کیت ادوارد ابوت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کیت ادوارد ابوت (انگلیسی: Keith Edward Abbott؛ ۱۸۷۳ – ۱۸۱۴) دیپلمات و سرکنسول بریتانیا در تبریز و سپس در اودسا بود.

خانواده[ویرایش]

کیت در لندن متولد شد، او پنجمین پسر هنری الکسیوس ابوت، تاجر بازنشسته کلکته از بلک هیث، کنت بود،[۱] همسرش مارگارت ولش، دختر ویلیام ولش از ادینبورگ بود. او در مجموع هفت خواهر و برادر داشت که نام‌های آن‌ها به قرار زیر است:

حرفه[ویرایش]

بین سالهای ۱۸۳۵ و ۱۸۳۷، کی ابوت به عنوان دستیار کنسولگری بریتانیا در شهر ارزروم در شمال شرقی عثمانی، اقامت داشت.[۲] او ابتدا در سال ۱۸۴۱ به کنسولگری بریتانیا در تهران منصوب شد و از آنجا در سال ۱۸۴۲ به تبریز منتقل شد. او در نهایت در آوریل ۱۸۵۴ به کنسولگری تبریز منصوب شد و تا قطع روابط بین انگلیس و ایران در ۱۸۵۶ در آنجا ماند، با تجدید روابط با ایران در ژوئیه ۱۸۵۷ به عنوان سرکنسول به همان مکان بازگشت. در ژوئیه ۱۸۶۸ کنسول بندرها روسیه در دریای سیاه و دریای آزوف شد و در اودسا اقامت داشت و تا زمان مرگش در ۲۸ آوریل ۱۸۷۳ در آنجا ماند. او در طول خدمت خود در ایران مجموعه ای از گزارش‌های ارزشمند در مورد اقتصاد، بازرگانی و جامعه ایران تهیه کرد (به فهرست انتشارات زیر مراجعه کنید).

منابع[ویرایش]

  1. Biog. of Henry Alexius Abbot per the obituaries of his prominent sons
  2. Abbotts' 'Notes of a tour in Armenia in 1837' (see Publications list below) p.207

انتشارات[ویرایش]

  • Stearn, Roger T. "Abbott, Augustus". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/19. (Subscription or UK public library membership required.)
  • "یادداشت‌های یک تور در ارمنستان در سال ۱۸۳۷"، در: مجله انجمن سلطنتی جغرافیایی لندن ۱2 (1842) صفحات 207-220 (حاشیه نویسی‌های جغرافیایی این مقاله توسط Jelle Verheij منتشر شده‌است)
  • شهرها و تجارت: کنسول ابوت در اقتصاد و جامعه ایران، ۱۸۴۷–۱۸۶۶. ویرایش با مقدمه ای از عباس امانت (لندن: انتشارات Ithaca برای هیئت مدیره دانشکده شرق‌شناسی، دانشگاه آکسفورد، ۱۹۸۳).شابک ‎۰۸۶۳۷۲۰۰۶۴شابک 0863720064.