ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/نبرد گوادالته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نبرد گوادالته[ویرایش]

خوب شد

معیارهای خوبیدگی برآورده شدند:

  • نثر: متن به جهت املایی و انشایی تصحیح شد.
  • تأییدپذیری: کلیهٔ مطالب منبع معتبر دارند.
  • شمول: در حد گمخ کفایت می کند.
  • بی‌طرفی: بی‌طرفانه است.
  • پایداری: پایدار است.
  • طراحی: خوب است.

با تشکر از @N.badihi:
-- ImanFakhri (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۱۴ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

خوب شد

پیشاخوبیدگی نبرد گوادالته
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۵۳٬۳۵۴
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام شد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام شد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 نبرد گوادالته (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: N.badihi (بحث) ‏۲۲ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۰۱:۱۶ (UTC)[پاسخ]

تشکر از تلاشتان برای خوبیدگی این مقاله. در نگاه اول، مقاله مشکل ویراستاری دارد. من چند خطش را ویرایش کردم. اما لازم است یک نفر کلش را از جهت املایی و انشایی اصلاح کند.--سید (بحث) ‏۲۲ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۲۱ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: درود و تشکر از لطف و توجه شما. حتما بررسی میکنم و اصلاحات لازم را انجام میدهم.--N.badihi (بحث)

@N.badihi: درود. ابتدا تشکر می‌کنم از تلاش عالی‌تان در نوشتن این مقاله که نشان از توانایی بالا شما در زمینه دارد. کلیت مقالع جامع و خوب است اما چند نکته وجود دارد.

  • ابتدا همانطور که سید عرض کرده، متن از لحاظ نگارشی، اشکالاتی دارد که باید رفع شود.
  • دوم اینکه در مورد جنگ، علاوه بر مطالبی که شما از منابع متفاوت به خصوص انگلیسی نوشتید، به نظرم می‌توانید یک بخش در مورد روایات افسانه‌ای و اسطوره‌ای این جنگ ایجاد کنید چون در مورد این نبرد که زمینه گسترش اسلام در غرب شد، داستان‌سرایی‌های فراوانی هم در منابع عربی و هم منابع اروپایی شده است که بسیار مهم هستند.
  • و اینکه در پیش زمینه‌های جنگ، بخش اعظمی از مقاله اختصاص به ویزیگوت‌ها دادید در حالی که از وضعیت مسلمانان اطلاعات چندانی ندادید که این خود نشان از نگاه یک طرفه‌ای است که شما نسبت به موضوع گرفتید.
  • در مورد بخش نتایج فتح، به نظر اینجانب مقداری جانبداری وجود دارد که خود متاثر از منابعی‌ست که شما استفاده کردید (همچون آیتی که رویه‌ای به شدت جانبدارانه نسبت به تاریخ اندلس دارد). پیشنهاد بنده این است در مورد این بخش ویرایش‌های گسترده‌ای انجام دهید تا متن این بخش از مقاله، بی‌طرفانه شود.

با این حال، @Sa.vakilian: قدرت و تخصص بیشتری در این زمینه‌ دارد که حتما در اسرع وقت مقاله را بررسی خواهد کرد و نظر اصلی را در مورد مقاله خواهد داد. با تشکر -- ImanFakhri (بحث) ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۲۸ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: شکسته نفسی فرمودید. قطعا تخصص من کمتر از شماست.--سید (بحث) ‏۲۷ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۵۱ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: این چه حرفی است، سید جان. من هنوز باید شاگردی شما را بکنم. در ضمن نظر شما در مورد نکات بالا چیست؟ -- ImanFakhri (بحث) ‏۲۷ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۰۳ (UTC)[پاسخ]
@ImanFakhri: سلام، تشکر از لطف شما و توجهی که به این مقاله داشتید و هچنین نظریات خوبی که ارائه کردید.
  • متن بررسی شده و اشکالاتی که بود را رفع کردم، اگر باز هم اشتباهی دارم، لطف کنید بیشتر راهنماییم کنید.
  • بله کاملا درست است، حول این نبرد افسانه‌های بسیاری شکل گرفته و نوشته شده، که در اسرع وقت بررسی میکنم و به مقاله اضافه میکنم.
  • در رابطه با بخش نتایج فتح منابع متفاوتی به کار گرفته‌شده، و در اکثریت آن‌ها به این مطالب و قضایا اشاره شده‌بود. اما با قسمت جانبداری که فرمودید موافقم، تلاش می‌کنم تغییراتی اساسی در این قسمت ایجاد کنم. --N.badihi (بحث) ۲۸ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۲۶ (UTC)

