پیش‌نویس:ارتش سری( مجموعه نمایش خانگی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بازی ارتش سری یک بازی نقش‌مخفی با پایه بازی مافیا و با دکوراسیون و داستانی مشابه داستان سریال ارتش سری است. این بازی به کارگردانی سعید ابوطالب، در تاریخ 23 بهمن 1401 از پلتفرم فیلیمو منتشر شد. در این بازی بازیگران، مجریان، خوانندگان، ورزشکاران و ... به رقابت می‌پردازند. امیرعلی نبویان نیز گرداننده این بازی است.[۱][۲]

اطلاعات و قوانین کلی[ویرایش]

نحوه برگزاری[ویرایش]

در بازی ارتش سری، 10 بازیکن به صورت تصادفی به سه گروه گشتاپو، پارتیزان (نجات) و مشتری تقسیم می‌شوند. هدف هر دو گروه در این بازی این است که خلبان را زنده در اختیار بگیرند. ضمناً مشتری‌های بازی در شروع هیچ سایدی ندارند و باید تلاش کنند به یکی از دو گروه ملحق شوند.

این بازی در سه بخش وضعیت اضطراری، وضعیت عادی و اتاق گفتگوی خصوصی انجام می‌شود. در وضعیت عادی تمام بازیکنان با یکدیگر گفتگو می‌کنند و سعی دارند با اتهام‌زنی به یکدیگر و شنیدن دفاعیات آن‌ها، افراد عضو گروه مقابل را شناسایی کنند. در هر دور، هر بازیکن یک بار مجاز به صحبت و یک بار مجاز به استفاده از چالش دیگر بازیکنان است. همچنین هر بازیکن در طول بازی تنها یک بار قادر به استفاده از پلاک گفتگوی خصوصی است. لازم به ذکر است که استفاده از این پلاک گفتگوی خصوصی تنها در دور خود بازیکن امکان‌پذیر است و نه در چالش. ضمناً بازیکنانی که اسلحه داشته باشند، می‌توانند فقط در دور خودشان اعلام اسلحه و شلیک به یک بازیکن دیگر کنند. در صورتی که یک بازیکن در چالشی که از دیگر بازیکنان گرفته اقدام به شلیک کند، اسلحه وی توسط گرداننده ضبط خواهد شد.

در هر دور از گفتگو، حداکثر 2 گفتگوی خصوصی و 2 شلیک امکان‌پذیر است.

در اتاق گفتگوی خصوصی هر صحبتی بین افراد آزاد است و افراد اسلحه‌دار می‌توانند به افراد بدون اسلحه خاص که در بخش نقش‌ها توضیح داده خواهد شد، اسلحه بدهند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که فردی که به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شده موظف است سایدش (سیاه یا سفید) را به شخص دعوت‌کننده بگوید. چند نقش خاص در صورتی که به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شوند می‌توانند در مورد سایدشان دروغ بگویند که در بخش نقش‌ها توضیح داده خواهد شد.

دو نفری که با یکدیگر به اتاق گفتگوی خصوصی می‌روند، پس از برگشت از اتاق تا پایان آن دور از گفتگو حق ندارند هیچ اطلاعاتی از گفتگو و اتفاقاتی را که بینشان رد و بدل شده است، به جمع بازگو کنند. حتی لایک و دیسلایک نسبت به اطلاعات بدست آمده از اتاق گفتگوی خصوصی نیز ممنوع است. در صورتی که هر یک از این اقدامات از بازیکنی سر بزند، گرداننده اقدام به اخراج وی از بازی خواهد کرد. همچنین دو بازیکنی که از اتاق گفتگوی خصوصی بیرون آمده‌اند، تا پایان آن دور از گفتگو حق شلیک به یکدیگر را نیز ندارند.

نقش‌ها[ویرایش]

گروه گشتاپو

  • کسلر: مهم‌‌ترین عضو گروه گشتاپو است. البته در وضعیت اضطراری معارفه همراه با یارانش چشم باز نمی‌کند و او آن‌ها را نمی‌شناسد ولی یارانش او را خواهند شناخت. در صورتی که بازیکنی کسلر را به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت کند، او می‌تواند سایدش را به دروغ اعلام کند و این دورغ توسط گرداننده تایید می‌شود. همچنین اگر کسلر خودش را در اتاق گفتگوی خصوصی مشتری معرفی کرده باشد و بازیکنی بخواهد او را مسلح کند، گرداننده این تبادل اسلحه را تأیید می‌کند، درحالی‌که جابجایی اسلحه‌ای رخ نداده و کسلر از قبل مسلح است. کسلر یک اسلحه دارد و در طول بازی می‌تواند از آن استفاده کند. کسلر همچنین می‌تواند در صورتی که امکان جابجایی اسلحه وجود داشته باشد و اسلحه نیز در اختیار گرداننده باشد، مشتری‌های بازی را مسلح کند.
  • راینهارت: یکی از سه گشتاپوی بازی است که در وضعیت اضطراری می‌تواند شانس خود را برای حدس زدن نقش دقیق یکی از بازیکنان امتحان کند. او دو بار شانس استفاده از این قابلیت را دارد. در صورتی که موفق شود، آن بازیکن از بازی خارج خواهد شد. اما اگر موفق نشود، می‌تواند شب بعد شانسش را برای بار دوم امتحان کند. اگر بار دوم هم در حدس زدن نقش بازیکن ناموفق بود، دیگر حق استفاده از این قابلیت را نخواهد داشت. راینهارت نیز یک اسلحه دارد و می‌تواند در صورتی که امکان جابجایی اسلحه وجود داشته باشد و اسلحه نیز در اختیار گرداننده باشد، مشتری‌های بازی را مسلح کند. راینهارت در وضعیت اضطراری معارفه همراه با گشتاپوی ساده چشم باز می‌کند و آن دو یکدیگر را می‌شناسند. راینهارت و گشتاپوی ساده همچنین می‌دانند کسلر کیست چون لایک او را بالا دیده است ولی کسلر آن‌ها را نمی‌شناسد. در صورتی که راینهارت به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شود، موظف است سایدش را «سیاه» اعلام کند.
  • گشتاپوی ساده: گشتاپوی ساده قابلیت ویژه‌ای ندارد. او نیز مسلح است و یک بار امکان استفاده از اسلحه و امکان مسلح کردن مشتری‌های بازی در صورت وجود شرایط را دارد. او نیز راینهارت را می‌شناسد چون در وضعیت اضطراری معارفه با او چشم باز می‌کند و هر دوی آن‌ها لایک کسلر را می‌بینند و او را نیز می‌شناسند ولی کسلر آن‌ها را نمی‌شناسد. در صورتی که گشتاپوی ساده به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شود، موظف است سایدش را «سیاه» اعلام کند.

