کیدو کوایچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کیدو کوایچی
木戸 幸一
Lord Keeper of the Privy Seal of Japan
دوره مسئولیت
۱۹۴۰ – ۱۹۴۵
پادشاههیروهیتو (Hirohito)
پس ازYuasa Kurahei
پیش ازHisanori Fujita
اطلاعات شخصی
زاده۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۸۹
توکیو سیتی
درگذشته۶ آوریل ۱۹۷۷ (۸۷ سال)
علت مرگسیروز
آرامگاهTama Cemetery، توکیو، ژاپن
ملیتژاپن
همسر(ان)Kodama Tsuruko
روابطکیدو تاکایوشی (دایی بزرگ)
فرزندان2 sons, 1 daughter
مادرSueko Yamao
پدرTakamasa Kido
محل تحصیلدانشگاه کیوتو
پیشهمشاور امپراتور هیروهیتو

کیدو کوایچی (به ژاپنی: 木戸 幸一, Kido Kōichi); ۱۸ ژوئیهٔ ۱۸۸۹ – ۶ آوریل ۱۹۷۷) سیاستمدار مشاور امپراتور هیروهیتو اهل ژاپن بود. او طی سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ مهردار و منشی سلطنتی و در طول جنگ جهانی دوم، نزدیکترین مشاور امپراتور هیروهیتو بود. کیدو به انجام جنایات جنگی محکوم شد. مجازات او حبس ابد بود که پس از ۶ سال در سال ۱۹۵۳ آزاد شد.

اوایل زندگی[ویرایش]

کوایچی کیدو در ۱۸ ژولای سال ۱۸۸۹ در آکاساکا، توکیو متولد شد. پدر او، مارکی «تاکاماسا کیدو»، خواهرزاده «کیدو تاکایوشی»، از رهبران اصلاحات میجی بود.

کیدو پس از فارغ التحصیلی از مدرسه «گاکوشویین» (Gakushuin Peer) در توکیو، در دانشکده حقوق دانشگاه کیوتو مشغول به تحصیل شد؛ «هاجیمه کاواکامی» (Hajime Kawakami)، اقتصاددان مارکسیست، از استادان او بود. کیدو پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۱۵، در پست‌های اداری جزئی و متعددی در وزارت کشاورزی و بازرگانی، و به دنبال آن در وزارت بازرگانی و صنعت خدمت کرد.

کیدو به همراه «شینجی یوشینو» (Shinji Yoshino) و «نوبوسوکه کیشی» (Nobusuke Kishi) از معماران قانون کنترل صنایع استراتژیک در سال ۱۹۳۱ بود؛ قانونی که زمینه را برای کنترل دولتی صنایع متعدد در طول نظامی‌سازی فزاینده ژاپن در دهه ۱۹۳۰ فراهم کرد. کیدو در سال ۱۹۳۰، دبیرکل وزارت امور داخله شد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Bix, Hirohito pages 177-178.

پیوند به بیرون[ویرایش]