پیش‌نویس:مهدی زیبایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی زیبایی
زادهٔ۱۳۵۷
تهران، ایران
محل زندگیایران، تهران
ملیتایرانی
تحصیلاتدکتری علوم سیاسی
پیشهاستاد دانشگاه
شناخته‌شده برایجامعه شناسی تاریخی در ایران

مهدی زیبایی (زاده ۲۳ شهریور ماه ۱۳۵۷ در تهران) جامعه شناس و استاد علوم سیاسی است. وی یکی از اساتید دانشگاهی مهم و تأثیرگذار علوم سیاسی در ایران به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه های جامعه شناسی تاریخی، جامعه شناسی سیاسی، روابط بین الملل، سیاست خارجی کشورهای خاورمیانه و اقتصاد سیاسی بین المللی است.


زندگی[ویرایش]

مهدی زیبایی در سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد.وی پیش از دریافت دیپلم تحصیلی خود از وزارت آموزش و پرورش ایران، دیپلم زبان خود را از کانون زبان ایران (ILI) دریافت کرد. او لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی گرفت و سپس فوق لیسانس خود را در گرایش روابط بین الملل در سال ۱۳۹۰ از همان دانشگاه دریافت کرد؛ وی دارای دکتری تخصصی روابط بین الملل می باشد.


فعالیت های علمی[ویرایش]

مهدی زیبایی با نوشته‌ها و ترجمه های خود و نیز تدریس علوم سیاسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و دانشگاه گیلان به مدت ۱۰ سال بر گرایش جامعه شناسی تاریخی و مطالعات خاورمیانه در ایران تأثیر شگرفی گذاشته‌است؛ مهدی زیبایی در سال ۲۰۱۷ برای تحقیق و تدریس به عنوان استاد مدعو در دانشگاه مونیخ، ایران را به مدت یکسال و نیم ترک گفت. دکتر زیبایی پس از بازگشت به ایران به دانشگاه گیلان بازگشتند و پس از یکسال تدریس مجدد در آن دانشگاه، به سمت هیئت علمی در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین منصوب شدند. وی همچنین سابقه فعالیت های پژوهشی در مؤسسه علمی - پژوهشی ابرار معاصر تهران را نیز دارا می باشد. [۱] او عضو پیوسته انجمن ملی علوم سیاسی ایران و همچنین عضو انجمن مطالعات بين المللي اروپا (EISA) می باشد.

تألیف[ویرایش]

  • برآورد استراتژیک اسرائیل، انتشارات ابرار معاصر تهران، چاپ اول ۱۳۸۱
  • سیاست خارجی هند، نشر دانشگاه گیلان،چاپ اول ۱۳۹۴

ترجمه[ویرایش]

  • رویکردهای جدید در تحلیل سیاست خارجی، انتشارات میزان، چاپ اول ۱۳۹۳
  • همه چیز درباره ناآرامی‌های عربی، انتشارات دانشگاه گیلان، چاپ اول ۱۳۹۹
  • خاورمیانه از فروپاشی تا نظم یابی، انتشارات مطالعات راهبردی، چاپ اول ۱۳۹۴
  • خاورمیانه جدید، انتشارات دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، چاپ اول ۱۳۹۹
  • کالبدشکافی های جدید انقلاب ها، نشر نگاه معاصر، چاپ اول ۱۳۹۹
  • درآمدي پيشرفته بر اقتصاد سياسي بين الملل، نشر نگاه معاصر، چاپ اول ۱۳۹۹

منابع[ویرایش]