتامبر ۱۹۸۸ (۱۶ شهریور ۱۳۶۷) به مجتمع الد فیتفول نزدیک شد.
موقعیتپارک ملی یلواستون، وایومینگ
آمارها[۱]
مجموع آتش‌سوزی‌ها۲۵۰[۲]
خسارت>$۱۲۰ میلیون (دلار آمریکا در ۱۹۸۸)[۳][۴][nb ۱]
تاریخ۱۴ ژوئن ۱۹۸۸ (۱۹۸۸-0۶-۱۴) – ۱۸ نوامبر ۱۹۸۸ (۱۹۸۸-11-۱۸)[۵]
علت۴۲ توسط صاعقه، ۹ توسط انسان‌ها
زخمینامشخص
تلفات۲ نفر

آتش سوزی ۱۹۸۸ یلوستون طور جمعی بزرگترین آتش‌سوزی در تاریخ ثبت شده پارک ملی یلوستون در ایالات متحده را تشکیل داد. شعله‌های آتش با شروع از تعداد زیادی آتش سوزی کوچکتر، به دلیل شرایط خشکسالی و بادهای فزاینده به سرعت از کنترل خارج شد و در یک آتش‌سوزی بزرگ ترکیب شد که برای چندین ماه ادامه داشت. آتش‌سوزی‌ها تقریباً دو مقصد اصلی بازدیدکنندگان پارک را نابود کردند و در ۸ سپتامبر ۱۹۸۸، کل پارک برای اولین بار در تاریخ خود به روی پرسنل غیر اضطراری بسته شد.[۶] آمدن هوای خنک و مرطوب در اواخر پاییز باعث شد آتش سوزی‌ها به پایان برسد. در مجموع ۳٬۲۱۳ کیلومتر مربع یا ۳۶ درصد از پارک تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفت.[۱]

هزاران آتش‌نشان با کمک ده‌ها هلیکوپتر و هواپیما که برای پرتاب آب و پیشگیرنده آتش استفاده می‌شد، با این آتش سوزی مبارزه کردند. در اوج تلاششان، بیش از ۹۰۰۰ آتش نشان به پارک اختصاص یافت. با آتش سوزی در سراسر اکوسیستم بزرگ یلوستون و سایر مناطق در غرب ایالات متحده، سطوح کارکنان خدمات پارک ملی و سایر سازمان‌های مدیریت زمین برای این وضعیت ناکافی بودند. بیش از ۴۰۰۰ پرسنل نظامی ایالات متحده برای کمک به سرکوب آتش سوزی وارد شدند. تلاش برای اطفای حریق ۱۲۰ میلیون دلار (۳۰۰ میلیون در ۲۰۲۱) هزینه داشت. خسارات وارده به سازه‌ها در نزدیکی مناطق اصلی بازدیدکنندگان به حداقل رسید و خسارت اموال را تا ۳ میلیون دلار (۷ میلیون تا ۲۰۲۱) کاهش داد.[۴] هیچ آتش‌نشانی در حین مبارزه با آتش‌سوزی یلوستون جان خود را از دست نداد، اگرچه دو مورد مرگ ناشی از آتش سوزی در خارج از پارک رخ داد.

سیاست مدیریت آتش سوزی[ویرایش]

در شرق ایالات متحده، با بارندگی قابل توجهی که دارد، آتش سوزی‌های جنگلی نسبتاً کوچک هستند و به ندرت خطر بزرگی برای زندگی و اموال ایجاد کرده‌اند. همان‌طور که سکونتگاه‌ها به سمت غرب به سمت مناطق خشک‌تر حرکت می‌کند، اولین آتش سوزی در مقیاس بزرگ رخ داد. آتش‌سوزی‌های دامنه‌ای در دشت‌های بزرگ و آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در کوه‌های راکی بسیار بزرگ‌تر و مخرب‌تر از آنچه بود که تاکنون در شرق دیده شد. تعدادی از حوادث فاجعه آمیز آتش سوزی در طول سال‌ها بر سیاست‌های مدیریت آتش سوزی تأثیر زیادی گذاشت.[۷]

پانویس[ویرایش]

  1. آتش‌سوزی‌های یلوستون ۱۲۰ میلیون دلار هزینه اطفاء حریق و ۳ میلیون دلار دیگر خسارت مالی به بار آورد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Young, Linda. "Flames of Controversy: Interpreting the Yellowstone Fires of 1988". Wildland Fire Education and Outreach Case Studies. National Interagency Fire Command. Archived from the original on June 23, 2007. Retrieved September 29, 2016.
  2. Schullery, Paul (November 1989). "The Fires and Fire Policy". BioScience. 39 (10): 686–694. doi:10.2307/1310999. JSTOR 1310999.
  3. Kaage, Bill. "Yellowstone 1988: A 25th Anniversary Retrospective". National Park Service. Retrieved December 12, 2017.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Bill Kaage (August 20, 2013). "Yellowstone 1988: A 25th Anniversary Retrospective". Fire and Aviation Management. Retrieved December 16, 2017.
  5. Franke, Mary Ann (2000). "The Summer of 1988" (PDF). Yellowstone in the Afterglow. National Park Service. Retrieved July 17, 2007.
  6. Schullery, Paul (1989). "Yellowstone fires: a preliminary report". Northwest Science. 63 (1): 44–54.
  7. "1988 Fires". National Park Service. Retrieved November 11, 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]