کالکا

مختصات: ۳۰°۵۰′شمالی ۷۶°۵۶′شرقی / ۳۰٫۸۳°شمالی ۷۶٫۹۳°شرقی / 30.83; 76.93
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کالکا
कालका
کالکا در هاریانا واقع شده
کالکا
کالکا
مختصات: ۳۰°۵۰′شمالی ۷۶°۵۶′شرقی / ۳۰٫۸۳°شمالی ۷۶٫۹۳°شرقی / 30.83; 76.93
کشور هند
ایالتهاریانا
ناحیهپنجکولا
بنیان‌گذاری۱۸۴۲
مساحت
 • کل۲ کیلومتر مربع (۰٫۸ مایل مربع)
بلندی
۶۵۶ متر (۲۱۵۲ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • کل۳۰۸۸۷
منطقه زمانییوتی‌سی +۵٫۳۰ (IST)
کد پستی
۱۳۳۳۰۲
پیش‌شماره(های) تلفن۱۷۳۳
پلاک خودروHR-49
وبگاه
www.kalka.city

کالکا (به هندی: कालका) شهری در ناحیهٔ پنجکولا در ایالت هاریانا هند است که نام خود را از ایزدبانو کالی گرفته است. کالکا در کوه‌پایه‌های هیمالیا واقع شده و دروازه‌ای به ایالت همسایه، هیماچال پرادش است. کالکا در جادهٔ ملی ۲۲ میان چندی‌گر و شیملا در پایانهٔ راه‌آهن کالکا شیملا واقع شده است. در جنوب کالکا، شهرهای پینجور و پاروانو قرار دارند. کالکا نسبت به این دو شهر که کمربندی صنعتی میانشان شکل گرفته است، از گسترش صنعتی دور مانده است.

تاریخچه[ویرایش]

کالکا در ۱۸۴۳ زیر سلطهٔ هند بریتانیا درآمد. شهر بعدها محل اتصال خط‌های راه‌آهن دهلی–امبالا کانتانمنت–کالکا و کالکا شیملا گردید. کالکا تا سال ۱۹۰۱ میلادی جمعیتی برابر ۷٬۰۴۵ نفر داشت. کمیتهٔ شهری کالکا در ۱۱ آوریل ۱۹۳۳ ایجاد گردید.

آب و هوا[ویرایش]

کالکا دارای آب و هوایی نیمه‌گرمسیری با یک فصل بارندگی از اواخر ژوئن تا اوایل اکتبر است. تابستان در میان آوریل آغاز می‌گردد و بیشینه دمای آن در مه و ژوئن روی می‌دهد. پس از آن فصل بارندگی فرا می‌رسد که همراه با کاهش دما و افزایش رطوبت است. دما در اکتبر و نوامبر متعادل باقی می‌ماند، وانگهی تا پایان نوامبر شروع به کاهش می‌کند. زمستان در طول دسامبر، ژانویه و فوریه فرا می‌رسد که کمینهٔ دما در اوایل ژانویه روی می‌دهد. فصل زمستان اگرچه سرد ولی بدون مه می‌باشد.

ترابری[ویرایش]

جاده[ویرایش]

کالکا در شیب واقع شده است و به همین دلیل رفت‌وآمد با پای پیاده در آن مشکل است. سه‌چرخه‌های موتوری از وسیله‌های حمل و نقل در درون شهر هستند. همچنین اتوبوس‌های خصوصی و دولتی برای رفتن به شهرهای همسایه وجود دارند.

راه‌آهن کالکا شیملا[ویرایش]

راه‌آهن کالکا شیملا در فهرست میراث جهانی یونسکو و همچنین در میان ریل‌های کوهستانی هند جای دارد. این خط آهن در ۱۹۰۳ گشوده شد.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری ۲۰۱۱ میلادی، جمعیت کالکا ۳۰٬۳۱۴ نفر بوده است.

جای‌های دیدنی[ویرایش]

معبد کالی[ویرایش]

معبد باستانی دوی هندو، کالی، در بزرگ‌راه ملی ۲۱ که از شهر کالکا می‌گذرد واقع شده است.

باغ پنجور[ویرایش]

باغ پنجور از جاذبه‌های محبوب کالکا است. باور بر این است که این باغ به‌وسیلهٔ مغول‌ها ساخته شده است.

منابع[ویرایش]