پرش به محتوا

پیش‌نویس:لیگ عدالت در دیگر رسانه ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لیگ عدالت، یا لیگ عدالت آمریکا (به اختصار JLA)، یک گروه ابرقهرمانی تخیلی است که در کمیک بوک های منتشر شده توسط دی سی کامیکس حضور دارند. از زمان اولین حضور آنان در شجاع و جسور شماره ۲۵ (فوریه/مارس ۱۹۶۰) این تیم به صورت های مختلفی در فیلم، تلویزیون و بازی های کامپیوتری حضور یافته اند.

فیلم[ویرایش]

لایو اکشن[ویرایش]

لیگ عدالت فانی (کنسل شده)[ویرایش]

در فوریه ۲۰۰۷ اعلام شد که برادران وارنر دو زن شوهر به نام های میشل و کیران مولرونی را برای نگارش فیلمی بر اساس گروه لیگ عدالت استخدام کرده اند. این خبر در زمان خبر کنسل شدن فیلم زن شگفت انگیز جاس ویدون، که مدتها در دست تولید بود، و فلش با کارگردانی و نویسندگی دیوید اس گویر منتشر شد. مولرونی ها فیلمنامه خود را، با عنوان لیگ عدالت فانی، در ژوئن ۲۰۰۷ نوشته و به استودیو تحویل دادند و بازخورد های خوبی دریافت کردند. استودیو تصمیم گرفت تا به سرعت مراحل ساخت فیلم را آغاز کند، اما برنامه ریزی ها برای آغاز فیلمبرداری با اعتصابات نویسندگان آمریکایی متوقف شد. برادران وارنر، به دلیل ناامیدی از عملکرد بازگشت سوپرمن در گیشه، تمایل چندانی به ادامه ساخت دنباله‌ای برای آن نداشتند و برندون روث نیز برای بازی در نقش سوپرمن در این فیلم انتخاب نشد، همچنین کریستین بیل، بازیگر نقش بتمن در بتمن آغاز می کند، نیز در این فیلم نقش بتمن را ایفا نمی کرد. برادران وارنر خواستار این بود تا با لیگ عدالت فانی یک فرانچایز سینمایی جدید ایجاد کند و قرار بود آن را با دنباله ها و اسپین آف های مستقل ادامه دهند. اندکی پس از اتمام فیلمبرداری شوالیه تاریکی، بیل در یک مصاحبه اظهار داشت که: «بهتر است که مشکلی برای سری بتمنی که ما میسازیم ایجاد نکند» و شخصا احساس کرد که منطقی تر این است که استودیو این فیلم را پس از قسمت سوم بتمن منتشر کند. در ابتدا جیسون رایتمن برای کارگردانی انتخاب شد، اما او این را قبول نکرد زیرا خود را کارگردان مستقلی میدانست و برای همین ترجیح می داد از فیلم های ابرقهرمانی پرهزینه دور بماند. در سپتامبر ۲۰۰۷ جرج میلر برای کارگردانی و بری آزبورن برای تهیه کنندگی برگزیده شدند و ۲۲۰ میلیون دلار بودجه برای این پروژه تعیین شد.

در ماه های آتی تقریبا ۴۰ بازیگر برای ایفای نقش های ابرقهرمانان گروه تست دادند. اما میلر میخواست بازیگران جوان انتخاب کنند تا آنها در فیلم های آینده به تدریج در نقش های خود رشد کنند. در نهایت دی جی کوترانا برای نقش سوپرمن، آرمی همر برای نقش بتمن و مگان گیل برای نقش زن شگفت انگیز انتخاب شدند. جسیکا بیل ابتدا خواهان نقش زن شگفت انگیز بود اما پس از مذاکراتی از قبول آن منصرف شد. ترسا پالمر (بعدا برای نقش تالیا الغول انتخاب شد) و شانون سوسامون و مری الیزابت وینستد نیز برای این نقش تست دادند. کلمبوس شورت قرار بود نقش فانوس سبز جان استوارت را ایفا کند اما کامن به جای او انتخاب شد. آدام برودی برای نقش بری آلن/فلش، جی بارونچی برای نقش آنتاگونیست اصلی، مکسول لرد انتخاب شدند. هیو کیز-برن نیز نقش نامعلومی در فیلم داشت که گمان میرود مارشن من هانتر باشد. آکوامن هم قرار بود در این فیلم حضور یابد. برای طراحی لباس های اصلی ماریت آلن استخدام شد اما مدتی بعد در نوامبر ۲۰۰۷ درگذشت و ویتا ورکشاپ مسئولیت های طراحی لباس را برعهده گرفت.

