کاغذ مگس‌گیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کاغذ مگس گیر)
مگس‌گیر کاعذی

کاغذ مگس‌گیر کاغذی لعاب‌دار با بویی شیرین و مطبوع برای مگس‌ها و بسیار چسبناک و گاهی سمی است. مگس یا دیگر حشرات با نشستن روی آن گیر کرده و می‌میرند. کاغذهای مگس‌گیر را معمولاً از سقف آویزان می‌کنند.

مسمویت[ویرایش]

سمومی که در برخی از انواع قدیمی‌تر کاغذ مگس استفاده می‌شد همچون آرسنیک برای انسان و سایر حیوانات خطرناک و مرگبار بود.[۱] آرسنیک استخراج شده با خیساندن کاغذ مگس در آب توسط چندین قاتل، از جمله سم‌آمیزان تیسازوگ، فردریک سدون و فلورانس مایبریک استفاده شده‌است.[۲][۳][۴]

اکثر مارک‌های مدرن کاغذ مگس‌گیر حاوی سم نیستند، بلکه فقط پوششی غیر سمی مانند کلوفان دارند.

مگس‌گیر شفاف

پیشینه[ویرایش]

در قدیم در اروپا برای این کار قسمتی از یک مقوا را بریده و بر روی آن نوعی لواشک شیرین‌مزه و چسب می‌مالیدند اما با گرم شدن هوا این لواشک آب شده یا چسب خشک می‌شد. کاغذهای مگس‌گیر به سبک امروزی در سال ۱۹۰۹ توسط یک قناد در وایبلینگن به نام تئودور کایزر (‎۱۸۶۲–۱۹۳۰) ابداع شد. او نواری را با مخلوطی از صمغ، روغن، گریس و عسل آغشته کرد و پس از پیچیدن این نوار، آن را در یک قوطی مقوایی جا داد و به بازار آورد. نام تجاری این محصول از سال ۱۹۱۱ آئِروکسون است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Randerson, James (29 March 2007). "Lethal poisons for sale in web marketplace". The Guardian. London. Retrieved 7 December 2011.
  2. Fish, Jim (29 March 2004). "BBC NEWS | Europe | Unearthing Hungary husband murders". news.bbc.co.uk. Retrieved 10 December 2016.
  3. Cantle, John (1982). Atomic Absorption Spectrometry, Volume 5. Elsevier Scientific Publishing Company. p. 385. ISBN 0-444-42015-0. Retrieved 12 December 2011.
  4. Liverpool, England, Baptisms, 1813–1906 Record for Frederic Henry Seddon on Ancestry.co.uk
  5. "Wie die Fliegen dem Menschen auf den Leim gingen" (به آلمانی). Archived from the original on 13 September 2011.