آبراهام پولانسکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبراهام پولانسکی
نام هنگام تولدآبراهام لینکلن پولانسکی
زادهٔ۵ دسامبر ۱۹۱۰
نیویورک نیویورک
درگذشت۲۶ اکتبر ۱۹۹۹ (۸۸ سال)
بورلی هیلز کالیفرنیا
علت مرگحمله قلبی
ملیتآمریکایی
پیشهکارگردان و نویسنده

آبراهام لینلکن پولانسکی (به انگلیسی: Abraham Lincoln Polonsky) کارگردان و نویسنده نامزد جایزهٔ اسکار اهل ایالات متحده آمریکا بود

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۹۲۰ در شهر نیویورک دیده به جهان گشود. ابتدا در رشتهٔ حقوق دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد. سپس از سال ۱۹۳۲ تا آغاز جنگ جهانی دوم به تدریس اشتغال داشته و مدتی نیز در رادیو کار کرد. بعداً رو به نویسندگی آورده و شروع به ساختن داستان‌های کوتاه و نقد نمود.

کار سینما را با فیلمنامه‌نویسی در کمپانی پارامونت آغاز کرده و بعد از خاتمهٔ جنگ برخی از فیلمنامه‌هایش را کارگردانی نمود. اما به سبب مشخص شدن فعالیت‌های غیرآمریکایی در کارهایش مجبور به ترک آمریکا گردیده و به اروپا رفت. بعد از چندی به آمریکا بازآمده و با نام‌های مستعار شروع به نوشتن فیلمنامه کرد. مدتی بعنوان نویسندهٔ برنامه‌های تلویزیونی فعالیت نمود. سرانجام سه داستان بلند از او به نام‌های "دنیای بالا" "فصل ترس" و "ماریو و شعبده باز" یه چاپ رسیدو از فیلمنامه‌های معروفش می‌توان "جسم و روح" و "مدیگان" را نام برد.

در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۹ میلادی درگذشت.[۱][۲]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Yablans, Frank. Papers concerning Mommie dearest: Guide». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ اوت ۲۰۱۳.
  2. «Some Rude to Kazan; "Evil Right-Wing"; CNN's Bruce Morton Took Sides». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۹ اوت ۲۰۱۳.
  • شهیدی، علی‌اصغر (زمستان ۱۳۶۷سینماگران جهان، موسسه انتشارات تلاش

پیوند به بیرون[ویرایش]