به دلیل اعتصابات نویسندگان ساخت فیلم موفتا متوقف شد. اما با پایان اعتصابات نویسندگان دوباره در فوریه ۲۰۰۷ ساخت فیلم دوباره توسط میلر و وارنر پی گیری شد. در ابتدا قرار بود بخش اعظم فیلم در استودیوی فاکس در سیدنی فیلمبرداری شود و باقی موقعیت ها فیلمبرداری در مناطق اطراف یک دانشگاه محلی و سیدنی هیدز (برای مقر لیگ عدالت) باشد. کمیسیون فیلم استرالیا در انتخاب بازیگران اصلی دخالت کرد و باعث شد تا بازیگران استرالیایی الاصلی چون مگان گیل، کیز-برن و پالمر برای نقش های اصلی انتخاب شوند. بیشتر عوامل پشت صحنه نیز از افراد استرالیایی الاصل انتخاب شدند. اما با وجود اینها دولت استرالیا از دادن تخفیف چهل درصدی برای برادران وارنر امتناع کردند، زیرا به نظر آنان هنوز فیلم به قدر کافی بازیگران استرالیایی نداشت. میلر ناامید شد و در یک اظهار نظر به کلی از عملکرد دولت استرالیا انتقاد کرد: «یک فرصت بسیار مهم برای اولین بار نصیب صنعت فیلمسازی استرالیا شده است که به دلیل تفکری تنبل دارد از بین میرود. آنها دارند فرصت صدها میلیون دلار سرمایه گذاری، که بقیه جهان برای آن رقابت می کنند، و ایجاد مشاغل با مهارت بالا را دور می اندازند.» دفاتر تولید به استودیو فیلم ونکوور در کانادا منتقل شد و فیلمبرداری تا ژوئیه ۲۰۰۸ تاخیر خورد. اما هنوز برادران وارنر اطمینان داشت که میتواند فیلم را تا تابستان ۲۰۰۸ آماده و اکران کند.

به دلیل تاخیر های مداوم تولید و موفقیت مالی و انتقادی شوالیه تاریکی در سال ۲۰۰۸، برادران وارنر پروژه را کنسل کرد و تصمیم گرفت تمرکز خود را بر ساخت فیلم های مستقل انفرادی از قهرمانان اصلی بگذارد. در قدم اول آنها به کریستوفر نولان برای ساخت سومین فیلم و کامل کردن سه گانه اش چراغ سبز نشان دادند. گریگوری نووک، معاون اصلی رییس امور خلاقیت دیسی اینترتیمنت، اظهار داشت که «ما فیلمی از لیگ عدالت خواهیم ساخت. چه الان چه ده سال دیگر. اما تا زمانی که ما تشخیص ندهیم چه زمانی این کار درست است، کسی در وارنر دست به این کار نخواهد زد.» برادران وارنر مدتی بعد ساخت فیلم گرین لنترن را آغاز کردند. گرین لنترن در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و از نظر مالی و انتقادی یک فاجعه بود. پروژه های زن شگفت انگیز و فلش نیز دوباره در دست تولید قرار گرفتند. فیلمبرداری ریبوت سوپرمن، با عنوان مرد پولادین، در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. این فیلم به تهیه کنندگی نولان و نویسندگی دیوید گویر بود. در ادامه وارنر تصمیم گرفت جهان مشترک سینمایی خود را با مرد پولادین آغاز کند.

