کله‌منار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلهٔ منار)
طرح ژان شاردن از یک کله‌منار با کله چهارپایان شکارشده در سال‌های ۱۶۷۰ میلادی

در گذشته در برخی از جنگ‌ها، به‌ویژه هنگامی که سپاهی پیروز می‌شد، سر اسیرها یا کشته‌شدگان در جنگ را بریده و به شکل یک تپه بزرگ یا مناره ساخت که به آن کله‌منار می‌گفتند.

برای نمونه در جنگ چلدر، مصطفی‌پاشا دو کله منار از کشته‌های ایرانی بر پا کرد. همچنین در نبرد کرتسانیسی، آغا محمدخان نیز این کار را با کشته‌های سپاه گرجی‌ها کرد.

از نمونه‌های دیگر این عمل می‌توان به واقعه محاصره اصفهان به دست «تیمورلنگ» اشاره کرد. در نتیجه یورش تیمور به اصفهان، هفتاد و پنج هزار نفر از مردم اصفهان کشته شدند و با جمجمه مردم این شهر یک‌کله منار ساخته شد.

همچنین روی سفال‌ها، نقش‌هایی مانند خطوط هندسی، هاشور، زیک زاک، نقش افزوده و نقش کنده می‌شود. شواهد حاکی از آن است که سمت غربی این تپه بر اثر کاوش‌های متعدد غیرمجاز به شدت آسیب دیده و حفره‌های متعددی در آن ایجاد شده است.

طی سال‌های گذشته، در قسمتی از تپه، گودالی به عمق دو متر ایجاد شده که مملو از قطعات بزرگ سفال‌های شکسته شامل قطعات خمره‌های بزرگ قرمز رنگ است که بر اثر ضربه کلنگ خرد شدند. و در میان قطعه‌های سفالی، استخوان و اجزای مختلف بدن انسان دیده می‌شود که به احتمال زیاد درون خمره شکسته شده بودند.

وضعیت کلی تپه بدین صورت است که تپه اصلی در شرق واقع شده و دارای ارتفاعی حدود ۲۵متر است. در قسمت غربی تپه تا فاصله حدود ۱۵۰ متر تپه‌هایی قرار دارد که ارتفاع آن‌ها از سطح زمین‌های اطراف حدود ۱۰ متر بوده و در همه آن‌ها شواهد تاریخی و فرهنگی گسترده است.

«محوطه باستانی کله منار در تاریخ دوازدهم شهریور ماه سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.»

منابع[ویرایش]