چک‌های صخره‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چک‌های صخره‌ای
1. T. cinnamomeiventris ♂, 2. T. coronata ♂, T. cinnamomeiventris
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
تیره: مگس‌گیران
زیرخانواده: Saxicolinae
سرده: Thamnolaea
Cabanis, 1850
گونه نماد
Turdus cinnamomeiventris[۱]
Lafresnaye, 1836
مترادف

Myrmecocichla

چک‌های صخره‌ای (نام علمی: Thamnolaea)، یک سرده کوچک از پرندگان گنجشک‌سان در خانواده مگس‌گیران جهان قدیم (Muscicapidae) است که از دو گونه نزدیک به هم مرتبط است. آنها بومی جنوب صحرای آفریقا هستند، جایی که به صورت جفت‌های تک‌همسر و سرزمینی در امتداد برجستگی‌های کم‌درخت، در تک‌صخرهها و در نواحی پرتگاه دیده می‌شوند. آنها به‌طور معمول دم را بلند می‌کنند و باد می‌زنند و صدای جیرجیر و روان دارند. آنها همچنین به گونه‌های دیگر پرندگان پاسخ آوایی دوسویه می‌دهند یا تقلید مستقل می‌کنند. لانه‌سازی در آغاز تابستان انجام می‌شود و مواد لانه‌سازی خود را اغلب در لانه‌های گلوله گلی قدیمی چلچله‌های Cecropis می‌گذارند. دسته‌تخم متشکل از سه تخم خالدار قهوه‌ای تنها توسط ماده جوجه‌کشی می‌شود. گوناگونی پرهای جغرافیایی در هر دو گونه دیده می‌شود. Monticola semirufus که به‌طور مشابه پر شده‌است، دیگر در این سرده جای نمی‌گیرد.

گونه‌ها[ویرایش]

این سرده دارای گونه‌های زیر است:[۲]

تصویر نام علمی نام متداول توزیع
Thamnolaea cinnamomeiventris چک صخره‌ای شکم‌دارچینی برجستگی‌ها و تک‌صخره‌های شرق و جنوب آفریقا.
Thamnolaea coronata چک صخره‌ای تاج‌سفید inselbergs و ارتفاعات غرب آفریقا (گاهی به عنوان زیرگونه T. cinnamomeiventris در نظر گرفته می‌شود)

منابع[ویرایش]

  1. "Muscicapidae". aviansystematics.org. The Trust for Avian Systematics. Retrieved 2023-07-15.
  2. "Chats, Old World flycatchers". World Bird List Version 6.2. International Ornithologists' Union. Retrieved 20 May 2016.