دنیای توسعه یافته دی سی[ویرایش]

لیگ عدالت از محور های اصلی توسعه جهان مشترک دیسی بود. برای اولین بار به اعضای این گروه در فیلم بتمن در برابر سوپرمن اشاره شد. در آخر این فیلم هسته اصلی لیگ عدالت، زن شگفت انگیز و بتمن و سوپرمن، در کنار یکدیگر برای مبارزه با دومزدی جمع شدند. در فیلم جوخه انتحار بروس وین اطلاعات مربوط به بری آلن و آرتور کری را از آماندا والر دریافت میکند. نسخه سینمایی لایو اکشن لیگ عدالت در نوامبر ۲۰۱۷ اکران شد نقد های متضادی را نصیب خود کرد و در گیشه با فروش 657 میلیون دلاری شکست خورد. این فیلم توسط جاس ویدون و زک اسنایدر کارگردانی شده بود. اگرچه اعتبار کارگردانی تنها به زک اسنایدر رسید. ویدون ابتدا به عنوان مشاور انتخاب شد اما پس از ترک پروژه توسط اسنایدر، به دلیل مرگ دخترش، از سوی استودیو اختیارات کامل دریافت کرد. فیلمنامه اصلی توسط کریس تریو نوشته شد، اما ویدون آن را بازنویسی کرد. تیم بازیگران این فیلم به ترتیب شامل بن افلک در نقش بتمن، هنری کویل در نقش سوپرمن، گل گدوت در نقش زن شگفت انگیز، ازرا میلر در نقش فلش، جیسون موموآ در نقش آکوامن و ری فیشر در نقش سایبورگ هستند.

اسنایدر و وارنر در 18 مارس 2021 از طریق پلتفرم اچ بی او مکس برش کارگردان لیگ عدالت، که مدت زمان آن 4 ساعت بود، را منتشر کردند. این نسخه دیدگاه اصلی زک اسنایدر را از فیلم لیگ عدالت به نمایش میگذارد، که نسبت به لحن روشن و خانواده پسند تر نسخه ۲۰۱۷، دارای لحن بسیار تاریک تر و سنگین تر و از نظر زیبایی شناختی مشابه مرد پولادین و بتمن در برابر سوپرمن بود و پایان بازتری داشت. صحنه های اضافی که این نسخه دارد همان صحنه هایی است که برای نسخه سینمایی در نظر گرفته شده بود اما وقتی اسنایدر پروژه را ترک کرد کنار گذاشته شد. اما تعدادی از صحنه ها پس از چراغ سبز استودیو برای انتشار برش کارگردان اضافا فیلمبرداری شد. مارشن من هانتر، ایریس وست، رایان چوی، دارکساید و دیساد از شخصیت هایی هستند که در نسخه سینمایی حضور نداشتند ولی در برش کارگردان بودند. برش کارگردان یک موسیقی متن کاملا جدید و متفاوت داشت که توسط تام هولکنبورگ ساخته شده بود. هولکنبورگ در ابتدا مسئول ساخت موسیقی نسخه سینمایی بود اما در طی فیلمبرداری های مجدد ژوئن 2017 با دنی الفمن جایگزین شد.

  • لیگ عدالت حضور کوتاهی در قسمت آخر سریال پیس میکر داشت. در این حضور کوتاه تنها موموآ و میلر در نقش های خود حضور داشتند و سوپرمن و زن شگفت انگیز با استند-این به تصویر کشیده شده بودند.

انیمیشن[ویرایش]

لیگ عدالت: جلودارهای جدید یک فیلم ویدئویی، با اقتباسی از سری محدود محبوب دیسی: جلودارهای جدید، است که در ۲۶ فوریه ۲۰۰۸ بر روی دی‌وی‌دی، اچ‌دی دی‌وی‌دی و دیسک بلوری در ایالات متحده منتشر شد. این فیلم توسط استن برکوویتز نویسنده لیگ عدالت نوشته شده است و داروین کوک به عنوان مشاور داستان و جلوه های ویژه خدمت می کند.

