ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/جیسون مور (ویرایشگر ویکی‌پدیا)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جیسون مور (ویرایشگر ویکی‌پدیا)[ویرایش]

خوب نشد

با توجه به اشکالاتی که در خصوص شمول و نثر مطرح کردم و با توجه به توضیحاتی که نامزدکننده در همین صفحه نوشته است، ناموفق جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۳ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۵۴ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی جیسون مور (ویرایشگر ویکی‌پدیا)
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۲۰٬۸۷۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ بله
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 جیسون مور (ویرایشگر ویکی‌پدیا) (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Ehsanbasafa (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده:

تاریخ نامزد کردن: ‏۹ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۱۳ (UTC)

  • ۵۲۹ روز پیش نامزد شده‌است.

با سلام، مقاله ترجمه از ویکی‌انگلیسی بوده و این مقاله در آنجا مقاله خوبی بوده است. بنده یک اعلامیه عدم وجود تعارض منافع نیز در صفحه بحث این مقاله گذاشته ام که در صورت لزوم می‌توانید آنرا بخوانید.

  • دقت داشته باشید که کلماتی مانند «بوده»، «شده»، «رفته» و...، فعل نیستند. باید از فرم کامل فعل ماننده «رفته است» استفاده کنید.
  • یادکرد 3 مشکل دارد.
  • منابع را شخصا بازبینی کرده اید؟
  • ترجمه، روان نیست. مثلا این جمله: «در طول دنیاگیری کووید-۱۹، او گسترش رو به رشد این بیماری همه‌گیر را در چندین ایالت، بخش‌های تجاری و جوامع مختلف ایالات متحده ثبت کرد.»
  • متوجه ارزش دانشنامه ای بعضی از بخشها نمی شوم. مثلا این که مثالهایی از صفحات مشارکت او مانند حلقه‌های اسب در اورگن، یا گل‌های رز پورتلند چه ارزش دانشنامه ای دارد؟
  • «از سال ۲۰۰۷ میلادی او در سراسر نیم میلیون ویرایش خود...» نیم میلیون ویرایش از سال 2007 تا کی؟
  • به نظر می رسد چنین مقاله ای باید حاوی اطلاعات آماری بیشتری باشد.
  • درباره ادیت‌اتان ۲۰۱۳ میلادی و کمپین «ویکی لاوز پراید» و نقش مور در آنها توضیحات بیشتری ارائه کنید.
  • به نظر من دامنه اطلاعات ارائه شده در این مقاله، معیار شمول را برآورده نمی کند. نه اطلاعات خانوادگی خاصی ارائه شده، نه اطلاعات حرفه ای خاصی.

٪ مرتضا (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]

