پل واترلو (فیلم ۱۹۳۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پل واترلو
پوستر فیلم
کارگردانجیمز ویل
تهیه‌کنندهکارل لملی جونیور
نویسندهبن لوی
تام رید
بر پایهپل واترلو
نمایشنامه ۱۹۳۰
اثر رابرت ای شروود
بازیگرانمی کلارک
کنت داگلاس
فیلم‌بردارآرتور ادسون
تدوین‌گرکلارنس کولستر
پردازش رنگسیاه‌وسفید
شرکت
تولید
یونیورسال پیکچرز
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۴ سپتامبر ۱۹۳۱ (۱۹۳۱-09-۰۴)
مدت زمان
۸۱ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۵۲ هزار دلار

پل واترلو (انگلیسی: Waterloo Bridge) درامِ عاشقانه جنگیِ پیشاکدی است به کارگردانی جیمز ویل و به بازیگری می کلارک و کنت داگلاس. بن لوی و تام رید فیلمنامه را بر اساس نمایشنامه رابرت ای شروود (پل واترلو، ۱۹۳۰) نوشتند.

این فیلم دو بار دیگر نیز ساخته شد: پل واترلو (فیلم ۱۹۴۰) و گبی در سال ۱۹۵۶. بت دیویس یکی از اولین نقش‌های خود را در آن بازی می‌کند.

خلاصه داستان[ویرایش]

در اوج جنگ جهانی اول در لندن، مایرا (دختری آمریکایی) که در گروه کر خوانندگی می‌کند برای تأمین هزینه‌های خود به روسپی گری روی می‌آورد. او گاهی مشتریانش را بر روی پل واترلو (که راه اصلیِ ورودیِ سربازان به مرخصی آمده‌است) پیدا می‌کند. در طی یک حمله هوایی او با آمریکایی دیگری به نام روی کرونین (که در ارتش کانادا است) آشنا می‌شود. مایرا تلاشی برای جذب او نمی‌کند و سرباز جوان نیز بی‌خبر از حرفه او باقی می‌ماند. پس از توقف حمله هوایی، روی او را تا آپارتمانش همراهی می‌کند و با هم شام می‌خورند.

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

رابرت شروود نمایشنامه را بر اساس تجربه‌های خود در زمان جنگ نوشت (از جمله برخورد اتفاقی در طی یک حمله هوایی با دختر خواننده ای که به روسپیگری روی آورده بود).[۱] در ششم ژانویه ۱۹۳۰ اجرای نمایش در برادوی افتتاح شد، که تنها ۶۴ اجرا ادامه یافت.[۲]

سانسور[ویرایش]

به دلیل محتوای بحث‌برانگیز، هیئت‌های سانسور در شیکاگو، نیویورک و پنسیلوانیا بر برش‌های گسترده‌ای در فیلم اصرار کردند. زمانی که در ژوئیه ۱۹۳۴ کد تولید به اجرا درآمد، پخش دوباره نسخه اصلی پل واترلو دیگر امکان‌پذیر نبود.

یادداشت[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Waterloo Bridge (1931) - Overview - TCM.com". Turner Classic Movies.
  2. League, The Broadway. "Waterloo Bridge – Broadway Play – Original - IBDB". www.ibdb.com.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]