پرش به محتوا

پسر دلفینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پسر دلفینی
کارگردانمحمد خیراندیش
تهیه‌کنندهمحمدامین همدانی
نویسندهمحمد خیراندیش
فیلمنامه‌نویسعبدالله ملکی
محمد شکوهی
مونا شاهی
موسیقیبهزاد عبدی
علیرضا طلیسچی (خواننده)
تدوین‌گرمحمد همدانی
پویانماجلال رهبری - حامد طبسی -سعید سوداگر - امیرفروغی - جلیل افشاری -
نگاره‌آراسعید معماریان
طراح پس‌زمینهسینا حیاتی
شرکت‌های
تولید
استودیو انیمیشن آسمان خیال
تاریخ‌های انتشار
۲ شهریور ۱۴۰۱
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی
هزینهٔ فیلم۱۵ میلیارد تومان
فروش گیشه۲۳٬۶۰۲٬۳۷۷٬۰۰۰ تومان در ایران
۳۲٫۶ میلیارد تومان در روسیه

پسر دلفینی یک انیمیشن سینمایی ایرانی است که در سال ۱۴۰۰ توسط استودیو انیمیشن آسمان خیال (Sky Frame Studio) به زبان فارسی تولید و به سه زبان روسی، ترکی و عربی دوبله و بومی‌سازی شده است. کارگردانی و نویسندگی این اثر برعهده محمد خیراندیش بوده و تهیه‌کنندگی آن را محمدامین همدانی انجام داده است. پسر دلفینی در ژانر فانتزی، ماجراجویی و کمدی ساخته شده است. پس از اکران موفقیت‌آمیز در روسیه، این انیمیشن از تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۱ و بعد از یک وقفه دوساله به دلیل شیوع کرونا، در سینماهای ایران به نمایش درآمد.

خلاصه داستان

[ویرایش]

پس ازانفجار و سقوط یک هواپیما در دریا، دلفینی به نام سفید و مادرش یک نوزاد انسان را نجات داده و بزرگ می‌کنند. پسر دلفینی که زندگی آرامی در زیر امواج دارد، پس از آنکه متوجه می‌شود انسان است، تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن مادر واقعی خود به خشکی سفر کند. در این سفر، ناخدا مروارید و همسرش، همراه با تمامی بندرنشینان به او کمک می‌کنند. با این حال، دنیای زیر آب توسط هشت‌پا تسخیر شده و پسر دلفینی مجبور می‌شود با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شود.

شخصیت‌ها

[ویرایش]
نقش صداپیشه
سفید مریم جلینی
هشتپا حامد عزیزی (مدیر دوبلاژ)
ناخدا مروارید نادر سلیمانی
بی‌بی زار ثریا قاسمی
لاک پشت جواد پزشکیان
پسر دلفینی ناهید امیریان
خرچنگ گوشه‌گیر تورج نصر

گیشه

[ویرایش]

به گفته همدانی، این انیمیشن قبل از نمایش در ایران در کشور روسیه اکران عمومی شده و توانسته‌است ۱۰۰ میلیون روبل معادل ۱٬۷ میلیون دلار فروش داشته باشد و سومین رتبهٔ فروش در روسیه را به دست آورد.[۱] اما آمار سایت kinometro مبلغ ۱٫۱ میلیون دلار برای شش هفته اکران می‌باشد.[۲] بر طبق آمار سایت kinometro روسیه، این فیلم پس از شش هفته اکران، مجموعاً در روسیه و کشورهای مشترک المنافع ۱٫۱۴۳ میلیون دلار معادل ۳۲٫۶ میلیارد تومان (قیمت هر بلیت نزدیک ۳ دلار = ۸۵ هزار تومان) فروخته‌است.[۲] این فیلم در جدول فروش انیمیشن امسال روسیه تا این لحظه (۱۸ آبان ۱۴۰۱) در جایگاه یازدهم قرار دارد.[۳]

پانویس

[ویرایش]
  1. «فروش میلیون دلاری «پسر دلفینی» در روسیه/ در تدارک نسخه سریالی و ساخت عروسک هستیم | خبرگزاری صبا» (به فرانسوی). خبرگزاری صبا | آخرین اخبار فرهنگ و هنر | سینما و تلویزیون. ۲۰۲۲-۰۷-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ kinometro.ru. "پسر دلفینی". kinometro.ru (به روسی).
  3. kinometro. "لیست فروش انیمیشن در روسیه 2022". kinometro.ru (به روسی).

پیوند به بیرون

[ویرایش]