پیش‌نویس:ملت محمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملت محمد
نام اصلی
مللەت محمد محسن
زاده۱۹۹٠
دهوک
محل زندگیسمیل، دهوک
پیشهنویسنده شاعر
ملیت اقلیم کردستان

ملت محمد[۱] (به کردی: مللەت محەمەد) (زادهٔ ۱۹٩۰ میلادی در دهوکنویسنده و شاعر کرد است. ملت محمد به عنوان یک شاعر و مقاله نویس شروع کرد و سپس شروع به نوشتن یک رمان کرد. اولین رمان او با عنوان (اخبارینوس) منتشر شد.  از او سه رمان و چندین مجموعه شعر منتشر شده است.

زندگی[ویرایش]

‏‎سال های اول

ملت محمد محسن در سال 1990 در دهوک، سمیل به دنیا آمد. تحصیلات خود را در شهر سمیل به پایان رساند و پس از آن تحصیلات خود را در مؤسسه فنی شیخان به پایان رساند

پس از پایان مدرسه به سرودن شعر کلاسیک پرداخت، اما ادامه نداد، اما پس از فارغ التحصیلی از مؤسسه به نوشتن شعر آزاد پرداخت و پس از آن به عنوان طراح گرافیک در چاپخانه هوار در استان دهوک مشغول به کار شد.

زندگی ادبی

ملت محمد نوشتن را در سال 2011 آغاز کرد. اولین شعری که او نوشت، "پشت صحنه مونالیزا" بود، شعری کوتاه که در روزنامه وار منتشر شد. سپس اشعار خود را یکی پس از دیگری در روزنامه های تیراژ چاپ می کرد. پس از آن در بسیاری از جشنواره ها، شب های ادبی و کنسرت ها شعر خواند. او تمامی اشعار خود را در سال 2016 گردآوری کرد و اولین مجموعه شعر خود را در شهر سلیمانیه منتشر کرد. او در سال 2018 اولین رمان خود را به نام اخبارینوس منتشر کرد که در شهر دهوک منتشر شد. این یک رمان تخیلی است که در آن یک سرباز شطرنج بازی می کند، شورش می کند و فرار می کند. وی در سال 2019 رمانی درباره داعش نوشت که اولین رمان به زبان کردی در این زمینه است که پس از انتشار، نویسنده به سفر نویسندگی خود تا کنون ادامه می دهد.

شعر[ویرایش]

  • در آن رحم کودکی در حال ساختن تابوت است (بە کردی د مالبچویكێ هە دا زارۆیەک تابۆتا خوە دورست دکت)2016[۲]سلیمانیە
  • پیام هایی برای انزوا (بە کردی نامە بۆ بتنێبوونێ)[۳] [۴]تهران، ایران 2021
  • عاشق گل آفتابگردان (بە کردی ئەڤینا گولبەڕۆژان)دهوک2023

رمان ها[ویرایش]

  • اخبارینوس (بە کردی ئاخبرینوس)2018 دهوک[۵]
  • سفر داعش به فرات (بە کردی گەشتا داعشێن فۆراتێ) 2019 دهوک[۶][۷][۸]
  • اولیویا (بە کردی ئولیڤیا)[۹] تهران، ایران 2020

منابع[ویرایش]

  1. Congress، The Library of. «Miḧemed, Millet, 1990- - LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies | Library of Congress, from LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies (Library of Congress)». id.loc.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۰۷.
  2. کتاب در آن رحم کودکی در حال ساختن تابوت است. «مجله اتحادیه نویسندگان کرد در دهوک».
  3. "نامە بۆ بتنێبوونێ | WorldCat.org". search.worldcat.org (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-07.
  4. "berkeley library university of california". search.library.berkeley.edu (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-07.
  5. اخبارینوس در روزنامه کردستان صباح، شماره 18، داستانی در مورد یک پیاده شورشی گفته است. «بە عربی‌ صباح كوردستان». calameo.com (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۲.
  6. انتشار رمان «سفر فرات داعش» نوشته ملت محمد. "روزنامه اره لالیش 512". calameo.com (به کردی). Retrieved 2023-11-12.
  7. رمان (سفر داعش به فرات) در روزنامه صبح کردستان، شماره 61. «بە عربی صباح كوردستان». calameo.com (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۲.
  8. Congress، The Library of. «- LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies | Library of Congress, from LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies (Library of Congress)». id.loc.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۰۷.
  9. Congress، The Library of. «- LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies | Library of Congress, from LC Linked Data Service: Authorities and Vocabularies (Library of Congress)». id.loc.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۰۷.