پل اتحاد ملی

مختصات: ۳۸°۰۳′۰۹″شمالی ۴۶°۲۱′۰۳″شرقی / ۳۸٫۰۵۲۴۴۴°شمالی ۴۶٫۳۵۰۷۹۰°شرقی / 38.052444; 46.350790
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پل اتحاد ملی
مختصات۳۸°۰۳′۰۹″شمالی ۴۶°۲۱′۰۳″شرقی / ۳۸٫۰۵۲۴۴۴°شمالی ۴۶٫۳۵۰۷۹°شرقی / 38.052444; 46.35079
مکانتبریز، ایران
ویژگی‌ها
درازای کل۱۱۳ متر
بلندی۴۷ متر
پیشینه
آغاز ساخت۱۳۸۲
پایان ساخت۱۳۸۶
مکان
Map
نمایی از پل کابلی تبریز در حال ساخت.

پل اتحاد ملی یا پل کابلی تبریز، نام یک پل از نوع کابلی، در محدوده ورودی شرقی تبریز است که در سال ۱۳۸۶ خورشیدی به بهره برداری رسید. برای ساخت این پل که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۲توسط شهرداری تبریز آغازشده بود، حدود ۷۰۰میلیارد ریال هزینه شده‌است. پل کابلی تبریز از نوع جعبه‌ای، دارای ۱۱۳متر طول و ۳۲متر عرض بوده و عرشه آن به وسیله ۳۲کابل نگهداری می‌شود. ادعا شده این پل که از نظر مکانیزم‌های فنی و ابعاد عرضی و طولی هشتمین و بعضاً چهارمین پل در دنیاست به شمار می‌آید. این پل توسط مهندسین ایرانی شرکت البرزکومه و با نظارت شرکت فرانسوی فرسینت[۱] احداث شده‌است. این پل به مناسبت سال ۸۶پل «اتحاد ملی» نامگذاری گردید.[۲][۳]

مشکلات ترافیکی پل[ویرایش]

با وجود هزینه ۷۵ میلیون دلاری که برای احداث این پل در جهت روانسازی ترافیک در بلوار ۲۹ بهمن تبریز و نیز در مسیر بلوار توانیر به نیایش انجام شده با عدم استانداردسازی ورودی و خروجی پل عملاً پروسه روانسازی ترافیک در این دو مسیر بی نتیجه مانده. این امر بویژه با احداث فروشگاه رفاه[۴] و احداث یک مرکز خرید در ورودی غربی پل و با قرار داشتن کارواش در خروجی شرقی پل تشدید شده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «شایعه نشست پل کابلی تبریز تکذیب شد». شبکه اطلاع‌رسانی ساختمان ایران. ۲۳ آبان ۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. «موفقیت‌آمیز بودن عملیات ساخت هشتمین پل کابلی جهان در تبریز». خبرگزاری فارس. ۱ مرداد ۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  3. «بزرگترین پل کابلی ایران (تبریز)». معماری‌نیوز. ۳ شهریور ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  4. «افتتاح بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای شمال‌غرب در تبریز». ایسنا. ۲ خرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳ خرداد ۱۳۹۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]