کمیسیون بین‌المللی قضات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمیسیون بین‌المللی قضات
کوته‌نوشتICJ
بنیان‌گذاری1952
گونهسازمان مردم‌نهاد with Consultative Status
ستادژنو، سوئیس
زبان رسمی
زبان انگلیسی، زبان فرانسوی، زبان اسپانیایی
Acting President
Robert Goldman (since 2017)
Secretary-General
Saman Zia-Zarifi
کارمندان
60
وبگاه

کمیسیون بین‌المللی قُضّات (به انگلیسی: International Commission of Jurists)، مخفف: (ICJ)، یک سازمان حقوق بشری غیردولتی است.

در این کمیسیون ۶۰ دادستان و وکیل عضویت دارند که از آن جمله می‌توان مقام‌های ارشد دادگستری از کشورهای استرالیا، کانادا و آفریقای جنوبی را نام برد. مری رابینسون، رئیس‌جمهوری ایرلند، و کمیسر عالی پیشین حقوق بشر سازمان ملل از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت. از ژانویه ۲۰۱۱، پدرو نیکن (Pedro Nikken) در این سمت، جانشین خانم رابینسون شده‌است.

دبیرخانه کمیسیون بین‌المللی قضات در ژنو سوئیس قرار دارد و کارکنان آن از وکلای مربوط به حوزه‌های قضایی مختلف و سنت‌های گوناگون دادرسی هستند.

دبیرخانه و کمیسیون بین‌المللی قضات در جهت هواداری از تقویت نقش وکلا و قضات برای پیشبرد حقوق بشر و حاکمیت قانون و سیاست‌گذاری در این راستا فعالیت می‌کنند.

از فعالیت‌های این کمیسیون در پیوند با ایران می‌توان به بیانیه مشترک این کمیسیون با سازمان عفو بین‌الملل اشاره کرد که در خردادماه ۱۳۹۰ منتشر شد و در آن، این دو نهاد بین‌المللی خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط چند تن از حقوقدانان و وکلای برجسته ایرانی شدند.[۱][۲]

پانویس[ویرایش]

  1. رادیو فردا: درخواست عفو بین‌الملل و کمیسیون جهانی قضات برای آزادی فوری وکلای ایرانی، بازدید: مه ۲۰۱۱.
  2. در بیانیه این دو نهاد بین‌المللی آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، مائده قادری و قاسم شعله سعدی، و همچنین لغو حکم محکومیت خلیل بهرامیان و روشن شدن وضعیت قانونی هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی، و آزادی فوری او درخواست شده‌است.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "International Commission of Jurists," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed May 26, 2011).

نوشته‌ای از حسین سبزواری سفیر پاریس