کمپین بدسرپرست تنهاتر است

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بدسرپرست تنهاتر است یک پویش اجتماعی در ایران بود که توسط گروهی از روزنامه‌نگاران، حقوق‌دانان و هنرمندان از سال ۱۳۹۵ با هدف حمایت از کودکانی که قربانی خشونت و آسیب می‌شوند و در اصطلاح عمومی «بدسرپرست» هستند، شکل گرفت.[۱][۲] این کمپین در مدت فعالیت خود تلاش می‌کرد تا با نامه‌نگاری با نهادهای رسمی همچون ریاست جمهوری و شوراها و... و همچنین برگزاری رویدادها و نشست‌هایی در شهرهای مختلف ایران توجه افکار عمومی و در نتیجه توجه نهادهای حاکمیتی را به وضعیت کودکان قربانی خشونت، کودکان قربانی کودک‌همسری، کودکان کار و زباله‌گرد و کودکان آسیب‌دیده از بلایای طبیعی جلب کند.[۳][۴]

اهداف و رویکرد[ویرایش]

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک کشورهای امضاکنندهٔ این کنوانسیون را متعهد کرده که از کودکان در مقابل هر نوع آسیب محافظت کند، ایران نیز یکی از امضاکنندگان این پیمان نامه است.[۵] به عبارت دیگر حکومت‌ها سرپرست‌های اصلی کودکان هستند و موظف شده‌اند در بحران‌های خانوادگی، اجتماعی و طبیعی به میدان آمده و چتر حمایتی خود را بر سر کودکان بگیرند و مانع آسیب آن‌ها شوند. بنابراین دایره شمول مفهوم «بدسرپرستی» بسیار وسیع است و پویش «بدسرپرست تنهاتر است» وظیفه خود می‌دانست از کودکانی که در بحران‌های خانوادگی، اجتماعی، حاکمیتی و طبیعی قربانی خشونت می‌شوند حمایت کند.

با وجود اینکه آزار و شکنجه کودکان بدسرپرست طیف وسیعی از انواع آسیب‌های روحی، روانی، جسمی و جنسی را شامل می‌شود، اغلب این کودکان در خانواده متحمل آزار می‌شوند، جامعه نسبت به وضعیت آن‌ها بی‌تفاوت است و نهادهای مسئول نیز از آن‌ها حمایت نمی‌کنند. علاوه بر آن حاکمیت که وظیفه حمایت از کودکان در برابر انواع خشونت را بر عهده دارد، خود با نصب قوانین ایدئولوژیک و دفاع از مواردی مانند کودک‌همسری به خشونت علیه آنان دامن می‌زند.

پویش «بدسرپرست تنهاتر است» رویکرد خود را در مواجهه با جامعه «آموزش و اطلاع‌رسانی» به‌منظور پیشگیری و توانمندسازی و در مواجهه با نهادهای مسئول «مطالبه و اعتراض» برای احقاق حقوق کودکان آسیب‌دیده و در معرض خشونت تعریف و فعالیت‌های خود را با تمرکز بر موارد زیر در مواجهه با نهادهای مسئول و قانون‌گذار آغاز کرد:[۶][۷][۸]

الف: تصویب قوانین جامع و مانع

ب: اجرایی‌کردن قوانین موجود

ج: نظارت مستمر و موثر بر عملکرد نهادها در راستای اجرای قوانین

حامیان[ویرایش]

مهناز افشار، سیاوش صفاریان‌پور در یکی از رویدادهای بدسرپرست تنهاتر است

کمپین بدسپرست تنهاتر است با حمایت ۴۵۰ هنرمند و سینماگر تشکیل شد.[۹][۱۰] این پویش بر اساس ایده و طرحی از سایه رحیمی، روزنامه‌نگار، و با همراهی گروهی متشکل از چند روزنامه‌نگار و حقوقدان و جامعه سینمایی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ شکل گرفت. برخی از سینماگران شناخته‌شده همچون مهناز افشار، پرویز پرستویی، کامبیز دیرباز و... با این پویش همکاری می‌کردند.[۱۱][۱۲][۱۳][۱۴]

فعالیت‌ها[ویرایش]

پویش بدسرپرست تنهاتر است، در قالب‌های مختلفی اهداف خود را دنبال می‌کرد که از جمله‌ٔ آن‌ها می‌توان به پیگیری و اصلاح قوانین تا حمایت از کودکان کار و کودکان زلزله‌زده اشاره کرد. این فعالیت‌ها در مدت ۳,۵ سال فعالیت پویش در هفت بخش دنبال می‌شد:[۱۵]

  1. بزرگمهر حسین‌پور و بهرام رادان در کمپین بدسرپرست تنهاتر است
    تبیین مفهوم بدسرپرستی در جامعه از طریق آگاهی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی
  2. درخواست برای تصویب «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان»[۱۶]
  3. گرامیداشت «روز جهانی منع خشونت علیه کودکان»
  4. همدردی با کودکان زلزله‌زده سرپل ذهاب به عنوان قربانی خشونت
  5. حمایت و توانمندسازی کودکان کار[۱۷]
  6. تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج و حذف پدیده کودک‌همسری
  7. تلاش برای حل معضل زباله‌گردی کودکان

تعطیلی کمپین[ویرایش]

این کمپین پس از فعالیت‌های منسجم در زمینه مقابله با کودک همسری و درخواست برای اصلاح قوانین در سال ۱۳۹۸ با تهدیدهای نهادهای امنیتی مواجه و حساب‌های کاربری آن در توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام مسدود شد. [نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. «تنها نیستند، تنهاترند!/ انتظامی، افشار، مصفا، تهرانی، سوریان و... در کمپین حمایت از کودکان‌بدسرپرست». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۶-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  2. PARHA-NP.V.5.1.1. «نمی‌گذاریم محبت از کودکان دریغ شود». روزنامه شهروند. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  3. «انتقاد از بازداشت کودکان آب‌نبات فروش در بروجرد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  4. «بدسرپرست تنهاتر است». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  5. «خواسته فعالان مدنی از مسئولان؛ کودکان بدسرپرست را دریابید». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۶-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  6. «مهناز افشار به مولاوردی نامه نوشت/ لطفا صدای کودکان بدسرپرست را به گوش رییس‌جمهور برسانید». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۱۰-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  7. S, HRANA. "خبرگزاری هرانا | نشست کمیسیون اجتماعی دولت با موضوع بررسی وضعیت کودکان «بدسرپرست» تشکیل شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-08.
  8. «مولاوردی: با وزیر کار و رئیس بهزیستی مشکلات کودکان کار را پیگیری می کنیم». ایسنا. ۲۰۱۷-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  9. «مهناز افشار، زیبا بروفه، عبدالله روا و ... در همایش «بدسرپرست تنهاتر است»». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  10. «حمایت اهالی خانه سینما از کودکان بدسرپرست». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۹-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  11. «مهناز افشار: متاسفم که برای رفع خشونت دغدغه نداریم/ همکاری سینمایی با موضوع کودکان بدسرپرست». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۸-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  12. «پرویز پرستویی برای کودکان بدسرپرست نوشت/افسوس،چه دردی را درمان کرده که این دومی باشد». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۷-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  13. «نامه کامبیز دیرباز به شهردار تهران درباره کودکان زباله‌گرد». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  14. «پویش ˝بدسرپرست تنهاتر است˝». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  15. «کودکان بدسرپرست، قانون و والدینی که «مالک کودکان خود نیستند»». https://iranhr.net/fa/articles/3037/. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  16. «چرا به قوانین جدید برای کودکان نیاز داریم؟ / فرار پدر و نامادری از مجازات کودک‌آزاری». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۱۰-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۸.
  17. «انتقاد از بازداشت کودکان آب‌نبات فروش در بروجرد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۴.