یلقون‌اغاج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یلقون‌اغاج
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانتکاب
بخشبخش مرکزی
دهستانافشار
مردم
جمعیت۶۶۱ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۴۵۰۹۰
پیش‌شمارهٔ تلفن۴۵۴۵

یلقون آغاج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است. روستای تاریخی یلقون آغاج در فاصله ۷ کیلومتری شهرستان تکاب قراردارد.

روستای یلقون آغاج یکی از بهترین و خوش آب و هواترین روستاهای تکاب است این مکان دارای باغ‌های زیبا و مناطق تفریحی و تاریخی است. این مکان دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است.


[نیازمند منبع]از مقاصد قاصد و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی است و آثار تاریخی زیادی از دوران حکومت قاجار و صفوی در خود جای می‌دهد. این آثار تاریخی شامل قلعه روستایی، حمام سنتی، مسجد و خانه اربابی می‌شود. متاسفانه مسجد این روستا که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش می‌رسید، بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته و در محل آن، مسجدی جدید و باعظمت را جایگزین کرده‌اند. یولقون نام درختی است بابرگهای سوزنی شکل وبسیارزیبا که دراطراف واکناف این قصبه رشد داشته،ولی اکنون تعداداین درختچه هابسیارکم است.زمانی این روستا یک نوع درخت رشدونموداشته است،البته قبل ازقاجاریه وبه همین سبب اسم این روستا« تک آغاج» یعنی دارای یک نوع درخت بوده است،بعدازقاجاریه وباورود سلیمانخان افشاربه این منطقه وانتخاب اینجا به عنوان سکونتگاه خود در دوره محمدشاه قاجار این روستا صاحب آوازه ونام ونشان گردید وباغهای معروف« چهارباغ» و« رجال» و« درزی بولاقی» یادگارهمان دورانهاست.یولقون به ترکی یعنی راه راه وخالدار.درخت یولقون نیز باداشتن رگه های سفید روی این درختچه شطرنجی، وراه راه است.این مکان قدمتی طولانی دارد ولی از زمان صفویان رونق گرفته ودر زمان قاجار به اوج رسیده است.

زبان و گویش[ویرایش]

اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۱ نفر بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.