کادیما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کدیما)
کادیما

קדימה
رهبرشائول موفاز
بنیان‌گذاری۲۴نوامبر ۲۰۰۵
ستادپتح تیکوا، اسرائیل
مرام سیاسیلیبرالیسم،
صهیونیسم
کنست
۰ از ۱۲۰
نماد انتخاباتی
כן
وبگاه

حزب کدیما یا قدیمه (عبری: קדימה به معنای به‌پیش) یکی از احزاب اسرائیل است. این حزب در نوامبر ۲۰۰۵ توسط آریل شارون و با انشعاب از حزب لیکود تأسیس شد و تعدادی از اعضای حزب کارگر از جمله شیمون پرز را نیز به خود جذب کرد. کادیما در انتخابات سال ۲۰۰۶ با کسب ۲۹ کرسی (از ۱۲۰ کرسی کنست) به بزرگ‌ترین حزب در کنست (پارلمان اسرائیل) بدل شد. نخست، شارون رهبر این حزب بود و پس از اغمای شارون، ایهود اولمرت به رهبری رسید. پس از گذشت ۲ سال، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸، تزیپی لیونی به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.[۱][۲] در نوامبر ۲۰۱۲، لیونی از این حزب جدا شده و تأسیس حزب جدیدی به نام هاتنواه (جنبش) را اعلام کرد.[۳][۴] پس از آن هفت نفر از اعضای سابق کنست و کادیما به او پیوستند.[۴]

شائول موفاز با خروج لیونی به عنوان رهبر حزب انتخاب شد.[۵] کادیما در انتخابات ۲۰۱۳ فقط موفق به دریافت دو کرسی در کنست شد. در ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۵ موفاز از سیاست و در نتیجه رهبری حزب کادیما اعلام بازنشستگی کرد و اکرم حسون سیاستمدار عرب دروزی به رهبری حزب برگزیده شد. این بار برای اولین بار در تاریخ اسرائیل بود که یک دروزی رهبری یک حزب عمدتاً یهودی را بر عهده می‌گرفت. ریاست حسون بر این حزب فقط دو روز طول کشید. او در روز ۲۹ ژانویه از این حزب خارج شده و به حزب تازه‌تأسیس کولانو پیوست و به عنوان نامزد دوازدهم در فهرست کاندیداهای کولانو در انتخابات کنست ۲۰۱۵ شرکت کند. کادیما هم که پیشنهاد ائتلاف صهیونیست (حزب کار و هاتنواه) را برای اتحاد رد کرده بود تصمیم گرفت در انتخابات شرکت نکند.

منابع[ویرایش]

  1. "Sharon shakes up Israeli politics - Nov 21, 2005". CNN.com. Retrieved 2010-04-25.
  2. Shipman, Tim; Kraft, Dina (14 February 2009). "Obama ready to press Israeli parties to form unity government". The Daily Telegraph. London.
  3. "Former Israeli FM Tzipi Livni announces return to politics, forms new party". Haaretz. 27 November 2012. Archived from the original on 27 November 2012. Retrieved 27 November 2012. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |newspaper= (help)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Gil Hoffman (27 November 2012). "Livni returns to politics with The Tzipi Livni Party". The Jerusalem Post. Archived from the original on 27 November 2012. Retrieved 17 March 2015.
  5. http://www.persian.israel.org/MFAFA/TodayIsrael/20121102-TodayIsraelNews.htm#3

پیوند به بیرون[ویرایش]