پیش‌نویس:لیسانس روزنامه نگاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

مدرک لیسانس روزنامه نگاری ( BJ ) مدرکی است که در برخی از دانشگاه ها به دانشجویانی اعطا می شود که در رشته روزنامه نگاری که یکی از شاخه های علوم ارتباطات است، به مدت سه یا چهار سال، در مقطع کارشناسی تحصیل کرده اند. [۱] تمرکز رشته روزنامه‌نگاری بر تربیت کارشناسانی ماهر در حوزه های تولید و مدیریت محتوا در فضای مجازی(روزنامه‌نگاری دیجیتال)، بازاریابی(روزنامه‌نگاری برند) و روابط عمومی نیز می‌باشد. در ایالات متحده ، برخی از مدارس که مدرک BJ اعطا نمی کنند، در عوض مدرک لیسانس هنر، روزنامه نگاری ( BAJلیسانس هنر در روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی ( BAJMC ) [۲] یا لیسانس علوم، روزنامه نگاری ( BSJ ) را اعطا می کنند. اغلب بخشی از یک دوره تحصیلی در ارتباطات جمعی یا همراه با آن است. نسخه دیگری از این مدرک که توسط کالج روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی هنری دبلیو. گریدی در دانشگاه جورجیا اعطا شده است، مدرک ABJ، معادل لاتین BJ/BAJ است.

شورای اعتباربخشی آموزش در روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی در دانشگاه کانزاس برنامه های روزنامه نگاری در سطح دانشگاه در ایالات متحده را تأیید می کند. در حال حاضر 109 برنامه معتبر در 40 ایالت وجود دارد.روزنامه نگاری یکی از محبوب ترین رشته ها در ایالات متحده آمریکا است.

لیسانس روزنامه نگاری در هند[ویرایش]

در هند، لیسانس روزنامه نگاری 3 سال است. دوره های روزنامه نگاری در هند با نام های مختلفی مانند BJ (لیسانس روزنامه نگاری)، BJ (Hons) (لیسانس روزنامه نگاری (Honours))، [۳] BCJ (لیسانس ارتباطات و روزنامه نگاری)، BMM (لیسانس رسانه های جمعی)، شناخته می شوند. BA - JMC (لیسانس هنر در روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی)، BA- ارتباطات جمعی (لیسانس هنر در ارتباطات جمعی). چشم انداز استخدام با توجه به شهرت موسسه و دوره متفاوت است. رشته روزنامه‌نگاری در هند، بیش از گذشته به سمت روزنامه‌نگاری دیجیتال، در حال حرکت است.

لیسانس روزنامه نگاری در آفریقای جنوبی[ویرایش]

در آفریقای جنوبی، دانشگاه رودز دستاوردهای اولیه را برای دانشجویان روزنامه‌نگاری ارائه می دهد. در حالی که سایر دانشگاه‌ها و کالج‌ها دیپلم یا مدرک لیسانس را با مطالعات رسانه‌ای به عنوان رشته اصلی ارائه می‌دهند، دانشگاه رودز دانش عملی را با چارچوب‌های نظری ترکیب می‌کند تا یک مدرک بسیار معتبر را ترکیب کند. همراه با یک فرآیند گزینش شدید، فقط بیش از 120 دانش آموز اجازه ورود به سال دوم را دارند و حتی کمتر از آن در دوره تخصصی سال چهارم مجاز هستند. بدون این دوره چهارم، فارغ التحصیلان با مدرک لیسانس 3 ساله، در رشته ای با عنوان روزنامه نگاری و مطالعات رسانه فارغ التحصیل می‌شوند.

دانشکده های روزنامه نگاری[ویرایش]

آسیا
استرالیا
کانادا
ایالات متحده

منابع[ویرایش]

  1. "Bachelor's in Journalism". Journalism Degree (به انگلیسی). Archived from the original on 2016-03-14. Retrieved 2015-11-20.
  2. "SJMC Degree Programs". College of Information and Communications. University of South Carolina. Retrieved 2015-11-19.
  3. "Delhi College of Arts and Commerce, Courses". DCAC, Delhi University. Archived from the original on 4 May 2012. Retrieved 13 May 2012.
  4. "School of Journalism". www.jour.umt.edu (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-24.

لینک های خارجی[ویرایش]