@N.badihi: جا داره از نویسنده مقاله به خاطر تلاششون و استفاده از منابع متعدد فارسی و انگلیسی تقدیر و تشکر کنم و بهشون خسته نباشید بگم. دوستان، اکثر نکاتی که کاملا بجا بودند رو یادآوری کردند. فقط تنها نکته‌ای که به نظرم میرسه اینه که در قسمت نتایج فتح اسپانیا، بیشتر به تاثیرات بر مردم اسپانیا پرداخته شد. نویسنده محترم مقاله میتونن در صورت وجود مطالب در منابع، به تاثیرات این فتوحات بر روابط میان سرداران و حاکمان اسلامی مثل طارق و موسی بپردازند و یا تاثیر این حجم از دستاوردها و غنایم بر سرزمین‌های اسلامی رو در کنار تاثیر این فتوحات در برپایی حکومت‌های بعدی مسلمان مثل امویان در اندلس رو بررسی کنند. امیدوارم موفق باشید. --Mr MohammadJavad M (بحث) ‏۲۸ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۰۷ (UTC)[پاسخ]

  • اطلاعات مفصلی درباره اسپانیا ارائه شده است، اما در مقابل از وضع امپراتوری امویان چیزی گفته نشده است!
  • «کولینز» و «لویز» در الگو به چه معناست!
  • در ویکی انگلیسی بخشی تحت عنوان افسانه ها هست، که می تواند در ویکی فارسی هم اضافه شود.--سید (بحث) ‏۲ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۲۹ (UTC)[پاسخ]
  • بخش اوضاع سیاسی اسپانیا مشکل دارد. اژیکا ظاهرا چند سال قبل تر مرده بود و وتیزا برای حدود دو دهه حکوئمت کرده بود. سپس، چنانکه در مقاله ردریک در ویکی انگلیسی نوشته است، ویزیگوت ها دچار دو پارگی شده بودند و ردریک بر نیمه جنوبی حکمرانی می کرد و شمال شرق در اختیار گروهی دیگر از ویزیگوت ها تحت حاکمیت آشیلا دوم [۱] بود.
  • نقل قول بلند نباید در مقاله باشد. حذف کردم.--سید (بحث) ‏۲ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۰۳ (UTC)[پاسخ]

@Mr MohammadJavad M: سلام، تشکر بابت توجهتون به این مقاله و ویرایش‌های به جایی که انجام دادید. متاسفانه برای یه مدت نمی‌توانم در ویکی فعالیت داشته باشم اما در رابطه با روابطی که بین سرداران مسلمان وجود داشت، مطالعه می‌کنم . اگر مطلب مناسبی به دست آوردم حتما لحاظ می‌کنم. --N.badihi (بحث) ۷ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۴۳ (UTC)

@Sa.vakilian: درود بر شما. عذر میخواهم بخاطر تاخیری که در پاسخگویی به این صفحه داشتم، به دلیل مشغله‌هایی که برایم پیش آمده تا مدتی فعالیتی ندارم اما در اولین فرصت نکاتی که شما و دوستان ImanFakhri و Mr MohammadJavad M فرمودید را لحاظ می‌کنم.

