پیام رحمان ستایش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیام رحمان ستایش
زادهٔمرداد ۱۳۶۲
تهران، ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتفوق لیسانس مهندسی HSE و مدرس بین المللی نجات و ایمنی و آتش نشانی
محل تحصیلدانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)
پیشهسنگ‌نورد و آتش‌نشان هیمالیانورد

پیام رحمان ستایش معروف به پیام ستایش صخره‌نورد، عضو سابق تیم ملی هیمالیانوردی و از مدال آوران این رشته در سطح آسیاست وی مربی فعلی تیم ملی یخ‌نوردی ایران است.[۱][۲] ایشان از دوران کودکی به سبب اینکه در یک خانواده ورزشی متولد شده بود ورزش حرفه ای خود را شروع کرد. پدر ایشان محمد رحمان ستایش از مربیان پیشکسوت کوهنوردی و یکی ازبنیانگذاران کوهنوردی نوین و تکنیکی در زمان خود بود که قریب به ۶۰ سال پیش موفق به صعود قله ماترهورن واقع در کشور سوئیس شده بود. مادر ایشان مهوش همت یار هم از قهرمانان و ملی پوشان سابق رشته پرتاب دیسک و وزنه بودند که هم اکنون از مربیان پیشکسوت این رشته به حساب می آیند. او به عنوان مربی تیم ملی یخ‌نوردی ایران مدال‌های طلا، نقره و برنز در سطح جهانی و آسیایی کسب کرده و مربی اصلی چند یخ‌نوردان ایرانی از قبیل محمدرضا صفدریان بوده‌است.[۳][۴] پیام رحمان ستایش، فرمانده ارشد نجات در ارتفاع و کوهستان، در سال ۱۳۸۶ در سمت مربی و مدیر فنی تیم هیمالیانوردی توانست برای اولین بار و به عنوان اولین ایرانی و اولین آتش‌نشان جهان به قله هیملونگ هیمال واقع در کشور نپال صعود کند و پیش از آن نیز در سال ۱۳۸۳ به عنوان عضو تیم ملی بر فراز قله اسپانتیک واقع در هیمالیای کشور پاکستان ایستاده بود.[۵][۶] او در سال ۹۴، به سمت «سرپرستی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان» منصوب شده‌است.[۷]

مدرس ایمنی و نجات[ویرایش]

پیام رحمان ستایش، از مدرسان بین‌المللی ایمنی ونجات در ارتفاع و بنیانگذار واحد تخصصی نجات در ارتفاع و کوهستان و در مقام مدیر و فرماندهی ارشد امداد و نجات در این رشته و رئیس ایستگاه سازمان آتش‌نشانی ،معاون عملیات و رییس اداره آموزش و پژوهش سازمان آتش نشانی اصفهان و عضو و دبیر کمیته فنی سازمان شهرداریهای وزرات کشور مشغول به فعالیت بوده است و هم اکنون نیز به عنوان کارشناس ارشد مهندسی HSE ایمنی و اتش نشانی و تدریس در دانشگاه مشغول به کار است.

منابع[ویرایش]

  1. «مراسم تجلیل از قهرمانان ملی پوش آتش‌نشانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸.
  2. ستایش: آمار حوادث کوهنوردان حرفه‌ای در کوه صفه همچنان بالاست
  3. عزیمت صفدریان برای جدال دوباره با یخنوردان جهان به روسیه
  4. حضور یخنوردان ایران در کمپ یخنوردی روسیه
  5. «عنوان برتر مسابقات درای تولینگ قهرمانی کشور برای آتش‌نشان اصفهانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸.
  6. از یک شهر کویری بر سکوی افتخار یخ‌نوردی جهان
  7. «انتصاب آتشیار ستایش، رئیس ایستگاه ۱۲ آتش‌نشانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸.