پیش‌نویس:معاهده بیورکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قیصر ویلهلم دوم تزار نیکلاس دوم
هاینریش فون چیرشکی الکسی بیریلف

معاهده بیورکو یک قرارداد مخفی بود که در 24 ژوئیه 1905 در بیورکو (در خلیج فنلاند) بین ویلهلم دوم امپراتوری آلمان و تزار نیکلاس دوم روسیه امضا شد. ویلهلم این معاهده را بدون مشورت با مشاورانش مدون کرده بود. [۱]

جلسه مخفیانه[ویرایش]

قایق بادبانی ویلهلم دوم.
قایق بادبانی تزار.
معاهده بیورکو

عناوین معاهده[ویرایش]

این معاهده‌ی دفاعی ابتدا توسط ویلهلم دوم و تزار نیکلای دوم امضا شد و پس از آن به امضای رئیس وزارت خارجه آلمان هاینریش فون تشیرشکی ، و وزیر نیروی دریایی الکسی بیریلف نیز رسید. معاهده‌ی بیورکو موارد زیر را شامل میشد:[۲]

ماده‌ی اول[ویرایش]

در صورتی که یکی از دو امپراتوری روسیه و آلمان مورد هجوم قدرت‌های اروپایی قرار گیرد، متحد او با تمام قوا به یاری او خواهد شتافت.

ماده‌ی دوم[ویرایش]

طرف‌های معاهده نباید با هیچ دشمن مشترکی پیمان صلح امضا کنند.

ماده‌ی سوم[ویرایش]

این معاهده پس از صلح میان روسیه و ژاپن لازم الاجراست.

ماده‌ی چهارم[ویرایش]

امپراتور روسیه تمام تلاش خود را خواهد کرد که فرانسه را قانع کند که به این معاهده وارد شود.

سرانجام[ویرایش]

جنبه‌ی ضد انگلیسی این معاهده آشکار بود. گرچه روسیه از فرانسه به دلیل حمایت نکردن این کشور از روسیه در برابر انگلیس آزرده خاطر بود، اما هرگز نمی‌توانست به روسیه اعتماد کند. لامسدورف وزیر خارجه روسیه پس از اطلاع یافتن از مفاد این معاهده به تزار گوشزد کرد که امکان الحاق فرانسه به این پیمان وجود ندارد. در نتیجه تزار این معاهده را ملغی اعلام کرد.

منابع[ویرایش]

  1. Roderick R. McLean ,"Dreams of a German Europe: Wilhelm II and the Treaty of Björkö of 1905." in The Kaiser: New Research on Wilhelm II’s Role in Imperial Germany (2003): 119-141.
  2. Die Grosse Politik der Europäischen Kabinette 1871-1914, Vol.19, p. 465.