  • منظور از کولینز و لویز مورخین اروپایی هستند که تعداد لشکریان را در کتاب‌های خود به این شکل ذکر کردند که حتما ارجاعاتش را اضافه می‌کنم.
  • در رابطه با اوضاع سیاسی اسپانیا که فرمودید حرف شما صحیح است اما قسمت اعظمی از اسپانیا در دست ردریک بوده. در واقع اژیکا دوم تبعیت ردریک را پذیرفته بود. --N.badihi (بحث) ۷ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۱۵ (UTC)

@Sa.vakilian: مواردی را که گفته بودید، برطرف کردم. --N.badihi (بحث) ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۲۷ (UTC)[پاسخ]

@محک: محک جان، شما هم اگر وقت دارید، مقاله را بررسی کنید. با تشکر -- ImanFakhri (بحث) ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۵۷ (UTC)[پاسخ]

نظر نهایی ایمان

مقاله به طور کامل و ریز خواندم. چندتا نکته هست که باید اعمال شوند. بعد از آن مشکلی برای خوبیدگی آن نمی‌بینم.

  • «پس از آن‌که روم غربی منقرض شد، قبایل ویزیگوت و واندال به شبه‌جزیره ایبریا مهاجرت کردند و رومیان مستقر در آن‌جا را بیرون کردند بدین ترتیب اقوامی همچون آلان‌ها، سوئوها و … بعد از غارت فرانسه وارد هیسپانیا شدند اما خود مغلوب ویزیگوت‌ها شدند و ایالت تاراکوننسیس را به تصرف درآوردند»

دقیقا اینجا چی شد! ابتدا ویزیگوت‌ها مهاجرت کردند، بعدش آلان‌ها مستقر شدند اما در نبرد با ویزیگوت‌ها شکست خوردند! فکر کنم اینجوری باید باشه؛ ابتدا سوئو و آلان‌ها مهاجرت کردند اما پس از ضعف روم، ویزیگوت‌ها طبق توافقی که با امپراتور روم داشتند، بر جنوب گل و هیسپانیا مسلط شدند و سایر اقوام ساکن هیسپانیا را به شمال آفریقا راندند.

  • «طلیطله» اسمی‌ست که اعراب بر شهر در دوران بعد از نبرد گذاشتند! بهتره بجای آن از طولطوم یا تولتوم که اسم آن زمان شهر بوده، استفاده کنید.
  • مرکز که مسلمانان بعد از فتوحات در آفریقیه ایجاد کردند، قیروان بود نه تونس!
  • به نظرم در مورد موسی بن نصیر و نقش وی برای حمله به هیسپانیا، همچون طارق بن زیاد بخشی ایجاد کنید. بخصوص مذاکرات وی در مورد حمله با کنت یولیان و خلیفه اموی، مهم است.
  • در مورد بخش طارق، نیاز به توضیح در مورد نسب و ریشه وی نیست. بهتر است که حذف شود.
  • «پس از پیاده شدن، طارق دستور داد کشتی‌ها را آتش بزنند تا بدین‌گونه راه بازگشتی برای آن‌ها نباشد.»

این موضوع هنوز در هیچ منبعی دسته اولی ذکر و تایید نشده و بیشتر در افسانه‌ها و قصه‌ها آمده است تا وجهه طارق را بیش از پیش درخشان‌تر نشان دهند.

  • در متن وقایع موئیزاک رو ذکر کردید در حالی که نه پیوند دادید و نه توضیح بهتر است، توضیح اندک و مختصری از این حادثه ذکر کنید.
  • و در آخر چندین برچسب زدم که آن‌ها را باید برطرف کنید.

بررسی من تمام شد با این حال بررسی نهایی را به @Sa.vakilian: می‌سپارم. با تشکر -- ImanFakhri (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: سلام. تمام نکاتی که فرموده بودید را انجام دادم. تشکر از لطفتون :) --N.badihi (بحث) ۱۶ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۱:۱۸(UTC)

@N.badihi: ممنون از زحمات شما. @Sa.vakilian: در صورت نیاز شما هم مقاله را بررسی کنید در غیر اینصورت آن را جمع‌بندی کنم. -- ImanFakhri (بحث) ‏۱۶ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۳:۱۶ (UTC)[پاسخ]

شما خودتان جمع بندی کنید. --سید (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۱۷ (UTC)[پاسخ]
✓ انجام شد. -- ImanFakhri (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۱۴ (UTC)[پاسخ]