پرش به محتوا

پیش‌نویس:نمایندگی تضمین خدمات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

IP SLA (سطح سرویس پروتکل اینترنت) یک فناوری اندازه‌گیری فعال شبکه کامپیوتری است که اولین بار در توسط شرکت سیسکو توسعه یافت. IP SLA به عنوان Service Assurance Agent یا Response Time Reporter نیز معروف است. IP SLA برای سنجش و بهبودی عملکرد شبکه مانند تاخیر، پاسخ ping و جیتر استفاده می‌شود، همچنین به بهبود کیفیت خدمات کمک می‌کند.

کارکرد[ویرایش]

روترها و سوییچ‌هایی که با IP SLA که برای اندازه‌گیری‌های مقطعی یا آزمون‌های شبکه مانند فعال شده‌اند.

تعداد و انواع دقت های اندازه‌گیری‌های موجود به نسخه IOS بستگی دارد. IP SLA در شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات بسیار کاربردی است تا داده‌ عملکردی مبتنی بر زمان ایجاد کنند. همچنین از آن همراه با پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) و نت فلو استفاده می‌شود که داده‌های مبتنی بر حجم را ایجاد می‌کنند.

ملاحظات استفاده[ویرایش]

  • برای تست IP SLA، دستگاه هایی با پشتیبانی IP SLA مورد نیاز است. IP SLA در روترها و سوئیچ های سیسکو از نسخه 12.1 IOS پشتیبانی می شود. فروشندگان دیگر مانند Juniper Networks یا Enterasys Networks از IP SLA در برخی از دستگاه های خود پشتیبانی می کنند.
  • تست های IP SLA و جمع آوری داده ها را می توان از طریق یک کنسول ( رابط خط فرمان ) یا از طریق SNMP پیکربندی کرد.
  • هنگام استفاده از SNMP، هم رشته های جامعه خواندن و نوشتن مورد نیاز است[نیازمند شفاف‌سازی] .
  • ویژگی کیفیت صدای IP SLA با شروع IOS نسخه 12.3(4)T اضافه شد. تمام نسخه های بعد از این، از جمله 12.4 اصلی، حاوی MOS و ICPIF هستند[نیازمند شفاف‌سازی] محاسبه کیفیت صدا برای اندازه‌گیری لرزش UDP.