ویکی‌پدیا:گزیدن نگاره برگزیده/Dasht-e Kavir.jpg

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگاره ماهواره‌ای از بیابان دشت کویر[ویرایش]

زمان رأی‌گیری به پایان رسیده‌است، لطفاً دیگر رأی ندهید. نظرخواهی در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۲ ساعت ۰۷:۴۰:۲۶ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

نگاره، تصویر ماهواره‌ای که از فراز کویر مرکزی ایران (دشت کویر) گرفته شده‌است را نشان می‌دهد. بزرگی این کویر در حدود ۷۷، ۶۰۰ کیلومترمربع است و اختلاف دمای آن بین روز و شب، گاهی به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.
اکثر رنگ‌های موجود در نگاره و تفاوت‌های شیدهای مختلف، به دلایل اختلاف‌های ترکیبات شیمیایی مواد تشکیل دهنده صخره‌ها و تپه‌ها است که در کنار یکدیگر جلوه گر شده‌اند. رنگ‌های تند آبی احتمالاً ناشی از رسوب نمک‌های باقی مانده از رستنی‌ها و گیاهان کویری است. البته این استنتاج بستگی مستقیم به طیف الکترومغناطیسی دارد که با شید آبی نمایش داده شده‌است.
دلیل
کیفیت و تفکیک پذیری عالی، شایسته و بایسته دانشنامه ویکی پدیا پارسی
مقالاتی که تصویر در آنها استفاده شده‌است
دشت کویر
رده نگاره برگزیده
پدیدآورنده(ها)
نظرات (حتما دلیل موافقت یا مخالفت ذکر شود)
موافق با توجه به توضیحات - کاش این توضیحات هم در مقاله و در اینجا در زیر تصویر قرار می‌گرفت Fox2 (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۷ (UTC)[پاسخ]
اعمال شد.✓ ماهان گـپ ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۱۲ (UTC)[پاسخ]

* توضیح نقد نظر کاربر:Fox۲ با وجود اینکه، برای برگزیدگی نگاره روز، لازم نیست نگاره را تمام و کمال تشریح کنیم، لازمست به کاربر مخالف حق بدهم. این شد که توضیحاتی در این خصوص را ترجمه کردم. /توضیح/: اکثر رنگ‌های موجود در نگاره و تفاوت‌های شیدهای مختلف، به دلایل اختلاف‌های ترکیبات شیمیایی مواد تشکیل دهنده صخره‌ها و تپه‌ها است که در کنار یکدیگر جلوه گر شده‌اند. رنگ‌های تند آبی احتمالاً ناشی از رسوب نمک‌های باقی مانده از رستنی‌ها و گیاهان کویری است. البته این استنتاج بستگی مستقیم به طیف الکترومغناطیسی دارد که با شید آبی نمایش داده شده‌است. ماهان گـپ ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۱ (UTC) [پاسخ]


برگزیده شد

پرونده:Dasht-e Kavir.jpg
درفش کاویانی (بحث) ۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۰۱:۴۲ (ایران) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۱۲ (UTC)
[پاسخ]