کئوما (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کئوما
ایتالیایی پوستر فیلم
کارگردانانزو جی. کاستلاری[۱]
تهیه‌کنندهمانولو بولونینی[۱]
فیلمنامه‌نویسمینو رولی با نیکو دوچی
لوئیجی مونتفیوری با انزو جی کاستلاری[۱]
"""گفتگو:"""
جاشوا سینکلر(uncredited)[۲][۳]
داستانلوئیجی مونتفیوری[۱]
بازیگرانفرانکو نرو
ویلیام برگر

الگا کارلاتوس
وودی استرود
موسیقیگوئیدو و مائوریتسیو د آنجلیس[۱]
فیلم‌بردارآیاچه پارولین[۱]
تدوین‌گرجیانفرانکو آمیکوچی[۱]
شرکت‌های
تولید
اورانو چینماتگرافیکا[۱]
توزیع‌کنندهF.A.R. فیلم‌های بین‌المللی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۵ نوامبر ۱۹۷۶ (۱۹۷۶-11-۲۵) (ایتالیا)
مدت زمان
۱۰۱ دقیقه[۱]
کشورایتالیا[۱]
زبانایتالیایی
انگلیسی
فروش گیشه₤۱٫۵۷۱ بیلیون (لیره ایتالیا)

کئوما یک فیلم اسپاگتی وسترن ایتالیایی محصول ۱۹۷۶ به کارگردانی انزو جی کاستلاری و بازی فرانکو نرو است. این فیلم اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های «افول» اسپاگتی وسترن شناخته می‌شود، که یکی از آخرین فیلم‌های ژانر آن است و به دلیل تلفیق تکنیک‌های جدید سینمایی در آن زمان (مانند حرکت آهسته و چرخش‌های افقی نمای نزدیک/متوسط) مشهور است. و موسیقی متن آوازی آن توسط گوئیدو و مائوریتسیو د آنجلیس ساخته شده‌است.[۴]

بازیگران[ویرایش]

اکران[ویرایش]

کئوما در ایتالیا در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۶ اکران‌شد[۵][۶] و در آن زمان یک موفقیت خفیف در ایتالیا محسوب می‌شد.[۷] این فیلم در اکران عمومی خود در مجموع ۱٬۵۷۱٬۹۹۵٬۰۰۰ لیره ایتالیا به دست آورد.[۸]

بعداً توسط میل کریک سرگرمی در بلوری به عنوان یک دوبله-ویژه با سایه‌های انتقام با استفاده از چاپ مجدد منتشر شد.

استقبال[ویرایش]

در یک بازبینی معاصر، پژوهشنامه مانتلی فیلم نسخه دوبله شده ۸۵ دقیقه ای فیلم را بازبینی کرد.[۱] این بررسی خاطر نشان کرد که فیلم «خیلی جدی کات شده بود تا بتواند به راحتی اجازه دنبال‌کردن فیلم را بدهد، چه رسد به زیرجریان‌های متعدد فرویدی»، اما اظهار داشت که «از نظر بصری فیلم جنبه‌های متعارف بسیار چشمگیر دارد»، با اشاره به معرفی و صحنه‌های مختلف فلش بک. در این بررسی همچنین از فرانکو نرو به عنوان «بی‌نهایت خوشایند» تعریف و تمجید شد و نتیجه گرفت که کئوما «یک یادآوری مؤثر است که وسترن ایتالیایی همیشه به‌طور رسمی جذاب‌تر از آن است که منتقدان معتقدند.»

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس‌ها و منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰۰ ۱٫۰۱ ۱٫۰۲ ۱٫۰۳ ۱٫۰۴ ۱٫۰۵ ۱٫۰۶ ۱٫۰۷ ۱٫۰۸ ۱٫۰۹ ۱٫۱۰ Pahlow, Colin (1977). "Keoma". Monthly Film Bulletin. London. 44 (516): 235. ISSN 0027-0407.
  2. Keoma (Commentary with director Enzo G. Castellari and journalist Waylon Wahlberg) (DVD). Los Angeles, California: Blue Underground. 1976.
  3. Keoma (Keoma: Legends Never Die - Interview with Franco Nero) (DVD). Los Angeles, California: Blue Underground. 1976.
  4. Keoma بایگانی‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine, Film as Art: Danél Griffin's Guide to Cinema
  5. Green 2009.
  6. Bruckner 2006.
  7. Hughes 2011.
  8. Fisher, Austin (2014). Radical Frontiers in the Spaghetti Western: Politics, Violence and Popular Italian Cinema. I.B.Tauris. p. 220.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]