پرش به محتوا

بحث:سامانه

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درباره آنچه كاربر 213.217.58.4 در مورد تعريف سامانه نوشته. دوست گرامي اينكه شما در درك يك تعريف علمي مشكل داريد راهش اينست كه بيشتر مطالعه كنيد و واژه هاي علمي را ياد بگيريد نه اينكه هر آنچه را كه نميفهميد رد بكنيد. موفق باشيد.

آیا سامانه همتای مناسبی برای system است؟[ویرایش]

همانگونه که در مقاله نیز آورده شده است، سامانه در فارسی از ریشه نظم و ترتیب است. اما در شمار کمی از تعریف های واژه system به نظم و ترتیب اشاره می شود. خصوصیت اصلی سیستم ها نظم نیست بلکه ارتباط متقابل اجزاء است که باعث ایجاد کلیتی ورای مجموعه اجزای سیستم می شود. ریشه این واژه در لاتین و یونانی هم به هیچ وجه با نظم همریشه نیست.

پرسشی که بلافاصله به ذهن می رسد اینست که چرا باید از سامانه به عنوان همتای واژه system استفاده؟ شاید:

در ابتدا solar system را در فارسی به منظومه (از ریشه نظم) شمسی ترجمه کردیم. سپس برای "منظومه" که از ریشه نظم بود همتایی فارسی یافتیم. در واقع اشتباهی که در هنگام ترجمه solar system به منظومه شمسی کردیم را تکرار کرده و تنها آن اشتباه را به فارسی برگرداندیم. سپس بدون توجه به معنی و مفهوم واژه system، سامانه را به عنوان همتای آن استفاده کردیم، تنها به این دلیل که :

اگر:

system = منظومه و

منظومه = سامانه

پس :

system = سامانه


منظومه و سامانه گرچه می توانند همتایان مناسبی برای یکدیگر در دو زبان عربی و فارسی باشند اما به نظر من همتایان خوبی برای system نیستند.

کسی هست که همتای مناسبی در نظر داشته باشد؟

بهرنگ تاج احمدی ۱۶:۴۴، ۱۰ اوت ۲۰۰۷ (UTC)


معادل دفاع پذیر تری که در برابر system می توان بیان کرد کل است که دکتر علی رضاییان مطرح نموده اند.

درود.

سامانه دیگر از مرحله بحث گذشته و برابری جاافتاده است که فرهنگستان زبان هم آن را برابر سیستم تصویب کرده و همه دستگاه‌های دولتی و نشریات علمی و غیره در ایران هم از آن استفاده می‌کنند. (می‌توانید با جستجوی گوگل نمونه‌ها را مشاهده کنید.)

پاینده باشید.--ماني ۰۸:۳۳، ۳ اکتبر ۲۰۰۷ (UTC)


یادداشت[ویرایش]

سلام،

‏سامانه‌ها یا منظومه‌ها واژه‌های زیبایی هستند، ولی، هیچکدام کلی‌بینی و کارکردهای یکپارچهٔ سیستم‌ها را نمی‌رسانند.

با تشکر،

سعی ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۰۵:۵۴ (UTC) شینهپاسخ

سامانه معادلی غلط برای سیستم است[ویرایش]

سامانه یا سامان به هیچ وجه به تنهایی معنی نظم و ترتیب نداشته و تنها در فعل سامان دادن چنین معنی ای از آن مستفاد می شود. سامانه، سامان، سامه همگی در لغت به معنای مرز، مرز و بوم، میهن، خانه، سرپناه هستند و احتمالاً با انگلیسی home از یک ریشه هستند.--Irman (بحث) ‏۵ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۰۰ (UTC)پاسخ