چارچوب حقوق پنج‌گانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چارچوب حقوق پنج‌گانه (انگلیسی: IRights Framework) موسوم به IRights مجموعه‌ای از پنج حق برای حفاظت و توانمند سازی کودکان در اینترنت است که مطابق پیمان‌نامه حقوق کودک عمل می‌کند.

سازمان‌ها[ویرایش]

این چارچوب از طریق یک ائتلاف شامل چند جمعیت طراحی و پیشنهاد شد که عبارتند از:

  • NSPCC (اجتماع ملی جلوگیری از خشونت علیه کودکان)
  • Nesta (سرمایه‌گذاری ملی برای پیشبرد علم، تکنولوژی و هنر)
  • Mind Candy, NASUWT, Joanna Shields و موزیلا.[۱]

این سازمان با شیلینگز برای ارزیابی قانونی که در ۳ ژوئن ۲۰۱۵ در مجلس لردها ارائه شد، همکاری می‌کند.[۲]

حقوق پنج‌گانه[ویرایش]

حق حذف[ویرایش]

این حق به فرد اجازه می‌دهد هرگونه عملی مربوط به قبل از ۱۸ سالگی و در زمان نابالغ بودن را به رسمیت نشناسد و به او این دست باز را می‌دهد که بر اعمال گذشته چشم بپوشد، اعمالی که مدتها فراموش شده، و مشمول زمان شده باشد، اما ممکن است که علیه فرد در ایام پیری استفاده شود.

حق شناخت[ویرایش]

شناخت کامل و اشراف و توان رسیدگی بر اینکه چگونه از اطلاعات آنها استفاده می‌شود و برای چه منظوری استفاده می‌شود و شناخت روشن و فهم اینکه افشای اسرار آنها به چه معنی خواهد بود.

حق ایمنی و حمایت[ویرایش]

کودکان باید از جانب پدر و مادر حمایت و حفاظت شوند تا بسهولت از فعالیت آنلاین و عواقب آن فهم پیدا کنند.

حق آگاهی و انتخابهای آگاهانه[ویرایش]

کودکان باید آگاه و قادر به فعالیت یا عدم فعالیت آزادانه با بخش خلاقانه و مشارکتی اینترنت را داشته باشند تا در این زمینه پیشرفت نموده و خود را حفاظت کنند.

حق دانش دیجیتالی[ویرایش]

کودکان باید نسبت به نحوه مصرف و تولید محتوای دیجیتالی همانند مدیریت شخصیت دیجیتال، آزادانه و بشیوه ایمن آموزش داده شوند.

در انگلستان[ویرایش]

قانون چارچوب پنج حق فوق در انگلستان توسط قانون iRights UK پذیرفته شده‌است. یکی از این ابتکارات جستجو از سایت Youth Juryاست و با جمع‌آوری اطلاعات، در می‌یابند که چگونه جوانان به نیازهای خود دسترسی و حریم خصوصی خود را حفظ کنند. iRights سایت Net-Aware.org.uk را حمایت می‌کند و دستورالعملها و اطلاعات ضروری را در شبکه‌های اجتماعی برای والدین و مربیان در دسترس می‌گذارد.

منابع[ویرایش]

  1. Manoff, Glenn. "About iRights". Nominet Trust. Nominet. Archived from the original on 11 July 2015. Retrieved 10 July 2015.
  2. "Schillings' draft legal assessment for iRights debated in the House of Lords". Schillings Law at the Speed of Reputation. Archived from the original on 4 July 2015. Retrieved 3 July 2015.