پائولینا رایت دیویس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پائولینا رایت دیویس
نام هنگام تولدPaulina Kellogg
زادهٔ۷ اوت ۱۸۱۳
بلومفید،نیویورک آمریکا
درگذشت۲۴ اوت ۱۸۷۶ (۶۳ سال)
پراویدنس آمریکا
پیشه
همسر(ها)
  • Francis Wright (ا. ۱۸۳۳–۱۸۴۵)
  • Thomas Davis (ا. ۱۸۴۹)
فرزندان2 (فرزندخوانده)

پائولینا رایت دیویس (به انگلیسی:Paulina Wright Davis) یک حقوقدان آمریکایی مخالفت با بردگی، و خواستار تحقق حق رأی زنان بود. او یکی از بنیانگذاران انجمن حق رأی زنان نیو انگلند بود.

زندگی[ویرایش]

دیویس در سال ۱۸۱۳ در بلومفیلد،نیویورک بدنیا آمد. خانواده او در سال ۱۸۱۷ به نزدیکی مرز کانادا و آبشارهای نیاگارا کوچ کردند. بعد از مرگ مادر و پدرش، پائولینا به کلیسا پروتستان پیوست و تلاش کرد که راهبه شود ولی کلیسا در آن زمان به زنان مجرد چنین اجازه‌ای نمیداد.[۱] در سال ۱۸۳۳ با فرانسیس رایت تاجری مرفه از یوتیکا، نیویورک ازدواج کرد.[۲] آنها ارزش‌های اخلاقی مشابه داشتند و هردو در اعتراض به موضع‌گیری کلیسا نسبت به برده‌داری از کلیسا استعفا دادند و به انجمن ضد برده‌داری مرکز نیویورک پیوستند. در سال ۱۸۳۵ این زوج در یوتیکا، نیویورک انجمن ضد برده‌داری داری خود را راه‌اندازی کردند و با سوزان آنتونی، الیزابت کدی استانتون و ارنستین رز ارتباط برقرار کردند.[۳] فرانسیس رایت در سال ۱۸۴۵ درگذشت، این زوج فرزندی نداشتند.[۴] دیویس یکی از بنیانگذاران انجمن حق رأی زنان نیو انگلند در سال ۱۸۶۸ بود. هنگامی که این گروه از هم پاشید او و سوزان آنتونی در انجمن ملی حق رأی زنان در ۱۵ می ۱۸۶۹ شرکت کردند.[۵]

مرگ[ویرایش]

دیویس هفده روز پس از تولد شصت و سه سالگی خود در ۲۴ اوت ۱۸۷۶ در پراویدنس، رود آیلند درگذشت. دیویس در سال ۲۰۰۲ به تالار ملی مشاهیر زن راه‌یافت.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Davis, Paulina Kellogg Wright". American National Biography Online. Retrieved April 4, 2014.
  2. "Paulina Kellogg Wright Davis". Rhode Island Heritage Hall of Fame. Retrieved April 4, 2014.
  3. "Women's Rights National Park, Seneca Falls, NY". New York Traveler.net. Retrieved April 4, 2014.
  4. Talcott, Sebastian Visscher (1883). Genealogical Notes of New York and New England Families. Genealogical Publishing Com. p. 743. ISBN 9780806305370.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Encyclopædia Britannica وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام National Women’s Hall of Fame وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).