گالری هنری آتنئو

مختصات: ۱۴°۳۸′۲۴″ شمالی ۱۲۱°۴′۳۸″ شرقی / ۱۴٫۶۴۰۰۰°شمالی ۱۲۱٫۰۷۷۲۲°شرقی / 14.64000; 121.07722
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گالری هنری آتنئو
Map
بنیان‌گذاری۱۹۶۰
مکاندانشگاه آتنئو د مانیل، لویولا هایتس، شهر کوزون، فیلیپین
گونهموزه دانشگاه
مدیرمادر ویکتوریا «بوتس» هررا
وبگاه

گالری هنر آتنئو یک موزه هنر مدرن دانشگاه آتنئو دو مانیل است. این گالری در نوع خود اولین موزه در فیلیپین است.[۱] در واقع این گالری به عنوان یک منبع هنری برای جامعه دانشگاه و عموم مردم نیز خدمت می‌کند. گالری در بال هنر، آرته، دانشگاه آتنئو دو مانیل، خیابان کاتی پونان، لویولا هایتس، شهر کوئزون واقع شده‌است.

گالری هنری آتنئو که امروزه به‌عنوان اولین موزه هنر مدرن فیلیپین شناخته می‌شود، پس از وصیت فرناندو زوبل در سال ۱۹۶۰ مجموعه آثاری که او از هنرمندان مشهور پس از جنگ فیلیپین جمع‌آوری کرده‌بود در آتنئو تأسیس شد.[۲] در طول سال‌ها، دیگر بشردوستان و هنرمندان از ابتکار زوبل پیروی کردند و کمبودها و شکاف‌ها را پر کردند، به طوری که این مجموعه اکنون تمامی جنبش‌های هنری فیلیپین را در دوران پس از جنگ در خود جای داده و به نمایش گذاشته‌است: از نئورئالیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی تا گرایش‌های ترکیبی پست مدرن امروزی. نقاشی‌ها و طراحی‌های زیبای گالری شامل بیش از ۳۰۰ اثر از هنرمندان داخلی و بین‌المللی از رنسانس تا امروز را در بر می‌گیرد. انواع حکاکی‌ها، حکاکی‌های روی چوب، لیتوگرافی‌ها و سایر رسانه‌های گرافیکی بیش از ۸۰ هنرمند از جمله رامبراند، گویا، دلاکروا، تولوز لوترک، پیکاسو و جوونال سانسو را شامل می‌شود.

مجموعه[ویرایش]

گالری هنری آتنئو بیش از ۵۰۰ اثر هنری شامل نقاشی، چاپ، طراحی، مجسمه، عکس و پوستر را در خود جای داده‌است.[۳] ریشه‌های این مجموعه به فرناندو زوبل (۱۹۸۴–۱۹۲۰) می‌رسد. نقاش، محقق هنر و معلم در آتنئو، زوبل بیش از ۲۰۰ اثر هنری را برای تشکیل یک مجموعه مطالعاتی برای دانشجویان دانشگاه اهدا کرد. اولین بار در سال ۱۹۶۱ در سالن بلارمین قرار گرفت، در سال ۱۹۶۷ به طبقه همکف کتابخانه ریزال منتقل شد و در ۱ اکتبر ۲۰۱۷ به بخش هنر در آرته منتقل گردید.[۴]

داخل گالری هنری آتنئو

منابع[ویرایش]

  1. Paras-Perez, Rodolfo; Pilar, Santiago Albano; Torres, Emmanuel (2004). Pioneers of Philippine Art: Luna, Amorsolo, Zobel (به انگلیسی). Ayala Foundation. p. 108. ISBN 978-971-8551-39-4.
  2. Samuya Veric, Charlie (2017). "Fernando Zobel and the making of the Ateneo Art Gallery: modern art, postcolonial statehood, and the utopian imagination in twentieth-century Philippines". Perspectives in the Arts and Humanities Asia. 7.1: 25–42.
  3. Lenzi, Iola (2004). Museums of Southeast Asia (به انگلیسی). Archipelago Press. pp. 110–111. ISBN 978-981-4068-96-3.
  4. "Ateneo Art Gallery Exhibitions". Ateneo de Manila University. Ateneo de Manila University. Retrieved 8 February 2023.

ادبیات[ویرایش]