پیش‌نویس:الناز دادخواه (Elnaz Dadkhah)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

الناز دادخواه (زاده 16 بهمن 1371) از نویسندگان گمانه‌زن ایران است. الناز دادخواه از جمله نویسندگان ژانر نویس ایران است که 15 اثر چاپ شده دارد. آثار او بیشتر در زمره کتاب‌های فانتزی رده جوانان قرار می‌گیرند و آثاری نیز در دسته جنایی معمایی و همچن

الناز دادخواه
زادهٔ16 بهمن سال 1371
گیلان، لاهیجان
تحصیلاتلیسانس مترجمی زبان انگلیسی
سال‌های فعالیتشروع فعالیت از سال 1390-تاکنون
کارهای برجستهمجموعه درنده تاریکی

مجموعه گرگ زاده مجموعه ستارگان سرنوشت

و...
عنوانبرخی از مخاطبین لقب الی کینگ را بر او نهاده‌اند.

ین ژانر وحشت دارد. او با نوشتن کتاب درنده تاریکی در سال 1389 در میان نوجوانان و جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرد و این کتاب سکوی پرتابی برای شهرت او در میان فانتزی نویسان ایران بود.

در سال 1400 کتاب کارناوال وحشت این نویسنده به علت شباهت بسیار زیاد با سریال درحال پخش بازی مرکب (Squid Game) سر زبان‌ها افتاد و به معروفیت او افزود. کتاب کارناوال وحشت به قلم الناز دادخواه در سال 1398 یعنی دو سال پیش از ساخت و پخش سریال بازی مرکب تالیف و منتشر شده بود. مصاحبه‌ای نیز در رابطه با این حجم تشابه از او با روزنامه هفت صبح به چاپ رسید.

آخرین اثری که از وی به چاپ رسیده است سه‌گانه ستارگان سرنوشت می‌باشد که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1402 به چاپ رسید و عرصه شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی فعالیت نویسندگی خود را از سال 1389 و در سایت نودهشتیا آغاز کرد. اولین داستانی که به قلم او در این سایت منتشر شد سه گانه درنده تاریکی بود که در زمره اولین رمان های طولانی فانتزی ایران به شمار می آمد. سپس با بازخوردهای مثبت بالا و افزایش طرفداران او تصمیم گرفت این سه گانه را با اسپین آفی به نام گرگ زاده ادامه دهد. الناز دادخواه فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی و ساکن شهرستان لاهیجان در استان گیلان است.

فعالیت‌ها[ویرایش]

او در طول 12 سال فعالیت و نویسندگی بیش از 22 اثر را در ژانرهای مختلف به ثبت رسانده که تنها 15 تا از این آثار تاکنون به چاپ رسیده‌اند. اولین کتاب چاپی این نویسنده در نمایشگاه کتاب 1398 به نام رز سیاه در ژانر جنایی و معمایی به چاپ رسید و در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

الناز دادخواه همچنان یکی از پیشگامان عرصه فانتزی و ادبیات گمانه‌زن به شمار می‌آید. همچنین در سال 1401 او به عنوان داور مسابقات داستان نویسی نجوم ایاز تبریز انتخاب شد و لوح داوری مسابقات را نیز کسب کرد. از دیگر دستاوردهای او می‌توان به راه یافتن کتاب دختر هزار ساله به بخش جوان جایزه ادبی پرانتز اشاره کرد.

آثار چاپی[ویرایش]

  • مجموعه درنده تاریکی (فانتزی-نشر علی)
  • مجموعه گرگ‌زاده (فانتزی-نشر موج)
  • رز سیاه (جنایی- نشر آئی‌سا)
  • نفرین فراعنه (تاریخی/فانتزی- نشر آئی‌سا)
  • کارناوال وحشت (وحشت-نشر موج)
  • دختر هزارساله (تاریخی/فانتزی-نشر موج)
  • عروس جزیره (کلاسیک-نشر علی)
  • آن سوی سایه ها (جنایی- نشر آئی‌سا)
  • گیلاس ترش (عاشقانه-نشر صدای معاصر)
  • مجموعه داستان کوتاه هجده دقیقه به نیمه شب (وحشت-نشر موج)
  • سه‌گانه ستارگان سرنوشت (فانتزی-نشر موج)

منابع[ویرایش]