پیش‌نویس:مکس کایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ماکس کایت (متولد حدود ۱۹۰۳ ‎/kt/‎ ) یک تاجر آلمانی بود که رئیس شرکت کوکاکولا شاخه آلمان در دوره نازی‌ها بود.

کایت در سال ۱۹۳۳، در سن ۳۰ سالگی، به کار در شعبه آلمانی شرکت کوکاکولا اشتغال یافت. از آن زمان تا سال ۱۹۳۹، و در مدتی کوتاه پیش از شروع جنگ جهانی دوم، فروش کوکاکولا در آلمان (که تحت نظارت آمریکایی به نام ری ریوینگتون پاورز بود) از ۱۰۰٬۰۰۰ بطری در سال ۱۹۳۳ به بیش از ۴ میلیون بطری افزایش یافت. پس از درگذشت پاورز در سال ۱۹۳۸، کایت مدیریت شعبه را به عهده گرفت. پس از شروع جنگ، کیت با دستگاه‌های اداری آلمان همکاری کرد و به "اداره اموال دشمن" منصوب شد، و با استفاده از موقعیت خود، جلوی ملی‌شدن شعبه را گرفت. [۱]

این شعبه شرکت با مسئولیت محدود در آلمان، به دلیل محاصره متفقین، نتوانست عصاره‌ی کوکاکولا را در طول جنگ جهانی دوم بدست آورد. عرضه کوکاکولا معمولی در سال 1942 تمام شد و عمدتاً به سربازان مجروح در بیمارستان ها اختصاص داشت. برای فعال نگه داشتن فعالیت کارخانه، کایت یک نوشیدنی با طعم میوه ساخته شده از فیبر سیب، باقیمانده از پرس سیب، و آب پنیر، محصول جانبی تولید پنیر، تولید کرد و اینگونه بود که نوشیدنی محبوب فانتا ساخته شد. [۲] این نوشیدنی در سال ۱۹۴۳بیش از سه میلیون جعبه فروخت و بدین وسیله موقعیت تجاری شعبه‌ی شرکت کوکاکولا در آلمان را حفظ کرد. در سال ۱۹۴۵، در آخرین مراحل جنگ، یک ژنرال آلمانی به کایت دستور داد تا نام این شعبه شرکت را تغییر دهد، اما او نپذیرفت ولی در نهایت شانس کایت، ژنرال مخالف قبل از هر اقدامی علیه کایث در یک حمله هوایی کشته شد.

منابع[ویرایش]

  1. "History of the Soft Drink Fanta". Culinary Arts 360. RR Donely. December 4, 2007. Archived from the original on October 6, 2014. Retrieved March 25, 2015.
  2. "FACT CHECK: Fanta and the Nazis". Snopes.com (به انگلیسی). Retrieved December 1, 2018.

طرر