  • در سوپرمن/بتمن: دشمنان مردم، برخی از اعضای لیگ عدالت (کاپیتان اتم، پاور گرل، استارفایر، بلک لایتنینگ، کاپیتان مارول و هاوک‌من) و همچنین چندین ابرقهرمان دیگر نشان داده می‌شوند که برای رئیس جمهور لکس لوتر کار می‌کنند.
  • یک فیلم ویدوئی دیگر با عنوان لیگ عدالت: فاجعه در دو زمین در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این فیلم در ابتدا به عنوان بازگشت احتمالی به مجموعه انیمیشن لیگ عدالت نامحدود با عنوان لیگ عدالت: برخورد جهانیان مطرح شد. Justice League: Worlds Collide در دنیای انیمیشن DC اتفاق می‌افتد. در ابتدا قرار بود همزمان با فصل اول Justice League Unlimited تولید شود و فاصله بین فصل دوم لیگ عدالت و نمایش دوباره راه اندازی شده را پر کند. تولید درست قبل از شروع فیلمبرداری متوقف شد، اما فیلمنامه بعداً در فیلم مستقیم به فیلم لیگ عدالت: بحران در دو زمین، با تغییراتی که شامل حذف تمام ارجاعات به تداوم DCAU بود، اقتباس شد. در نتیجه، این ویژگی همانطور که در ابتدا در نظر گرفته شده بود، اکنون بعید است که هرگز تولید شود. این فیلم لیگی متشکل از بتمن، سوپرمن، زن شگفت انگیز، گرین لنترن، فلش و شکارچی مرد مریخی را به نمایش گذاشت. Aquaman، Firestorm، Black Canary، Red Tornado و Black Lightning نزدیک پایان فیلم ظاهر شدند و ظاهراً بتمن به آنها پیشنهاد عضویت تمام وقت را داده بود. علاوه بر این، نسخه‌های جایگزین Justice League Detroit (به استثنای استیل) به عنوان بخشی از Crime Syndicate of America نشان داده شد، مانند Black Canary و Green Arrow مشابه. آنالوگ های Zatanna، Blue Beetle (Ted Kord)، Power Girl و Red Tornado تصاویر کوتاهی روی صفحه نمایش کامپیوتر ایجاد کردند.
  • انیمیشن ویدویی دیگر، یا عنوان لیگ عدالت: نفرین، در فوریه ۲۰۱۲ منتشر شد. در این فیلم لیگ عدالت، متشکل از سوپرمن، بتمن، سایبورگ، فلش (بری آلن)، فانوس سبز (هال جردن)، زن شگفت انگیز و مارشن من هانتر، حضور یافتند.
  • دی سی انیمیشن دیگری را در ۳۰ جولای ۲۰۱۳ با عنوان Justice League: The Flashpoint Paradox منتشر کرد. این فیلم که بر اساس کراس اوور فلش پوینت ساخته شده است، بر محور فلش است که به طور ناخواسته جریان زمانی را با سفر به گذشته برای نجات مادرش تغییر می دهد. در دنیای جدید ایجاد شده، فلش خود را در دنیایی بدون لیگ عدالت بی‌سرعت می‌بیند و از جنگ ویرانگر بین آتلانتیس و آمازون رنج می‌برد. با تکیه بر کمک بتمن، در این دنیا، توماس وین انتقام‌جو و الکلی، فلش باید مظنون اصلی، پروفسور زوم را پیدا کند و راهی برای اصلاح جریان زمانی پیدا کند.
  • انیمیشن دیگر، فیلم لگو بتمن ۲: ابرقهرمانان دی سی، در اوایل فوریه 2013 منتشر شد و اعضای لیگ عدالت، به ویژه بتمن و سوپرمن، در حال مبارزه با لکس لوتر و جوکر در قالب لگوهستند.
  • در دی سی شوکیس: گرین ارو، گرین ارو و بلک کنیری از اعضای لیگ عدالت هستند و لوگوی آنها روی گوشی الیور دیده می شد.
  • نسخه ای از لیگ عدالت، مشابه The New 52، در دنیای مشترک انیمیشنی دیسی حضور دارند که اولین بار در Justice League: War با تیمی متشکل از سوپرمن، بتمن، زن شگفت انگیز، سایبورگ، فلش (بری آلن)، گرین لنترن ( هال جردن) و شزم ظاهر مبشوند. همین تیم در Justice League: Throne of Atlantis حضور میابد و آکوامن هم به آنان ملحق می شود. سوپرمن، بتمن، سایبورگ، فلش و واندر وومن در Justice League vs Teen Titans ظاهر می شوند. Justice League Dark در انیمیشن Justice League Dark خود آنها ظاهر می شود، با بازیگرانی که شامل بتمن، زتانا، جان کنستانتین، اتریگان شیطان، مرد مرده، Swamp Thing و Black Orchid می شود. تیم سنتی لیگ عدالت نیز ظاهر می شود، متشکل از بتمن، سوپرمن، زن شگفت انگیز، فانوس سبز (جان استوارت)، فلش (بری آلن)، هاوکمن و شکارچی انسان مریخی.
  • لیگ عدالت در فیلم انیمیشن JLA Adventures: Trapped in Time به نمایش درآمده است. این تیم متشکل از سوپرمن، بتمن، سایبورگ، فلش (بری آلن)، واندر وومن و آکوامن است. کاراته کید، داون‌استار و رابین نیز ظاهر می شوند.
  • لیگ عدالت در DC Super Heroes vs. Eagle Talon ظاهر می شود. این تیم متشکل از بتمن، سوپرمن، واندر وومن، فلش (بری آلن)، آکوامن و سایبورگ است.[72]
  • لیگ عدالت در جهان مشترک "Tomorrowverse"، که با سوپرمن: مرد فردا آغاز شد، حضور دارد. اولین بار در انجمن عدالت: جنگ جهانی دوم به لیگ عدالت اشاره شد، این تیم به طور خلاصه در گرین لنترن: از قدرت من بر حذر باش، متشکل از مارشن من هانتر، ویکسن و گرین ارو ظاهر شد. سوپرمن، واندر وومن، بتمن و فلش نیز به لیگ پیوستند. گرین لنترن هال جردن نیز یکی از اعضای سابق لیگ بود، قبل از اینکه جان استوارت جانشین او شود.

