کاربر:Amin(امین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حدود دورازده سال پیش (از سال ۲۰۱۲)، شروع کردم به مشارکت در ویکی‌پدیا؛ تحصیلاتم در رشته مهندسی الکترونیک و نرم‌افزار است و به ادبیات، فیزیک و ریاضیات علاقمندم؛ در سومین دهه زندگیم هستم و در اوقات فراغتم، با لذت در ویکی‌فا فعالیت می‌کنم. تمرکز اصلی من بر تولید و انتشار محتوا است، اما اگر فرصت و انگیزه‌ای برای مشارکت در بحث‌ها پیش آید، در آن‌ها شرکت می‌کنم. تنها راه ارتباطی با من صفحه بحثم هست و به جز موارد خاص، خارج از محیط ویکی‌پدیا ممکن است پاسخگو نباشم.

اصول اساسی ویکی‌پدیا:[ویرایش]

ویکی‌پدیا یک دایره المعارف منحصر به فرد است که ویژگی‌های دایره المعارف‌های عمومی و تخصصی، سالنامه‌ها و روزنامه‌ها را در هم می‌آمیزد. این بستر، برای نظرات شخصی، تبلیغات یا شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست. ویکی‌پدیا در مقالات خود تلاش می‌کند تا دیدگاهی بی‌طرفانه داشته باشد، از حمایت اجتناب کرده و دیدگاه‌های اصلی را مستند کند. دقت و تایید پذیری، به ویژه در موضوعات بحث‌برانگیز یا در مورد افراد زنده، بسیار مهم است. محتوای ویکی‌پدیا برای همه آزادانه در دسترس و قابل ویرایش است. ویراستاران مقالات خود را با پروانهٔ آزاد در اختیار عموم قرار می‌دهند و به قوانین کپی‌رایت احترام می‌گذارند.

از ویراستاران ویکی‌پدیا انتظار می‌رود که حتی در صورت اختلاف نظر با یکدیگر با احترام و متمدن رفتار کنند. آنها تشویق می‌شوند که به دنبال اجماع باشند و از جنگ‌های ویرایشی اجتناب کنند. در حالی که ویکی‌پدیا خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌هایی دارد، اما سفت و سخت نیستند و می‌توانند در طول زمان تکامل یابند. اصول و روح ویکی‌پدیا بر تفسیر تحت‌اللفظی تأکید می‌شود و به دلیل امکان دسترسی به نسخه‌های قبلی مقالات، اشتباهات به راحتی قابل اصلاح هستند. به طور کلی، ویکی‌پدیا برای باز بودن، همکاری و بهبود مستمر مقالات خود ارزش قائل است.

چگونه می‌توان مشارکت افراد را در پروژه‌های مانند ویکی‌پدیا افزایش داد؟[ویرایش]

«شب‌زنده‌داران» اثر ادوارد هاپر - تنهایی یک شهر بزرگ

مشارکت در ویکی‌پدیا به صورت رایگان ممکن است به دلیل انگیزه‌های اجتماعی انجام شود. اعضای این جامعه، که از داوطلبان سراسر جهان تشکیل شده‌اند، احساس تعلق به یکدیگر دارند و با هدفی مشترک، ایجاد یک منبع قابل اعتماد از دانش برای همگان، دور هم جمع شده‌اند. همچنین، تمایل به کمک در راستای خیر عمومی از طریق ارائه آزادانه اطلاعات، بسیاری از داوطلبان را به فعالیت می‌انگیزد.

در جامعه ویکی‌پدیا، شناخت اجتماعی نقش مهمی دارد. داوطلبان، بدون دریافت پاداش مالی، ممکن است از بازخورد مثبت، قدردانی، ارزش و تقدیر برای مشارکت‌هایشان لذت ببرند. این شناخت اجتماعی، حس تعلق و انگیزه برای ادامه فعالیت‌های داوطلبانه را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که ارتباطات اجتماعی و همکاری برای ایجاد یک محیط داوطلبانه موفق بسیار اساسی است.

پیوندها:
مقاله‌هایی که ایجاد کردم
الگوهای پرمصرف
لیست انجام‌دادنی‌ها
دفتر مهمان
بایگانی صفحه بحث: ۱ - ۲
پیش‌نویس
شفاف سازی قطع دسترسی