پیش‌نویس:کمک‌های ایالات متحده آمریکا به نظام جمهوری اسلامی ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا

کمک‌های ایالات متحده آمریکا به نظام جمهوری اسلامی ایران از قبل انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با هدف سرنگونی محمدرضا پهلوی از قدرت[۱][۲] تا به امروز ادامه دارند و دامنه وسیعی از کمک‌ها مانند کمک‌های اقتصادی و غیره را شامل می‌شوند، کمک‌های اقتصادی بیشتر در پوشش «آزادسازی پول‌های بلوکه شده‌» که به صورت دلار به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شوند، می‌باشند.[۳][۴][۵] در مرداد ۱۴۰۲ ایالات متحده آمریکا با پرداخت ۶ میلیارد دلار به ایران، بزرگترین کمک خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران کرد.[۶][۷][۸][۹][۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «وعده‌های آیت‌الله خمینی به آمریکا». BBC News فارسی. ۲۰۱۶-۰۶-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  2. «پیام‌ محرمانه آیت‌الله خمینی به دولت کندی». BBC News فارسی. ۲۰۱۶-۰۶-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  3. «وزارت خارجه آمریکا آزادسازی حدود سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را تایید کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  4. «خبر فوری محمدرضا فرزین درباره پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی». روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۰۲۳-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  5. رادیو فردا. «اورتگاس: آمریکا در صف اول کشورهای مایل به کمک به ایران است». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  6. «خبرگزاری فارس - پنس: پرداخت 6 میلیارد دلار بزرگترین باجِ تاریخ آمریکا به ایران است». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  7. «توافق ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان و آزادی شش میلیارد دلار؛ کره جنوبی «اطلاعی ندارد»». BBC News فارسی. ۲۰۲۳-۰۸-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  8. «روایت متضاد تهران و واشینگتن از نحوه هزینه‌کرد منابع؛ سرنوشت دلارهای آزاد شده چه می‌شود؟». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  9. «واکنش‌ها به توافق احتمالی ایران و آمریکا؛ اعتراف به بازداشت افراد به منظور پیشبرد مذاکره». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.
  10. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان |. «عصبانیت کارشناسان «اینترنشنال» از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران + فیلم». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۵.