پیش‌نویس:مامود شاورشیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مامود شاورشیان ({{}}; روسی: Мамуда Шавершяна) فرد نیکوکار ساکن منطقه استرونینو (صاحب چندین فروشگاه مواد غذایی) که در طول ۱۰ سال هر روز به صدها نفر نان رایگان هدیه می‌داد درگذشت.

«مامود شاورشیان» از ارمنی‌های منطقه استرونینو در استان مسکو است که به نیکوکاری در روسیه معروف شده بود. شاورشیان ساکن مسکو صاحب چندین فروشگاه مواد غذایی بود که یکی از این فروشگاه‌ها در منطقه استرونینو قرار داشت و در طول ۱۰ سال به‌طور رایگان هر روز صدها قرص نان بین مردم به‌ویژه افراد سالخورده و مهاجران بی سرپناه توزیع کرده بود. با وجود اینکه وی ۱۰ سال شاورشیان بین مردم نان رایگان توزیع کرده بود اما رسانه‌های روسی به‌ویژه رسانه‌های فدرال این کشور از سه سال پیش شروع به نوشتن مقاله‌هایی دربارهٔ وی کردند. روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا نوشت: شاورشیان در طول ۱۰ سال از طریق فروشگاه‌های خود نان رایگان بین مردم به‌ویژه بازنشستگان، افراد کم‌بضاعت و معلولان توزیع کرد. وی از هیچ‌کس درخواست نامه مبنی بر موقعیت مالی یا بازنشستگی یا معلولی نکرده بود. وی در این باره گفته بود: شهر کوچک است و مردم همه می‌دانند که چه کسی چگونه زندگی می‌کنند. افرادی که در صف برای گرفتن نان رایگان از این فرد نیکوکار کرده بودند با اشک در چشمان از وی یاد می‌کنند. برخی پس از این که سه سال پیش در رسانه‌های سراسری روسیه دربارهٔ توزیع نان رایگان شاورشیان نوشتند که دولت به وی کار توزیع نان را سپرده اما او بخشی از نان‌ها را برای خود نگه می‌دارد. اما شاورشیان به این انتقادها توجه نکرد و به نیکوکاری بدون جلب توجه دیگران ادامه داد. مامود شاورشیان دربارهٔ نیکوکاری خود گفته بود که: پدربزرگ من قهرمان جنگ دوم جهانی وصیت کرده بود که هر روز کار نیک کنم. این نیکوکاری مامود شاورشیان در دو روز اخیر که خبر درگذشت وی در روسیه منتشر شد در فضا مجازی پیچیده و بسیاری به روان وی درود می‌فرستند.

منابع[ویرایش]

  • بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine [۱] at Avproduction.am
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2007). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • "Poor Russian Families Berate a Store Owner for Handing Out Free Bread". The Moscow Times. March 21, 2017.
  • "Armenian businessman who gave away bread for free in Moscow, dies". 12 July 2019.
  • "-".
  • "-".
  • "-".