کتاب خاندان اسفندیاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جلد کتاب خاندان اسفندیاری

کتاب خاندان اسفندیاری با کوشش اسداله نوری اسفندیاری با حمایت محتشم السلطنه نوشته شده.دراین کتاب به تاریخ خاندان اسفندیاری پرداخته شده و هموندان این خاندان تا اندازه ای شناسانده شده اند. کتاب در سال 1329 چاپ شد و امروزه بیشتر اسفندیاری ها این کتاب را در خانه هایشان دارند. کتاب نخست به تاریخچه اجداد خاندان اسفندیاری می پردازد و پس از گذر از تاریخ پادوسبانیان به ارتباط این خاندان به پادوسبانیان می پردازد و سپس شخصیت های این خاندان را معرفی می کند.

این کتاب را شاید بتوان مهم ترین اثر اسداله نوری اسفندیاری دانست. همچنین شجره نامه نامدار اسفندیاری ها در این کتاب موجود است. این کتاب 195 برگ است و نزدیک به صد تن از هموندان این خاندان را معرفی کرده است.

بخش بندی کتاب[ویرایش]

کتاب در آغاز به فرزندان جاماسب ساسانی جد بزرگ اسفندیاری ها می پردازد و سپس به گیل گاوباره و روایت زندگی او می پردازد و سپس شاخه این خاندان را از دابویه جدا کرده و به پادوسبان یکم و فرزندان این شخصیت می پردازد.

پس از برسی دوران باستان دوران اسلامی شرحی از برخی شاهان و خوانین پادوسبانی می دهد و سپس به فرزند "کیاجمال الدین" که "اسفندیار" نام دارد می پردازد(نام این خاندان بر گرفته از همین شخصیت است که به انتخاب بزرگان این خاندان به ویژه شخص محتشم السلطنه این نام برای این خانواده ثبت شد.)

کتاب سپس تک تک شخصیت های خاندان اسفندیاری در زمان خویش را معرفی می کند.

منابع این کتاب از کتاب تاریخ طبرستان اثر ابن اسفندیار بوده.