پرش به محتوا

کاپریکورن (ریزپردازنده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خانواده ریز پردازنده‌های کاپریکورن (به انگلیسی: Capricorn) توسط او هیولت پاکارد در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای میکرو کامپیوترهای علمی سری HP 80 ساخته شد. کاپریکورن برای اولین بار در رایانه بیسیک دسکتاپ HP-85 مورد استفاده قرار گرفت، که در ژانویه سال ۱۹۸۰ معرفی شد. استیو وازنیک برای ساخت اپل از آن الهام گرفته بود تا یک رایانه مانند HP 9830 باشد و در سال ۱۹۷۶ وی حقوق HP را به رایانه اپل ارائه داد. او پذیرفته نشد و رها شد. هنگامی که تقسیم ماشین‌حساب یک پروژه رایانه‌ای ۸ بیتی به نام کاپریکورن را شروع کرد، وقتی که اجازه کار در این پروژه را پیدا نکرد، به اپل عزیمت کرد.[۱][۲]

پیاده‌سازی[ویرایش]

سی‌پی‌یو کاپریکورن به عنوان یک مدار منطقی NMOS با گیت سیلیکونی (۴٫۰۱ در ۴٫۹۳ میلی‌متر) اجرا شد در یک بسته دو خطی ۲۸ پایه، با یک باس خارجی تسهیم‌کننده ۸ بیتی، تراشه سی‌پی‌یو، ۳۳۰ میلی‌وات در ۶۲۵ کیلوهرتز مصرف می‌کند.

زمان‌بندی پردازنده توسط کنترل چهار مرحله ساعت غیر هم تداخل دارند با عرض ۲۰۰ نانوثانیه و فاصله ۲۰۰ نانو ثانیه، برای یک چرخه کلاک کلی ۱٫۶ میکروثانیه، معادل ۶۲۵ کیلوهرتز فرکانس کلاک.

منابع[ویرایش]

  • Todd R. Lynch. "A Custom LSI Approach to a Personal Computer" (PDF). Archived from the original (PDF) on 14 June 2019. Retrieved 2016-07-22.
  • Tim Mikkelsen. "What is the cpu for HP-87?". Archived from the original on 2009-12-14. Retrieved 2010-02-12.
  • "Capricorn CPU documentation (a subset of the HP85 assembler ROM manual)" (PDF). Retrieved 2020-02-06.

یادداشت‌ها[ویرایش]