پیش‌نویس:رشته تحصیلی ریاضی فیزیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رشتهٔ تحصیلی ریاضی و فیزیک یا ریاضی فیزیک، از گرایش‌های شاخهٔ متوسطه نظری در ایران است. همان‌طور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش‌نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می‌شود، بنابراین دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی (تصور اشکال و اجسام در ذهن) از دیگر توانایی‌های لازم برای توفیق در این رشته می‌باشد.

نام رشته ریاضی-فیزیک، با رشته‌های فنی و مهندسی عجین شده‌است؛ بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می‌باشد، نیاز جامعه ما نیز به رشته‌های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرئت می‌توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته‌های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع‌ترین رشته‌های موجود در دوره متوسطه‌ دوم است.

شرایط ورود[ویرایش]

  1. مجموع نمرات در دورهٔ ۳ سال متوسطه دوره اول که قبول شده‌است بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.
  2. اول اینکه در دورهٔ دبیرستان در دو درس ریاضی (۱) و فیزیک (۱) و آزمایشگاه، بدون تبصره قبول شده باشد. دوم اینکه درس ریاضی را نمرهٔ ۱۴ به بالا داشته باشد. سوم اینکه، معدل رشته برای ورود به رشته ریاضی فیزیک (۱) از ۱۴ به بالا باشد. و چهارم اینکه در درس علوم تجربی نمره ۱۳ به بالا داشته باشد می‌تواند وارد رشته ریاضی فیزیک شود.

دروس[ویرایش]

در جدول زیر دروس رشتهٔ ریاضی فیزیک در دورهٔ دوم متوسطه آمده‌است.

دروس عمومی فارسی 1 فارسی 2 فارسی 3 دین و زندگی 1 دین و زندگی 2 دین و زندگی 3 عربی 1 عربی 2 عربی 3 زبان انگلیسی 1 زبان انگلیسی 2 زبان انگلیسی 3

دروس تخصصی ریاضی ۱ حسابان ۱ حسابان ۲ آمار و احتمال گسسته شیمی ۱ شیمی ۲ شیمی ۳ هندسه ۱ هندسه ۲ هندسه ۳ فیزیک ۱ فیزیک ۲ فیزیک ۳

منابع[ویرایش]

http://danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=رشته+ریاضی&SSOReturnPage=Check&Rand=0

کتاب‌های ریاضی فیزیک | پایگاه کتاب‌های درسی، اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی (roshd.ir)[۱]