جضور های دیگر[ویرایش]

  • لیگ عدالت در فیلم لگو با صداپیشگی سوپرمن توسط چانینگ تیتوم، بتمن با صداپیشگی ویل آرنت، زن شگفت انگیز توسط کوبی اسمالدرز و فانوس سبز (هال جردن) توسط جونا هیل ظاهر می شود. فلش (بری آلن) و آکوامن نیز در فیلم ظاهر می‌شوند، اگرچه هیچ خطی ندارند.[73] لیگ عدالت در فیلم The Lego Batman Movie نیز ظاهر شد.
  • لیگ عدالت در Teen Titans Go ظاهر می شود! To the Movies، با صدای سوپرمن توسط نیکلاس کیج، بتمن با صدای جیمی کیمل، زن شگفت انگیز با صدای هالسی و گرین لنترن (جان استوارت) با صدای لیل یاکتی.[74] سایر اعضای لیگ، مانند اتم (ری پالمر)، فلش (بری آلن)، فانوس سبز (هال جردن) و شزم نیز در کمئو ظاهر می شوند.
  • لیگ عدالت در فیلم هرج‌ومرج فضایی: میراث جدید ظاهر می شود. این گروه متشکل از سوپرمن، فلش، گرین لنترن (جان استوارت)، آکوامن و بت گرل است.