یاور کلنترلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یاور کلنترلی
Yavər Kələntərli
نام بومیYavər Kələntərli
نام هنگام تولدYaver Ali gizi Zamanova
زادهٔ۲۶ مارس ۱۹۰۲
شماخی
درگذشت۵ فوریهٔ ۱۹۷۹ (۷۶ سال)
باکو
دیگر نام‌هایاور عباس قیزی کلنترلی
پیشهخوانندگی
همسر(ها)«خداوردی کلنترلی»
جایزه(ها)هنرمند افتخاری آذربایجان شوروی (۱۹۳۹)

یاور کلنترلی (ترکی آذربایجانی: Yavər Kələntərli; ۲۶ مارس ۱۹۰۲ – ۵ فوریهٔ ۱۹۷۹) خواننده موسیقی مقامی آذربایجانی در دوره شوروی سابق بود.[۱][۲][۳] در سال ۱۹۳۹ به وی لقب افتخاری هنرمند افتخاری آذربایجان شوروی اعطا شد.[۴][۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

یاور کلنترلی در ۲۶ مارس سال ۱۹۰۲ شهر شماخی استان باکوی سابق در امپراتوری روسیه زاده شد.[۱]وی با «خداوردی کلنترلی» ازدواج کرد. یاور کلنترلی در سال ۱۹۲۴ با مسلم ماقمایف، آهنگساز معروف آذربایجانی، آشنا شد که الهام بخش فعالیت او در موسیقی شد.

یاور کلنترلی از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۷ به عنوان تکخوان در رادیو آذربایجان فعالیت کرد. از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱ و دوباره در میان سالهای ۱۹۴۵ الی ۱۹۵۱ نیز در آکادمی ملی اپرا و تئاتر باله آذربایجان تک‌خوان بود.[۱][۴]برخی از اجراهای برجسته موسیقی‌های مقامی که در نمایش‌های اپرا داشت، شامل خوانندگی در نقش «لیلا»، مادر لیلی و در نقش «اصلی» به ترتیب در اپراهای لیلی و مجنون و اصلی و کرم از عزیر حاجی‌بیگف، همچنین در نقش «عرب‌زنگی» در اپرای «شاه اسماعیل» از مسلم ماقمایف است.[۱] در کنار موسیقی مقامی، او موسیقی‌های مردمی آذربایجانی هم می‌خواند.

یاور کلنترلی در ۵ فوریه سال ۱۹۷۹ در باکو درگذشت.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Kelenterli Yaver Ali gizi". Mugam Ensiklopediyasi (به روسی). Retrieved 2022-06-15.
  2. "Yavər Kələntərli...Bu adı səhnəyə israrla Üzeyir bəy gətirib" [Yaver Kalantarli... Uzeyir Bey insisted on bringing this name to the stage]. Şərq (به ترکی آذربایجانی). June 25, 2011.
  3. "Мугам, путь к истине" [Mugam, the path to truth]. Зеркало (Mirror) (به روسی). April 26, 2008.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Prominent figures of Azerbaijan music". www.baku.ru (Мугам). Retrieved 2022-06-15.