گروه پارتیزان (نجات)

  • کرتیس: کرتیس آگاهی بیشتری نسبت به سایر اعضای گروه پارتیزان دارد. او در وضعیت اضطراری معارفه چشم باز می‌کند و لایک سه بازیکن را بالا می‌بیند. در وضعیت اضطراری معارفه گرداننده از کسلر، خلبان و دکتر پاسکال می‌خواهد که لایکشان را بالا بیاورند. وقتی این اتفاق افتاد، کرتیس نیز چشم باز کرده و این سه لایک را می‌بیند. کرتیس مسلح است و می‌تواند یک بار شلیک کند. ضمناً در صورتی که امکان جابجایی اسلحه وجود داشته باشد و اسلحه نیز در اختیار گرداننده باشد، کرتیس می‌تواند به مشتری‌ها یا خلبان بازی اسلحه بدهد. در صورتی که کرتیس به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شود، موظف است سایدش را «سفید» اعلام کند.
  • دکتر پاسکال: در صورتی که در وضعیت عادی شلیکی اتفاق بیفتد، بدون پایان دور بازی مستقیم به وضعیت اضطراری می‌رود. در وضعیت اضطراری که چشم تمام بازیکنان بسته است، بازیکنی که به سمت او شلیک شده خطاب به دکتر پاسکال مطالبی را مطرح می‌کند و از وی می‌خواهد که او را نجات دهد. سپس دکتر پاسکال را حدس زده و چشم می‌بندد. حال دکتر پاسکال چشم باز می‌کند و انتخاب می‌کند که قصد دارد جان کسی که به سمتش شلیک شده را نجات دهد یا خیر. دکتر پاسکال تنها 2 بار می‌تواند جان خودش یا سایر بازیکنان را نجات دهد. ضمناً اگر شخصی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود توانسته باشد دکتر پاسکال را درست تشخیص دهد، صرف‌نظر از اینکه دکتر پاسکال تصمیم گرفته باشد جان او را نجات دهد یا خیر، در بازی باقی می‌ماند و یکی نجات‌های دکتر پاسکال نیز مصرف می‌شود. دکتر پاسکال نه اسلحه دارد و نه این امکان را دارد که از بازیکنی اسلحه بگیرد. همچنین اگر به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شود نیز موظف است سایدش را «سفید» اعلام کند.
  • مامور نجات: دو مامور نجات بازی قابلیت ویژه‌ای ندارند. آن‌ها مسلح هستند و در طول بازی یک بار اجازه شلیک دارند. ضمناً در صورتی که امکان جابجایی اسلحه وجود داشته باشد و اسلحه نیز در اختیار گرداننده باشد، ماموران نجات می‌توانند مشتری‌ها یا خلبان بازی را مسلح کنند. اگر ماموران نجات به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شوند، موظف هستند سایدشان را «سفید» اعلام کنند.
  • خلبان: خلبان عضو گروه نجات است. یک جلیقه بر تن دارد و در طول روز با شلیک اول از بازی بیرون نمی‌رود. همچنین یک بار با رای‌گیری در وضعیت اضطراری از بازی خارج نمی‌شود. خلبان مسلح نیست، اما می‌تواند در اتاق گفتگوی خصوصی از ماموران نجات یا کرتیس اسلحه بگیرد. اگر خلبان به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شده باشد، می‌تواند سایدش را به دروغ اعلام کند و این دورغ توسط گرداننده تایید می‌شود.

گروه مستقل

  • مشتری: دو مشتری بازی در آغاز هیچ سایدی ندارند. آن‌ها باید تلاش کنند به نحوی مسلح شوند تا در یکی از دو ساید سیاه یا سفید به بازی ادامه دهند. اگر امکان جابجایی اسلحه وجود داشته باشد و اسلحه نیز در اختیار گرداننده باشد، مشتری‌های بازی می‌توانند در اتاق گفتگوی خصوصی از هر دو ساید سیاه یا سفید اسلحه دریافت کنند. در صورتی که مشتری به اتاق گفتگوی خصوصی دعوت شده باشد، موظف است سایدش را «مشتری» اعلام کند. ضمناً اگر اسلحه بین مشتری و طرف مقابل جابجا شد، طرف مقابل باید حقیقت سایدش را به مشتری اعلام کند. مشتری باید بداند از این پس قرار است برای چه سایدی بازی کند.

  1. ««ارتش سری» به فیلیمو رسید». جماران. ۲۳ بهمن ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱.
  2. «پخش رئالیتی شو «ارتش سری» با گردانندگی امیرعلی نبویان». ایسنا. ۲۳ بهمن ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱.