ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/عمرکشان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عمرکشان[ویرایش]

خوب شد

با اصلاحاتی که نامزدکننده محترم انجام داد، معیارهای مقالات خوب را برآورده می کند. اگر روزی بخواهد برای برگزیدگی نامزد شود، باید روی جامعیت آن مقداری کار شود. که البته در متن صفحه نامزدی هم در موردش گفتگو شده است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۰۱ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی عمرکشان
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۵۰٬۱۴۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 عمرکشان (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Shobhe (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده:

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۳:۲۴ (UTC)

  • ۸۸۰ روز پیش نامزد شده‌است.


مقاله حاضر، با توجه به منابع در دسترس، در حد مقاله خوب مورد توجه قرار گرفت. چون هیچگونه قصدی برای برگزیدگی مقاله ندارم، از ناظر محترم تقاضا دارم به حداقل استاندارهای مقاله خوب اکتفا نماید. امید است تا با نظرات سازنده کاربران فعال، مقاله رشد و توسعه بیشتری یابد.Shobhe ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۳:۲۴ (UTC)[پاسخ]


بررسی اول جناب مرتضا

  1. واقعه تاریخی مربوطه، شفاف توضیح داده نشده است؛ این که عمر، خلیفه دوم، به قتل می رسد و این همین مناسبت جشن گرفته می شود. این ابتدای مقاله باید باشد.
  2. از محتوای جشن صحبتی به میان نیامده است یا خیلی کمرنگ است؛ از پوشیدن لباس قرمز، لعنت کردن عمر و ابوبکر و طلحه و زبیر و عایشه، و از خواندن شعرهای رکیک و بشکن زدن و رقصیدن، از مسخره کردن و سوزاندن شمایل عمر تنها در قسمت «فرهنگ عامه» در انتهای مقاله سخن گفته شده است. در حالی که محتوای اصلی مقاله باید تشریح این مراسم باشد.
  3. گفته شده این مراسم، ادامه مراسم باستانی مغ کشان است و توضیحی در مورد مغ کشان داده نشده است.
  4. جاهای زیادی از جملات طفره آمیز استفاده شده است (عده ای می گویند، پژوهشگران معتقدند...)
  5. لحن مقاله را مصلحت آمیز و غیردانشنامه ای می دانم. دید مقاله، بیشتر فقهی است.
  6. مطالب حاشیه ای بی ارتباط با موضوع مقاله زیاد است. مثلا بخش عمده ای از مقاله در مورد تاریخ درگذشت عمر است؛ که ربطی به عمرکشان ندارد.

به نظرم تا مقاله خوب فاصله زیادی دارد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۲۱ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی جناب ٪ مرتضا

  • با سلام خدمت جناب مرتضا، ممنون از بررسی شما. مقاله حاضر، تمام آنچیزی است که در خصوص عمرکشان می‌توان به دست آورد. حال اینکه چه چیزی جایش کجاست، طبیعتا باید در اینجا درخصوصش گفتگو صورت بگیرد. توضیحی اندک: «عمرکشان» یک اصطلاح فرهنگی و فقهی است. از حوزه فقه به آن بنگریم، مراسمی است که به عقیده برخی، همان «عید نهم ربیع‌الاول» است که در مجامع روایی شیعه به آن پرداخته شده‌است. روزه آن مستحب و برخی مناسک دارد. (ما فعلا مقاله عید نهم ربیع الاول ندارم و شایسته هم نیست داشته باشیم) و اما از حوزه فرهنگ، یک نمایشنامه فکاهی است. سعی شده در مقاله حاضر، هر دو جنبه لحاظ شود. هم مساله فقهی و هم مساله فرهنگی-هنری. با این رویکرد، موارد درخواستی جنابتان:
  1. ✔Y انجام شد یک پیش‌درآمد مختصر نوشتم. جای توسعه دارد ولی احساس می‌کنم کفایت کند.
  2. در حال انجام...، بعید بدانم بیش از اینی که در مقاله هست، برایش منبع یافت شود. باز خواهم گشت.
  3. ✔Y انجام شد، مغ کشی ارتباطی به این مقاله ندارد و خودش صاحب یک صفحه جداست؛ ضمن اینکه امتداد آن در حد یک نظریه است، مع الوصف، در یادداشت توضیحی نگاشتم.
  4. ✔Y انجام شد، موارد مورد نظر تصحیح شدند، باز اگر جایی جا افتاده است، بفرمایید.
  5. هرجا نقطه نظری دارید بفرمایید. مجدد مقاله را مرور خواهم کرد و یک دور به دقت ادبیاتش را بررسی می‌کنم. در خصوص رویکرد فقی مقاله نیز نکاتش را عرض کردم که یک اصطلاح فقهی نیز می‌باشد.
  6. مساله تاریخ دقیق مرگ عمر، مربوط است به مقاله عمر، اما به مناسبت آنکه چرا باید نهم ربیع جشن گرفت، بحثی اعتقادی-سندی در مجامع فقهی و اعتقادی شکل گرفته‌است که باید انعکاسی از آن در مقاله بیاید. اینکه چقدرش بیاید، محل بحث است و باید به رویش یک توافق برسیم.Shobhe ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۱۹ (UTC)[پاسخ]


بررسی دوم جناب مرتضا

  1. بحث در مورد تاریخ درگذشت عمر، جایش در مقاله عمر است. در مقاله عمرکشان کاری نداریم مرگ عمر در چه روزی بوده. موضوع این است که عده ای در روزی که فکر می کنند روز مرگ عمر است، جشن می گیرند. حالا واقعا عمر در آن روز مرده یا روز دیگری، شاید در حد یک اشاره کوتاه کافی باشد نه این که بیست سی درصد از مقاله به این بحث ارتباط داشته باشد.
  2. حالا که زحمت کشیده اید و بخش پیش درآمد را ایجاد کرده اید، بخش دوم مقاله می شود: «آیین ها» و در آن هرچه در مورد آیینهای این روز مطلب داریم گردآوری می کنیم.
  3. در مورد کمبود منبع، به نظرم بگردید یافت می شود. مثلا در صفحه 182 این مقاله توصیف خیلی دقیقی نقل شده است. همچنین در صفحه 182 این مقاله در مورد آتش بازی سخن به میان رفته است. در این مقاله اخیر اشاره شده که ریشه آن دوران صفویه است به جهت رقابتی که با پادشاهان اهل سنت داشته اند.
  4. «یکی دیگر از دلایل جشن گرفتن روز نهم ربیع‌الاول در نزد شیعیان، مسئله آغاز امامت حجت بن الحسن عنوان شده‌است. به اعتقاد کاشانی و بر طبق آنچه از ابوالادیان گزارش شده‌است، پس از مرگ حسن عسکری، مردم برای تسلیت مرگ برادر و تهنیت به امامت، نزد جعفر بن علی رفتند و این ماجرا بیانگر رسم امامیه در تهنیت آغاز امامت تلقی شده‌است. از همین رو و با توجه به گزارش منابع در خصوص تاریخ درگذشت حسن عسکری در روز هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ ه‍.ق، تاریخ آغاز امامت حجت بن الحسن، مورد توجه شیعیان قرار گرفته‌است. با این وجود در تاریخ درگذشت حسن عسکری نیز اختلاف‌هایی گزارش شده‌است. در همین خصوص، سید بن طاووس پس از گزارش درگذشت حسن عسکری، علت بزرگداشت روز نهم ربیع‌الاو را، آغاز امامت حجت بن الحسن احتمال می‌دهد.» یک نمونه از این لحن ها است که اشاره کردم. اشاره کوتاهی به نظر نویسنده اشکالی ندارد ولی کاملا تابلو است که مردم به خاطر آغاز امامت امام زمان، شمایل عمر را در آتش نمی سوزانند و بر عایشه لعنت نمی کنند نمی کنند.
  5. در یادکرد منابع از مقالات، شماره صفحه هم بگذارید.
  6. بعد از آیینها، یک بخش تاریخچه می تواند مفید باشد و این که گویا مدتی فقط در کاشان برگزار می شده و بعدا به شهرهای دیگر تسری پیدا کرده است. و این که یکی از محققان گفته در زمان آل بویه هم بوده، اما متداول شدن آن در زمان صفوی بوده است و این که آیین مشابهی به نام مغ کشان قبل از اسلام رایج بوده که برخی عمرکشان را دنباله تغییر شکل یافته آن مراسم می دانند. همچنین این که در روزگاری در 26 ذی حجه برگزار می شده و بعد به ربیع الاول موکول شده در این بخش جا می گیرد. صفحه 374 این مقاله اطلاعات تاریخی خوبی در این زمینه دارد.
  7. بعد از بخش تاریخچه، یک بخش «از دیدگاه فقه» بیاید. در آن توضیح دهید که مبنای فقهی جشن گرفتن این روز چیست و دیدگاه فقهای شیعه در مورد آن چه بوده است. همه مطالبی که در مورد حدیث رفع القلم و استفتای مراجع آمده در این بخش تجمیع شود. طبعا همین بخش می تواند به تناسب موضوع، زیربخشهایی داشته باشد. منتها خیلی طولانی نمی تواند باشد.

فعلا تا اینجا. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۵۵ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی در بررسی دوم جناب مرتضا

  1. ✔Y انجام شد، یک خلاصه از آن در مقاله قرار دادم و اصلش را به عمر بن خطاب منتقل کردم.
  2. ✔Y انجام شد
  3. ✔Y انجام شد
  4. این بند نمی خواهد بگوید چرا شیعیان عمرکشان می‌گیرند در نهم ربیع، می خواهد بگوید شیعیان ۹ ربیع را عید می‌دانند؛ حالا اخیرا عمرکشان اسمش شده، دلیل دیگری می خواهد. فعلا فرستادمش به بخش دیدگاه‌ها، تا ببینیم چه بر سرش بیاوریم.
  5. سابقا جناب کامران گفتند در استفاده از منابع دانشنامه‌ای و مجلات، ذکر صفحه الزامی ندارد. به همین جهت در هیچ مقاله‌ای آنها را درج نکرده‌ام تا کنون.
    یک مقاله ممکن است مثلا 20 صفحه باشد. ذکر شماره صفحه کار بررسی منبع را راحت تر می کند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۱ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۴:۴۰ (UTC)[پاسخ]
    @مرتضا احتمالا جناب کامران بابت این فرمودند که بسیاری از ژورنال‌ها، بدون ذکر صفحه منتشر و در قالب یک مقاله بلند می‌شوند. مثل تمام دانشنامه‌ها غیر چاپی و برخی مجلات... Shobhe ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۴۶ (UTC)[پاسخ]
    وقتی مقاله در یک مجله چاپ شده و شماره صفحه دارد، یادکرد دقیقتر، مراجعه به صفحه را تسهیل می کند و گمان نکنم که مخالفتی با آن وجود داشته باشد. همینجا من چند مقاله به شما معرفی کردم. شماره صفحه را هم گفتم. حالا که شماره صفحه را می دانید راحت تر به مطلب اصلی می رسید یا اگر معلوم نبود کدام صفحه مد نظرم بوده است؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۵۹ (UTC)[پاسخ]
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد
نظر طاها

به نظرم مقالهٔ خوبی شده. خیلی ممنون. چند نکته:

  1. این جمله باید بهتر توضیح داده شود: «به عقیده کاشانی، احتمالاً در عصر آل بویه، مراسم عمرکشان در ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شد و به جهت تلاقی این ایام با عزاداری ماه محرم، مراسم پس از پایان عزاداری‌ها، یعنی ماه ربیع‌الاول منتقل شده‌است.» یعنی منظور از «تلاقی این ایام» بلافاصله مشخص نیست.
  2. عکس‌های مقاله (به جز مقبرهٔ ابولؤلؤ) کم‌ربط هستند. مطمئناً عکس‌های بهتری برای بیان موضوع می‌توان پیدا کرد؛ مثلاً اشاره‌ای به رنگ قرمز نشده، در حالی که عبارت «قرمز عمری» معمول است.
  3. پیوندها می‌توانند بهتر شوند؛ مثلاً تبری در شیعه می‌تواند به‌طور موقت به تبری (اسلام) پیوند بخورد. یا اینکه افندی یک اسم عام در ترکیه است و بهتر است مشخص شود کدام افندی مد نظر است.
  4. برخی عبارات می‌توانند دقیق‌تر باشند؛ مثلاً در گزارش کفعمی از مسارالشیعه می‌توانیم خود عبارات مسارالشیعه را بیاوریم (استفادهٔ درست از منبع اولیه) تا خواننده ببیند که منابع متقدم چه گفته‌اند.

طاها (بحث) ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۰۳ (UTC)[پاسخ]


موارد درخواستی در بررسی دوم جناب طاها

  1. ممنون از نظراتتان. جسارتا این بند را کمی بیشتر توضیح می دهیم. متوجه نشدم چه باید بکنم.
  2. در حال انجام...، هنوز عکسی مناسب برایش در انبار ویکی نیافتم. در خصوص رنگ قرمز، مطلبی به مقاله افزودم.
  3. ✔Y انجام شد، مقاله تبری را بزودی خواهم ساخت.
  4. کفعمی این را از مسارالشیعه نقل کرده و این عبارت در مسارالشیعه نیست. به همین خاطر اینگونه آمده است. احتمال داده شده که کفعمی نسخه ای از مسار الشیعه را داشته که این عبارت در آن بوده است. Shobhe ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۰:۰۵ (UTC)[پاسخ]
  • مخالف: اشکالات این مقاله آن‌قدر زیاد است که برگزیدگی آن به‌سادگی نیست و باید هفت خوان رستمی سپری شود. حتی می‌توانم بگویم امکان‌پذیر نیست، چرا که منابع مکتوب بی‌طرف و معتبر دربارۀ این مقاله وجود ندارد.
موضوع و تعریف این مقاله چیست؟ یک جشن نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان که اجرای آن به شیعیان دوازده‌امامی ایرانی نسبت داده شده است؛ (گویی این گروه همواره یک نظر و واکنش دارند و حزبی سیاسی‌اند نه مذهبی دینی) نه « یکی از سنت‌های مرسوم شیعیان امامیه است که پس از عصر صفوی مورد اهتمام قرار گرفت و به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه شیعی محسوب شد» که چنین ادعایی یک‌سویه، نشان‌دهندۀ همین بی‌طرفی آشکار در این مقاله است. در حالیکه نه در نجف نه در قم جشن گرفته می‌شود، نه هیچ از علمای آن مذهب دربارۀ چیزی نوشته‌اند، نه هیچ یک از مراجع تقلید آنان جواز آن را داده‌اند، وده‌ها مثال دیگر می‌توان آورد که نشان می‌دهد این جشن ربطی به مذهب اسلامی شیعۀ دوازده‌امامی ندارد. از آنجا که موضوع این جشن به ملی‌گرایی حکومتی ایرانی ربط پیدا می‌کند، بی‌سبب نیست که از دورۀ صفوی تا کنون آشکارا انجام می‌شود، حتی می‌توان گفت اجرای آن واکنشی خیابانی به بازسازی افراطی هویت ملی در قرن اخیر است.
دومین مورد، «ایران» است؛ باید روشن شود که اجرای این جشن به چه گروهی از از ایرانیان ربط دارد: به نظر می‌رسد سابقًا جامعۀ روستانشین بوده و امروزه خانه‌نشین‌ها (چرا که ذکرشده مخفیانه برگزار می‌شود). «ایران» بیشتر از این‌ها باید توضیح داده شود، از جمله: جشن‌ها و رویدادهای مشابه همزمان با عمرکشان، از جمله بهائی‌کِشی و کُشی، یهودستیزی، عرب‌ستیزی و پارسی‌ستیزی (زردشتیان) و غیره جدا از دعواهای متشرعه-شیخی که در این موارد، به جای عروسک، خود انسان‌ها قربانی می‌شدند و می‌شوند.
@مرتضا: حتی دید مقاله فقهی نیست، «عمرکشان» هیچ ربطی به فقه جعفری (شیعۀ دوازده‌امامی اصولی) ندارد. در هیچ کتاب فقهی دراین باره سخنی نیامده است، هیچ باب و فصلی دراین باره در کتاب‌های آنان نیست. اینکه یک عده دین‌مدار دراین باره چیزی نگاشته‌اند، آن را فقهی نمی‌کند. این موضوع برای این مقاله البته عجیب نیست، چرا که از علی خامنه‌ای به عنوان «از فقیهان شیعه و رهبر جمهوری اسلامی ایران» نام برده شده است، موضوعی که دربارۀ آن هیچ اجماعی نیست و قضیه بسیار مورد اختلاف است.
با سپاس از مقاله‌نویس و توجهش به ایران صفوی. این دیدگاه‌ من است پس از بررسی ظاهری مقاله، اگر دقیق‌تر بنگرم موارد بیشتری خواهم یافت. --Ruwaym (بحث) ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۵:۱۸ (UTC)[پاسخ]
@Ruwaym ضمن تشکر از شما در خصوص ابراز نظرتان؛ اما در خصوص مطالبی که فرمویدید؛ تمام آنچه گفتید،‌ تحقیق شخصی شماست؛ متاسفانه در ویکی تحقیقات شخصی تنها به همین فضای بحث مربوط می‌شود امکان انتقالشان به مقالات بدون یک منبع معتبر، امکان پذیر نیست. اینکه خوب و برگزیده شدن مقاله سخت است یا آسان؛ بله سخت است. اما این دلیل نمی شود مقاله ای خوب و برگزیده نشود.
در خصوص اینکه آیا این جشن ربطی به شیعه دوازده امامی دارد یا نه؛ بله دارد. چون فقط شیعه دوازده امامی این جشن را میگیرد. اگر می گویید خیر؛ با ذکر منبع بفرمایید کدام فرقه به این سنت پایبند است؟! در لابلای سخنتان در خصوص فقهی نبودن این سنت اشاره کردید، جوابتان را سابقا در همین بحث به دیگر دوستان داده‌ام؛ در کتب فقهی (همانطور که رد مقاله لیست شده‌اند) به عید روز نهم ربیع اشاره شده‌است. امروزه اسمش شده است عید عمرکشان؛ اعراب که اسمش را عمرکشان نمی‌گذارند. در عراق «فرحة الزهراء» شناخته می‌شوند و علت این نامگذاری هم گویا روایتی است از علی بن ابی‌طالب. به هر روی. منابع فقهی و حدیثی به آن پرداخته‌اند و در مقاله در این خصوص مطالب به میزان کافی آمده است. (لطفا مقاله را دقیق مطالعه بفرمایید)
به مساله تعریف از آن جشن پرداختید که «یک جشن نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان که اجرای آن به شیعیان دوازده‌امامی ایرانی نسبت داده شده است» درست است و «یکی از سنت‌های مرسوم شیعیان امامیه است که پس از عصر صفوی مورد اهتمام قرار گرفت و به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه شیعی محسوب شد» غلط است. گویا با ادبیات دانشنامه‌ای بیگانه‌اید؟! ما در دانشنامه هرچیزی را با هر ادبیاتی نمی‌توانیم بنویسیم. ضمنا نیاز به منبع داریم. شما برای آن متن درخواستی، منبعی دارید؟
اینکه در نجف و قم جشن نمی‌گیرند؛ کاملا غلط است. من هم در نجف زندگی کرده‌ام، هم در بغداد و هم در قم. در همه این شهرها، جشن عیدالزهرا گرفته شده است. اتفاقا از میان چند تصویری که قرار است در انبار بارگزاری بکنم، یکی از مراسمات مربوط به قم است.
در خصوص «جشن‌ها و رویدادهای مشابه همزمان با عمرکشان، از جمله بهائی‌کِشی و کُشی، یهودستیزی، عرب‌ستیزی و پارسی‌ستیزی (زردشتیان) و غیره» نیز، هرچند ارتباطی با موضوع مقاله ندارد، در خصوصش تحقیقی را آغاز خواهم کرد. اگر به محتوای مناسبی رسیدم،‌به مقاله خواهم افزود.
پذیرای هرگونه نقد دیگر شما هستیم. ارادتمند. Shobhe ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۳۴ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe سپاس از پاسخگویی.
به‌طور خلاصه 1) شما باید برای ارتباط این جشن با مذهب شیعۀ دوازده‌امامی، منابع معتبری بیابید؛ اینکه عده‌ای جشنش می‌گیرند که نشد "مختص شیعیان". ما دربارۀ مذهب سخن می‌گوییم، نه پیروان مذهب. وگرنه نوروز، یلدا، سال نوی میلادی را هم شیعیان در ایران، عراق و لبنان جشن می‌گیرند، اما مختص آنان نیست. 2) بررسی اجتماعی-تاریخی بیشتر نه دینی، چرا که این موضوع ربطی به "فقه شیعه" ندارد، به فرهنگ عامۀ گروهی از دوازده‌امامی‌هایی که گویا اصولی نیستند، مربوط است. (اصولی‌ها پیروی مرجعشان هستند و هیچ مرجعی اجرای این جشن را آزاد نداسته بلکه حرام هم هست.) 3) بررسی جشن‌های و مراسم‌های مشابه همزمان در ایران.
امیدوارم متوجه باشید که نوشتن معمولی دربارۀ مقالاتی که موضوع آن جدل‌آمیز، دینی و سیاسی است،‌ سخت است چه رسد به برگزیدگی. با برطرف کردن تذکرات همکاران، مقاله می‌تواند برگزیده است. Ruwaym (بحث) ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۰ (UTC)[پاسخ]
@Ruwaym ممنون از حسن توجه شما. بله دقیق می‌فرمایید. اما در خصوص بند اول، سخن شما را خیلی نپسندیدم؛ وقتی این مراسم مربوط به شیعه دوازده امامی است و غیر شیعه این را بر نمی‌تابد؛ پس مختصل آنان است. حالا آیا مختص همه است یا نه؟ در همین مقاله حاضر هم آمده است در میان شیعه منتقدانی نیز دارد. حتی ممنوعیتش هم آمده است. در مورد بند دوم، لزوما غیر اصولی نیستند. هرچند مراجع فعلی خیلی صراحت ندارند؛ اما مراجع درگذشته، در این مورد مطالبی داشتند که در مقاله آمده‌است. مثلا آیت الله خویی در جایی خطاب به یکی از روحانیون ایرانی که در نقد عمرکشان مطالبی گفته بود، نامه‌ای می‌نویسد و می‌گوید؛ «بیا به نجف و در عمرکشان‌های ما شرکت کن تا بدانی آنچه می‌گویی خلاف واقع است.» یا به کنایه، سید علی سیستانی در رساله‌اش می‌نویسد، غسل عید نهم ربیع، مستحب است و کفایت از وضو می‌کند. این یعنی عید بودن نهم ربیع را به قطع قبول کرده‌است. حالا نهم ربیع، جشن است به چه جهت، باز در مقاله مورد بحث قرار گرفته‌است. و اما در خصوص جنش‌های و مراسمات مشابه، به روی چشم. در حالی جستجو در منابع هستم. به محض مشاهده منبعی معتبر و مناسب به مقاله خواهم افزود. ارادتمند. Shobhe ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۴۰ (UTC)[پاسخ]
در خصوص بحث بالا

@Ruwaym:

  • برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا یا خوب یا برگزیده کردن آن، نیازی به «منابع بی طرف» نداریم. آنچه در مورد بیطرفی در ویکی پدیا مد نظر است، در وپ:دبط به خوبی تبیین شده است. پس این که چون منبع بیطرف نیست، پس مقاله نمی تواند خوب شود، مسموع نیست.
  • در جمله «یکی از سنت‌های مرسوم شیعیان امامیه است که پس از عصر صفوی مورد اهتمام قرار گرفت و به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه شیعی محسوب شد» نیز این مراسم به پیروان نسبت داده شده و نه به مذهب. پس متوجه علت اعتراض نمی شوم.
  • گفته اید: «از آنجا که موضوع این جشن به ملی‌گرایی حکومتی ایرانی ربط پیدا می‌کند، بی‌سبب نیست که از دورۀ صفوی تا کنون آشکارا انجام می‌شود، حتی می‌توان گفت اجرای آن واکنشی خیابانی به بازسازی افراطی هویت ملی در قرن اخیر است.» خیلی هم عالی. اگر در یافتن منابعی که چنین مطالبی را پوشش می دهند کمک کنید، کمک بزرگی به غنای مقاله کرده اید و جناب شبهه هم حتما از آنها در مقاله استفاده خواهد کرد.
  • با شما در خصوص لزوم پرداختن به وجه اجتماعی و احیانا سیاسی موافقم. حدس می زنم باید منابعی در این زمینه وجود داشته باشد. اگر بتوانید در یافتن منابع کمک کنید، عالی است.

@Shobhe:

  • خب این مقاله، مقاله عمرکشان است. مقاله جشن گرفتن شیعیان در نهم ربیع‌الاول نیست. بنابراین اگر کسانی به دلیل دیگری غیر از عمرکشان، همین روز را جشن می گرفتند یا می گیرند، به مقاله ارتباط مستقیمی ندارد، هرچند که اشاره گذرا به آن اشکالی ندارد. اما تمرکز این مقاله باید همان عمرکشان باشد.

٪ مرتضا (بحث) ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۲۵ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا بسیار عالی. نکته شما را کاملا متوجه شدم. گویا ایراد از یک خلط مبحث در ذهن من نشات می‌گیرد. حلش کردم. هم اکنون در منابع به دنبال مطالب در این خصوص هستم. از هرگونه منبع جدید نیز استقبال ویژه به عمل خواهم آورد. ارادت. Shobhe ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۳۵ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe و مرتضا: از نظر تاریخی، احتمالاً ابتدا در ۹ ربیع جشن عمرکشان جشن گرفته می‌شد. اینکه در دهه‌های اخیر بعضی عید آغاز امامت امام زمان می‌گیرند ممکن است جنبهٔ منحرف کردن از عمرکشان داشته باشد. شاید این روند تحول و تطور اعیاد در این روز و ارتباط آن با عمرکشان جالب باشد (نالازم برای خوبیدگی). طاها (بحث) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۰۰ (UTC)[پاسخ]
@طاها تشکر از پیشنهادتان. یک مختصری درباره‌اش گفته‌ام. با این حال جا دارد رویش جستجویی بکنم. در اولین فرصت تحقیقی در خصوصش خواهم کرد. Shobhe ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۲۴ (UTC)[پاسخ]

جناب شبهه در مورد استفاده از نویسنده ای مجعول به نام ابومحمد از من سوال کردند. تأکید می کنم هر گونه استفاده از منبعی که نویسنده ای ناشناس و ناشری ناشناس دارد، از جمله این مورد حتما ممنوع است و به هیچ وجه نباید اثری از آن در مقالات خوبیده باشد.--سید (بحث) ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۹ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian جناب سید، آن را برای مقاله دیگری پرسیده بودم؛ اینجا تقریبا منابع تکمیل هستند. Shobhe ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا سلام و ارادت. در ابر نور یک جستجوی بسیار وسیع انجام دادم؛ تقریبا از ۲۳۰ کتابخانه تخصصی آنجا ۱۲ کتابخانه مربوط به تاریخ و فرهنگش را گشتم؛ چیزی نیافتم که در مقاله نیامده باشد. مقاله ابولولو را نیز در راستای همین مقاله با کمک یکی دیگر از کاربران توسعه دادیم و آماده آمدن به گمخ است. منتظر اوامر شما هستیم. Shobhe ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۴۶ (UTC)[پاسخ]

به نظر من اکنون در سطح یک مقاله خوب، معیارها را برآورده می کند. با این حال با توجه به حساسیت موضوع، خوب است کمی صبر کنیم تا احیانا کاربر(ان) دیگری هم نظر بدهند. در غیر این صورت، دوباره خودم یک دور مقاله را می خوانم و اگر نکته ای باقی مانده بود اعلام/اصلاح می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۲۳ (UTC)[پاسخ]

طبق قولی که داده بودم، از آنجا که کاربر دیگری اظهار نظر نکرد، یک دور دیگر مقاله را خواندم. موارد باقی مانده به شرح ذیل می باشد:

  1. موافقین و مخالفین، مورخین، مسئولین: از علامت جمع فارسی استفاده کنید.
  2. بیشتر در ایران رواج دارد---> رواج داشته است.
  3. در مورد برجسته بودن تاریخ مرگ عمر، اصلاحاتی در متن مقاله انجام دادیم. همپای آن در لید هم باید چنین تغییری صورت گیرد. با خواندن لید اینطور برداشت می شود که علت اصلی مخالفت با این مراسم این است که عمر در تاریخ دیگری درگذشته است.
  4. بصورت را جدا بنویسید.
  5. تاریخ ممنوعیت مراسم توسط روح اله خمینی را ذکر کنید.
  6. «این مراسم تا پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در کشور ایران رواج داشت» من با این کلمه «رواج داشت» صاف نیستم. می دانید مثلا نوروز را می گوییم رواج داشت، سوگواری محرم را می گوییم رواج داشت. رواج داشت در مورد عمرکشان اغراق است.
  7. «و تا به امروز بصورت مخفیانه...» این تا به امروز، چه زمانی است؟ مثلا «دست کم تا انتهای دهه 1390»؟ چون ممکن است این مقاله را کسی 50 سال بعد بخواند.
  8. «تغییر کاربری شد. » --> داده شد
  9. وپ:شیوه: «نویسهٔ باز با حرف پیشین فاصله دارد و حرف بعدی بدون فاصله با آن نوشته می‌شود. نویسهٔ بسته بدون فاصله با حرف پیشین نوشته می‌شود. حرف بعدی با آن فاصله دارد.» خط فاصله برای جمله معترضه (مثلا ابولولو — قاتل عمر —) هم نویسه باز (اولی) و نویسه بسته (دومی) محسوب می شود. پس اولی باید به قاتل بچسبد و دومی به عمر و فاصله نیاز نیست.
  10. «عامل دست چند تن از صحابه» به نظرم باید اشاره کنید به اسامی این چند تن.
  11. به نظرتان تشریح این که عمر در اثر کدام ضربه کشته شده یا این که موقعیت ابولولو نسبت به او چگونه بوده، بیان جرئیات کم ارتباط با مقاله نیست؟
  12. عناوین --> عنوان ها
  13. «از میان فرهنگ‌های مربوط به مردمان ایران در این خصوص، هانری گزارش می‌کند، برخی قالی‌بافان نام عمر را بر فرش‌ها می‌بافند تا نام او زیر پاها قرار گیرد؛ برخی کفاشان نیز نام عمر را بر کفش‌ها حکاکی می‌کنند تا لگدکوب گردد. برخی نیز نام عمر را بر زیر پای خویش خالکوبی می‌کند.» این جملات ارتباطی با آیینهای عمرکشان ندارد.
  14. «عموما، مداحان سرشناس و رسمی در این مراسم‌ها حضور نخواهند داشت» این مطلب دانشنامه ای نیست. پیش بینی است. همچنین مبهم است چون مرز مشخص مداح رسمی وجود ندارد و اصولا اگر به صورت خانگی برگزار می شود چگونه می شود فهمید که در آن حضور ندارند.
  15. به نظرم آیینها خیلی به دوره قاجار پرداخته و آیین های امروزی در آن مغفول مانده است. باز هم جستجویی کردم. این گزارش به نظرم جالب است. دست زدن، رقص، لباس قرمز و آرایش قرمز هم در آن منعکس شده است که می شود به آن اشاره کرد.
  16. به نظرم مورد بند قبلی اینفدر مهم است که در لید هم باید بیاید.
  17. پیرو گفتگویی که قبلا داشتیم، الان اگر در یادکرد شماره 31 اگر پارامتر ص=182 را ست می کردید، یافتن آنچه از آن نقل کرده اید، برای مخاطبتان از جمله بنده خیلی راحت تر می شد :)
  18. «مخالفان برگزاری مراسم عمرکشان، به مسئله ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی پرداخته‌اند و این مراسم را مخالف سیاست‌های وحدت محور شیعه و سنی می‌دانند.» این را در بخش ممنوعیت آورده اید که به نظرم جایش در دیدگاهها است.
  19. به نظرم در ساختار هم می شود کمی بهبود داد. مثلا یک بخش بازخوردها داشته باشیم، شامل زیربخشهای «در فقه اسلامی»، «موافقت و مخالفت» و «ممنوعیت». که البته اجباری نیست و همین قدر برای خوب شدن مقاله کفایت می کند (یک مقدار هم سلیقه ای است)
  20. همچنین مقاله الان شمول دارد. اما اگر بخواهید به سمت جامعیت حرکت کنید، خوب است واکنشهای اهل سنت نسبت به مراسم را هم به مقاله بیفزایید. البته می توانید بگذارید اگر زمانی برای برگزیدگی خواستید اقدام کنید این کار را انجام دهید. فعلا واجب نیست.

٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۳ (UTC)[پاسخ]

بررسی موارد درخواستی کاربر مرتضا:

  1. ✔Y انجام شد
  2. ✔Y انجام شد
  3. ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد
  5. ✔Y انجام شد، به تاریخ دقیقش در هیچ جایی نرسیدم. حتی صحیفه را نیز گشتم. چیزی نیافتم. به تاریخ زمان وزارت کشور محتشمی پور اشاره کردم. امیدوارم کفایت کند.
    اوکی ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  6. در حال انجام...، یک پیشنهاد برایش می دهید. من عبارتی هم معنا نیافتم. احساس می کنم رواجش نسبت به محجوریت امروزش معنا پیدا می کند.
    می توانید بگویید: در بعضی مناطق، بدون منع و به صورت علنی برگزار می شد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد
  9. ✔Y انجام شد، سابقا دوستان و البته اگر اشتباه نکنم خودم در جایی خارج از ویکی، در خصوص شیوه استفاده از تمام خط و نیم خط و سه چهارم خط، خواندم که تمام خط، باید با فاصله از دو طرف بیاید. برای همین چنین می نوشتم. اگر شما چنین می فرمایید، یقینا سخن شما دقیقتر و صحیحتر خواهد بود.
    شاید جناب Taddah بتواند راهنمایی دقیقتری بکند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  10. در منابع چیزی مشخص نشده‌است و فقط به همین متن مجهول اشاره کرده است که بعضی این را توطئه آنان می داند و اسمی نیاورده است. برای همین هم به منبعش استنادش داده ام.
    بسیار خوب در این مرحله به همین اکتفا می کنیم. اما برداشت من (که البته منبعی برایش ندارم) این بود که طرفداران عمر، ترور او را به علی بن ابوطالب نسبت داده اند و ممکن است این باور یکی از ریشه های مراسم عمرکشان هم باشد. باری، همانطور که گفتم منبعی ندارم و در سطح مقاله خوب، زیاد ضروریش نمی بینم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  11. اگر منظورتان بخش پیش درآمد است، آنجا خیلی ارتباطی به اصل مقاله نباید داشته باشد. اینکه عمر چگونه کشته شده است و ... بالاخره باید باشد، اینکه جزئیاتش بیاید یا نه، فکر نکنم خللی به موضوع وارد کند. اگر دستور بفرمایید حذف و یا تصحیح خواهم کرد.
    بله. موافقم که باشد. اما جزئیات غیرضروری نیاید. به نظرم از «علاوه بر انگیزه ترور، ...» به بعد بهتر است حذف شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  12. ✔Y انجام شد
  13. ✔Y انجام شد، حذف شد.
  14. ✔Y انجام شد، حذف شد.
  15. ✔Y انجام شد، سعی می کنم از منابع آنلاین کمتر استفاده کنم، با این حال افزودمش.
  16. ✔Y انجام شد
  17. به روی چشم، سعی می کنم از این پس در تمام موارد رعایتش کنم.
  18. ✔Y انجام شد
  19. این مورد نیز بماند برای برگزیدگی. برایش یک برنامه جالبی در ذهن دارم اگر بشود پیاده کرد عالی خواهد شد. در آنجا ترکیب کمی تغییر می کند و اینها را لحاظ میکنم.
  20. اگر اجازه بدهید، برای برگزیدگی نگهش دارم. برای این بخش تا چند ماه دیگر منابع بیشتری در اختیارم قرار خواهد گرفت که می تواند به خوبی دیدگاه اهل سنت را از آنها منعکس کنم.

کاربر:مرتضا بله، درست میفرمایید؛ در فارسی قبل و بعد از تمام‌خط فاصله می‌آید. Taddah (بحث) ‏۱۹ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۴۱ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.