گانگستر (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گانگستر
Wiseguy title card
گانگستر، فصل اول
ژانر
سازندهاستیون جی. کنل
فرانک لوپو
بازیگران
آهنگسازانمایک پست
والتر مورفی
کشور سازندهایالات متحده آمریکا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۴
شمار قسمت‌ها۷۵
(به‌علاوهٔ ۳ قسمت پخش‌نشده)
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
تهیه‌کننده‌ها
  • برنت-کارل کلاکسون
  • راد هولکامب (قسمت اول)
  • آلفونس روگیورو جونیور
  • آلکس بیتون
مدت۴۵ تا ۴۸ دقیقه
تولیدکنندهاستیون جی. کنل
پخش
شبکهٔ اصلیسی‌بی‌اس
فرمت تصویررنگی
فرمت صدااستریو
انتشار اولیه۱۶ سپتامبر ۱۹۸۷ (۱۹۸۷-09-۱۶) –
۸ دسامبر ۱۹۹۰ (۱۹۹۰-12-۰۸)

گانگستر (انگلیسی: Wiseguy) یک مجموعهٔ تلویزیونی جنایی پلیسی که در ۷۵ قسمت مابین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ از شبکهٔ سی‌بی‌اس پخش شد. تصویربرداری و ساخت این سریال در ونکوور بریتیش کلمبیا صورت پذیرفت. شخصیت اصلی فیلم «وینی ترانووا» (با بازی کن وال) اهل بروکلین، دانش‌آموختهٔ دانشگاه فوردهام و مأمور مخفی اف‌بی‌آی است که در ابتدای سریال، به هجده‌ماهه زندان محکوم می‌شود تا اعتبار «گانگستری» خود را دنیای تبهکاران تثبیت کند و به گروه‌های مافیایی نشان دهد که او واقعاً یک خلافکار است. این زندانی شدن، وی را از خانواده‌اش دور می‌کند و مقررات «اداره جرایم سازمان یافته» به او اجازه نمی‌دهد تا حقیقت ماجرا و دلیل واقعی زندانی شدنش را به خانواده بگوید. تمرکز داستان سریال بر روی سازوکار سری ماندن شخصیت او و عواقب اقدامات قهرمانانه‌اش است.[۱] تی‌وی گاید در سال ۱۹۹۷، قسمت «رقص خون» را رتبه ۱۴ از فهرست «۱۰۰ اپیزود برتر از یک سریال تلویزیونی در تمام دوران» قرار داد.[۲]

کن وال بابت نقش‌آفرینی در این سریال، در چهل و هفتمین مراسم گلدن گلوب در سال ۱۹۹۰ برندهٔ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد شد.

منابع[ویرایش]

  1. Nugent, Phil (2007). "Swimming with Sharkey". TheHighHat.com. Archived from the original on 3 December 2003. Retrieved June 5, 2015.
  2. TV Guide Book of Lists. Running Press. 2007. pp. 184. ISBN 978-0-7624-3007-9.

پیوند به بیرون[ویرایش]