پرتابگر یک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرتابگر یک
LauncherOne diagram
سازندهویرجین اوربیت
کشور مبدأایالات متحده آمریکا
هزینهٔ پروژهUS$700 million[۱]
هزینهٔ هر پرتابUS$12 million[۲]
ابعاد
بلندیApprox. ۲۱٫۳ متر (۷۰ فوت)[۳]
جرمApprox. 30 tons
تعداد مراحل2;[۳] potentially: 3.[۴]
ظرفیت
بار مفید به 500 km مدار خورشیدهمگام[۳]
جرم۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۰ پوند)
بار مفید به 230 km مدار پایینی زمین[۳]
جرم۵۰۰ کیلوگرم (۱٬۱۰۰ پوند)
راکت‌های مرتبط
خانوادهAir launch to orbit
قابل مقایسه باElectron, Vector-H، فالکون ۱، پگاسوس
تاریخچهٔ پرتاب
وضعیتActive
سایت‌های پرتاب
مجموع پرتاب‌ها۶
پرتاب(های) موفق۴
پرتاب(های) ناموفق۲
نخستین پرواز۲۵ مه ۲۰۲۰
آخرین پرواز۹ ژانویه ۲۰۲۳
مرحلهٔ First
قطر۱٫۸ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)[۶][۳]
پیشرانهNewtonThree (N3)
بیشینهٔ رانشVacuum: ۳۲۶٫۸ کیلونیوتن (۷۳٬۵۰۰ پوند-نیرو)
مدت‌زمان سوختنApprox. 180 seconds
سوختRP-1/اکسیژن مایع
مرحلهٔ Second
قطر۱٫۵ متر (۴ فوت ۱۱ اینچ)[۶]
پیشرانهNewtonFour (N4)
بیشینهٔ رانشVacuum: ۲۲٫۲ کیلونیوتن (۵٬۰۰۰ پوند-نیرو)[۷]
مدت‌زمان سوختنApprox. 360 seconds
سوختRP-1/اکسیژن مایع

پرتابگر یک یا لانچر وان (انگلیسی: LauncherOne) یک پرتاب‌کننده مداری دو مرحله‌ای است که توسط ویرجین اوربیت توسعه یافته و به کار گرفته می‌شود و پروازهای عملیاتی خود را در سال ۲۰۲۱ و پس از توسعهٔ آن از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ آغاز کرد. این یک پرتابگر هوا به مدار است که برای حمل محموله‌های کوچک تا ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۰ پوند) به مدار خورشیدآهنگ (SSO)، پس از پرتاب هوایی از یک هواپیمای حامل در ارتفاع بالا طراحی شده‌است.[۳] این موشک با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷–۴۰۰ که با تغییراتی در آن به نام دختر کیهانی نامیده شده، به بالای اتمسفر حمل می‌شود و بر روی اقیانوس رها می‌شود. کار اولیه بر روی این برنامه توسط ویرجین گلکتیک، یکی دیگر از شرکت‌های تابعه گروه ویرجین انجام شد، قبل از اینکه یک نهاد جداگانه؛ گروه ویرجین، در سال ۲۰۱۷ تشکیل شود تا توسعه و راه‌اندازی کسب و کار ارائه دهندهٔ خدمات پرتاب را به‌طور جداگانه از تجارت ویرجین گلکتیک که حامل مسافر باشد، تشکیل دهد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Dawkins, David. "Inside Virgin Orbit, Richard Branson's Small Satellite Bid To Match Musk And Bezos In The Billionaire Space Race". Forbes. Retrieved 6 September 2020.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oberhaus وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ "Launcherone Service Guide" (PDF). virginorbit.com. Archived from the original (PDF) on 2021-05-07. Retrieved 16 June 2021.
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام 3_stage_Oct2019 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام sfn-20180831 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام specs وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. "A New Approach to Proven Technology". Virgin Orvit. Archived from the original on 17 January 2021. Retrieved 10 January 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]