کسی عزیز من را دیده‌است؟

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«کسی عزیز من را دیده‌است؟»
تک‌آهنگ رولینگ استونز
از آلبوم پل‌هایی به بابل
تاریخ پخش۲۲ سپتامبر ۱۹۹۷
تاریخ ضبطمارس تا ژوئیهٔ ۱۹۹۷
ژانرراک
زمان۴:۳۱
ناشرویرجین
ترانه‌نویس(ها)
تهیه‌کننده(ها)
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های رولینگ استونز
«اسب‌های وحشی»
(۱۹۹۶)
«کسی عزیز من را دیده‌است؟»
(۱۹۹۷)
«قدیس من»
(۱۹۹۸)
نمونهٔ صوتی
"Otherside"
موزیک ویدئو
"?Anybody Seen My Baby" در یوتیوب

«کسی عزیز من را دیده‌است؟» (به انگلیسی: ?Anybody Seen My Baby) ترانه‌ای از گروه رولینگ استونز و یکی از قطعه‌های بیست و یکمین آلبوم استودیویی آن‌ها با نام پُل‌هایی به بابِل (۱۹۹۷) است. این ترانه را میک جَگِر و کیت ریچاردز نوشته‌اند اما به‌خاطر شباهت کُرُس آن به آهنگ «ولع دائمی» از کی.دی. لنگ، در مشخصات ترانه از لَنگ و بن مینک هم نام برده شده‌است.

ساخت ترانه[ویرایش]

جَگِر و ریچاردز مدعی هستند که تا زمان ضبط «کسی عزیز من را دیده‌است؟» آهنگ کی.دی. لَنگ را نشنیده بوده‌اند. کیت ریچاردز در کتاب زندگی‌نامه‌اش نوشته یک روز که در حال ضبط ترانه بوده دخترش آنجلا و یکی از دوستانش که آن‌جا حضور داشته‌اند شروع به خواندن آهنگی کرده‌اند که همان «ولع دائمی» لَنگ بوده‌است. «ولع دائمی» یکی از معروف‌ترین ترانه‌های لَنگ است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و محبوب و پُرفروش شد. پس از آن‌که ریچاردز متوجه شباهت آهنگ‌ها می‌شود موضوع را با مدیر برنامه و وکلایشان درمیان می‌گذارد و به این نتیجه می‌رسند که باید نام لَنگ هم به‌عنوان یکی از خالقان اثر آورده شود. کی.دی. لَنگ در سال ۲۰۱۱ در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت: «وکیلم به من تلفن زد و پرسید آیا می‌خواهی ۲۵٪ از حق نشر آهنگ جدید رولینگ استونز مال تو باشد؟ و من گفتم بله! مطمئناً! مثل اینکه برندهٔ لاتاری شده‌باشم».[۱]

موزیک ویدئو[ویرایش]

در این ویدئو آنجلینا جولی در نقش یک استریپر ظاهر می‌شود که از یک کلوپ می‌گریزد و میک جگر در خیابان‌های نیویورک به‌دنبال او می‌گردد.[۲]

در کتاب زندگی‌نامهٔ جَگر با نام میک: زندگی وحشی و نبوغ دیوانه‌وار جَگر (۲۰۱۲) آمده‌است زمانی که پیشنهاد حضور در ویدئوی رولینگ استونز به آنجلینا جولی داده شد او که به‌تازگی بازی در فیلم جیا را به‌پایان رسانده بود، ابتدا آن نقش را قبول نکرد اما به‌خاطر اصرار زیاد مادرش (که از شیفتگان جَگر بود) پذیرفت در آن ویدئو نقش‌آفرینی کند.[۳] بر اساس همان کتاب، پس از پایان فیلم‌برداری ویدئو، جَگر در پی برقراری رابطهٔ عاشقانه با جولی (در آن زمان متأهل) بوده اما جولی در برابر این خواسته مقاومت می‌کرده‌است.[۲]

موقعیت در جدول‌های فروش[ویرایش]

عملکرد در جدول‌های فروش هفتگی
چارت موسیقی (۱۹۹۷) بالاترین جایگاه
جدول‌های ای‌آرآی‌ای استرالیا ۵۸
اولتراتاپ بلژیک (فلاندرز)[۴] ۲
او۳ تاپ ۴۰ اتریش[۵] ۱۲
جدول کنترل رسانه آلمان[۴] ۲۴
جدول‌های رسمی فنلاند[۴] ۱۱
وی‌جی-لیستای نروژ[۴] ۱۴
۱۰۰ تک‌آهنگ برتر هلند[۴] ۲۵
۴۰ آهنگ برتر هلند[۶] ۱۲
فهرست برترین‌های سوئد[۷] ۱۸
جدول موسیقی سوئیس[۸] ۲۶
جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا[۹] ۲۲
ترانه‌های ادالت آلترنتیو مجلهٔ بیلبورد[۱۰] ۲
جدول راک جریان اصلی مجلهٔ بیلبورد[۱۱] ۳

منابع[ویرایش]

  1. TURNER, GUSTAVO (27 ژانویه ۲۰۱۵). "Song authorship controversies, from George Harrison to Oasis". latimes.com (به انگلیسی). LA Times. Retrieved 13 May 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ CHILDERS, CHAD (19 اکتبر ۲۰۱۲). "Angelina Jolie in 'Anybody Seen My Baby?' by the Rolling Stones". ultimateclassicrock.com (به انگلیسی). Townsquare Media. Retrieved 13 May 2021.
  3. ANDERSEN, CHRISTOPHER (۸ ژوئیه ۲۰۱۲). "Mick Jagger's pursuit of Angelina Jolie revealed in new book". nydailynews.com (به انگلیسی). New York Daily News. Retrieved 13 May 2021.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ "?THE ROLLING STONES - ANYBODY SEEN MY BABY". ultratop.be (به هلندی). Ultratop. Retrieved 13 May 2021.
  5. "THE ROLLING STONES - ANYBODY SEEN MY BABY?". austriancharts.at (به آلمانی). Austrian Charts. Retrieved 13 May 2021.
  6. "Top 40 week 42 (18 oktober 1997)". top40.nl (به هلندی). Top40. Retrieved 13 May 2021.
  7. "THE ROLLING STONES - ANYBODY SEEN MY BABY? (SONG)". swedishcharts.com (به انگلیسی). Swedish Charts. Retrieved 13 May 2021.
  8. "The Rolling Stones - Anybody Seen My Baby?". swisscharts.com (به آلمانی). Swiss Charts. Retrieved 13 May 2021.
  9. "Official Singles Chart Top 100 28 September 1997 - 04 October 1997". officialcharts.com (به انگلیسی). Official Charts. Retrieved 13 May 2021.
  10. "Chart History The Rolling Stones". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 13 May 2021.
  11. "Chart History The Rolling Stones". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 13 May 2021.