پرش به محتوا

پیش‌نویس:سیلوا هارتونیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیلوا هارطونیان فرزند خاچاطور متولد ۱۳۵۳ بشماره شناسنامه ۱۰۱۷ متولد تبریز تبعه ایران مقیم ارمنستان ارمنی فاقد سابقه کیفری و کارمند موسسه آیرکس آمریکا بازداشت دائر بر

اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق همکاری با دولت آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

-[ویرایش]

سیلوا هاراتونیان، ۳۴ ساله، ایرانی ارمنی تبار، کارمند موسسه خیریه آیرکس در زمینه بهداشت مادران ونوزادان بعد از ظهر روز پنجم ژوین سال گذشته توسط ماموران امنیتی در خانه‌اش توقیف شد و برای بازجویی به هتل استقلال برده شد.

آمریکا خواستار لغو محکومیت و آزادی یک ایرانی ارمنی تبار از زندان شده است.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، از قوه قضائیه ایران خواسته است تا سیلوا هاروتونیان، شهروند ارمنی تبار ایرانی و کارمند موسسه آمریکایی تحقیقات و مبادلات بین المللی را که در ارتباط با اتهام براندازی محاکمه و به سه سال حبس محکوم شده است هر چه زودتر از زندان ازاد کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خانم هاروتونیان در زمینه آموزش مراقبت های بهداشتی مادران و نوزادان در ایران فعالیت داشت و اتهامی که به او وارد شده بی پایه و اساس است.

-[ویرایش]

سیلوا هاروتونیان، ۳۴ ساله، در ژوئن (خردادماه) سال گذشته در ایران بازداشت و در ماه ژانویه سال جاری محاکمه و به سه سال حبس محکوم شد اما از این حکم فرجام خواست اما دادگاه تجدید نظر این حکم را تایید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از کارفرما و خانواده خانم هاروتونیان گفته است که وضع جسمی وی مناسب نیست و ادامه بازداشت می تواند سلامت او را به مخاطره اندازد.

-[ویرایش]

سیلوا هاروتونیان، ۳۴ ساله که در ایران متولد شده و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات ارمنی در دانشگاه آزاد است، برای مدتی در ارمنستان سکونت داشت و در آنجا برای فعالیت در زمینه خدمات بشردوستانه پزشکی به استخدام موسسه تحقیقات و مبادلات بین المللی، یک نهاد خیریه آمریکایی، در آمد.

ظاهرا وی دو سال پیش برای ایجاد زمینه ارائه خدمات و گسترش همکاری ایران و آمریکا در زمینه سلامت و بهداشت مادران و نوزادان به ایران رفت و سال گذشته بازداشت شد.


منابع[ویرایش]

  • «پرونده یک زندانی: سیلوا هارتونیان، ایرانی ارمنی‌تبار». رادیو فردا.
  • نازی عظیما (۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸). «سیلوا هاراتونیان؛ جزئیات یک پرونده». رادیو فردا.
  • «حکم زندان برای ۴ پژوهشگر متهم به انقلاب مخملی مصاحبه با هادی قائمی». دویچه‌وله.
  • «-» (PDF).
  • آمریکا خواستار آزادی شهروند ارمنی‌تبار ایرانی شد بی‌بی‌سی