پرنیل فیشر کریستنسن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرنیل فیشر کریستنسن
فیشر کریستنسن در ۲۰۱۸
زادهٔ۲۴ دسامبر ۱۹۶۹ ‏(۵۴ سال)
دانمارک
پیشهفیلم‌ساز
سال‌های فعالیت۱۹۸۹–اکنون
جایزه(ها)Bodil Award
Silver Bear
Best First Feature Award

پرنیل فیشر کریستنسن (انگلیسی: Pernille Fischer Christensen؛ زادهٔ ۲۴ دسامبر ۱۹۶۹) کارگردان دانمارکی و خواهر بزرگِ بازیگر سینما و تلویزیون آستینه فیشر کریستنسن است. او در ۲۰ سالگی به عنوان دستیار تاماس گیسلاسون [da] وارد صنعت سینما شد. در آن زمان، گیسلاسون ارتباط نزدیکی با لارس فون تریه داشت و پرنیل می‌توانست به بحث‌های گیسلاسون و فون تریر دربارهٔ فیلم‌ها گوش فرا دهد.

او در سال ۱۹۹۳ به کالج فیلم اروپا رفت و در آنجا با نانا آرنفرد آشنا و همکار شد.[۱] در سال ۱۹۹۹، او از مدرسه ملی فیلم دانمارک با فیلمی به نام "هندی" فارغ‌التحصیل شد،[۲] که بعدها جایزه سوم سینه فونداسیون را در جشنواره فیلم کن از آن خود کرد.[۳] پرنیل بعد از به پایان رساندن تحصیلات، فیلم کوتاهی با نام حبیبتی عشق من ساخت که در سال ۲۰۰۳ جایزه روبرت را به خاطر «بهترین موضوع کوتاه» دریافت نمود.

اولین فیلم بلند پرنیل، صابون (به انگلیسی - A Soap) است که در سال ۲۰۰۶ اکران شد وه به رابطه بین صاحب کلینیک زیبایی و زن تراجنسیتی مقیم طبقه پایین متمرکز بود.[۴] این فیلم با بازی ترینه دورهلم در نقشصاحب مغازه زیبایی و داوید دنسیک در نقش ورونیکا و با همکاری پرنیل فیشر کریستنسن و کیم فوپز اوکسون به عنوان نویسنده ساخته شد. فیلم صابون در جشنواره فیلم برلین اکران شد و خرس نقره ای، جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد که برای اولین بار یک فیلم اولی برندهٔ این عنوان گشت.[۵] بعداها این فیلم در دانمارک جوایز متعددی از جمله جایزهٔ بودیل را برای بهترین فیلم دریافت کرد.[۶] این فیلم همچنین نامزد پانزده جایزهٔ رابرت از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد. اما تنها موفق به دریافت چهار جایزه شامل بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین تدوین و بهترین گریم شد.[۷]

یلم بلند بعدی او دنسرز [da] نام دارد؛ این دومین همکاری پرنیل فیشر کریستنسن و کیم فوپز آکسون به عناون نویسنده به‌شمار می‌رود. این فیلم حول یک مدرسه رقص است که توسط آنیکای باهوش و سرزنده و مادر او اداره می‌شود.[۸] مانند فیلم صابون، در این فیلم نیز ترینه دورهلم نقش آفرینی کرد. در این فیلم آندرس دبلیو برتلسن و بیرث نویمان نیز بازی کردند.[۹] روزنامه دانمارکی اطلاعات رقصندگان را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم مورد انتظار سال ۲۰۰۸ فهرست کرده‌است[۱۰]

فیلم یک خانواده او در سال ۲۰۱۰، در شصتمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین اکران شد.[۱۱]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

کارگردان[ویرایش]

نویسنده[ویرایش]

بازیگر[ویرایش]

Den blå munk [da; no] (۱۹۹۸) به عنوان پیشخدمت جدید

منابع[ویرایش]

  1. Thomsen, Christian Braad. "Soap & kærlighed". Filmmagasinet Ekko [da; no]. Retrieved 16 January 2008.
  2. {{cite book}}: Empty citation (help)
  3. "Pernille Fischer Christensen". Danish Film Institute. Archived from the original on 5 April 2007. Retrieved 14 January 2008.
  4. Holden, Stephen (3 November 2006). "Can Neighborly Affection Rewire Sexuality?". The New York Times. Retrieved 14 January 2008.
  5. Møller, Hans Jørgen (20 February 2006). "Prisuddeling: Dansk hattrick i Berlin". Politiken (به دانمارکی).
  6. Lindberg, Kristian (26 February 2007). "Følsom transvestitfilm blev dobbelt-hædret". Berlingske Tidende (به دانمارکی).
  7. "Awards for En Soap". IMDb. Retrieved 14 January 2008.
  8. "Dancers". Danish Film Institute. Retrieved 14 January 2008. [پیوند مرده]
  9. "Dansen (2008)". IMDb. Archived from the original on 11 June 2011. Retrieved 14 January 2008.
  10. Monggaard, Christian (4 January 2008). "10 film vi ser frem til i 2008" (به دانمارکی). Dagbladet Information. Retrieved 14 January 2008.
  11. "Hollywood Reporter: Berlin festival unveils full lineup". hollywoodreporter.com. Archived from the original on 5 February 2010. Retrieved 7 February 2010.
  12. Becoming Astrid در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb)

پیوند به بیرون[ویرایش]