سلام خدمت شما ویرایشگر عزیز. ۲ مورد انتقادات اول شما را حل کردم. انتقاد ۳: بله منابع را شخصاً بازبینی کردم. فقط یک منبع به زبان اسپانیایی بود و موفق به بازبینی آن نشدم (آنرا نیز بر فرض حسن نیت و اعتبار ویکی انگلیسی گذاشتم) تمامی متن بر اساس منابع معتبر و جدا از شخص نوشته شده بود. مورد ۴: تغییراتی اخیراً انجام دادم اگر هنوز مشکلی در بخشی هست به آن اشاره کنید تا اصلاح کنم یا خودتان آنرا به میل خود ویرایش کنید. مورد۵: منظور مقالات مرتبط ایجاد شده با این موضوعات که متن آنرا اخیرا اصلاح کردم. در ویکی انگلیسی این مقاله بخشی از ویکی‌پروژه اوریگن بوده بنابراین اهمیت آن حتما برای مشارکت کنندگان در آن پروژه بوده است. اگر فکر می‌کنید در ویکی‌فارسی اهمیتی ندارد آنرا حذف کنم؟ مورد۶: از سال ۲۰۰۷ تا کنون. مقاله درمورد شخص زنده است و این مورد را نیز اصلاح کردم. نام و حساب کاربری جیسون مور را میتوانید برای بررسی ادعا نیم میلیون ویرایش در اینجا و در قسمت پیوند به بیرون مقاله ببینید. مورد ۷: اخیرا عبارت «...و از میان ۵۰ مشارکت‌کننده فعال ویکی‌پدیای انگلیسی‌ تا تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ از نظر تعداد آمار ویرایشی است.» را به چکیده مقاله افزودم. چه نوع آماری نیاز است که به نظر شما لازم است در مقاله آورده شود؟ مورد 8: چند منبع دیگر که نقش جیسون مور را در این کمپین نشان می‌دهد افزودم. در منابع نقش مشخص و دقیق او مشخص نیست اما این مشخص است که او سازمان دهنده اصلی بوده و به عنوان نویسنده بعضی از اخبار بنیاد ویکی‌مدیا نام برده شده. توضیحی در مورد این کمپین اما به متن مقاله افزودم. مورد ۹ و آخر: به نظر اهمیت این مقاله در ویکی‌انگلیسی به دلیل نقش سیاسی جیسون مور و اهمیت او در جامعه ویکیپدیای خصوصا انگلیسی بوده و نه نقش زندگی شخصی و یا حتی حرفه‌ای او و دلیل انتخاب شدن به مقاله خوب نیز در ویکی انگلیسی این بوده. در صفحه بحث انگلیسی این مقاله نیز این انتقاد شما نیز اورده شده و بر اساس معیارهای ویکی انگلیسی ( اگر اشتباه نکنم بسیاری از معیارهای ویکی فارسی نیز بسیار مشابه با ویکی انگلیسی و عمدتا ترجمه است) به این انتقاد پاسخ داده شده و شما میتوانید در اینجا انرا ببینید. Ehsanbasafa (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۲۵ (UTC)[پاسخ]
در مورد 6، می دانید که ویکی پدیا دانشنامه کاغذی نیست. بنابراین «تا اکنون» معنی ندارد. مثلا بنویسید تا 2022.
در مورد آخر، روند بررسی مقالات در مرحله خوبیدگی و برگزیدگی در هر ویکی، مستقل است. بنابراین اگر حرف قابل دفاعی وجود دارد، خودتان به عنوان نامزدکننده مطرح کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۱۱ (UTC)[پاسخ]

اما در مورد ترجمه. دو سه نمونه می آورم. نکته کلیدی این است که محصول ترجمه، در زبان مقصد باید با جمله بندی و نثری ساده نوشته شده باشد:

  • «او تا کنون و از سال ۲۰۰۷ میلادی[۴] در سراسر نیم میلیون ویرایش خود[۲] با نام کاربری «اناتر بِلیور»[en ۱][۵] هزاران صفحه، از جمله مقالاتی در مورد رویدادهای جاری، بلایای طبیعی و حملات تروریستی ایجاد کرده‌است. » ---> «او که در ویکی پدیا با نام کاربری فلان ویرایش می کند، از سال 2007 تا 2022، پانصد هزار ویرایش انجام داده است و هزاران صفحه از جمله مقالات مربوط به فلان و بیسار را ایجاد کرده است.
  • «در ویکی‌پدیای انگلیسی، مور گروه‌های وابسته به ویرایشگر[en ۳] («ویکی‌پروژه»[en ۲]) را که به بهبود پوشش ویکی‌پدیا از رویدادهای جاری جهان مانند همه‌گیری کووید-۱۹ اختصاص داشته را ایجاد کرده‌است.» ---> مور با ایجاد چند ویکی پروژه (گروههای کاری برای هماهنگی کاربران) در ویکی پدیای انگلیسی، توانسته است انعکاس بهتری در مورد همه گیری کووید 19 ایجاد کند.
  • «در طول دنیاگیری کووید-۱۹، گسترش رو به رشد این شیوع این دنیاگیری در چندین ایالت، بخش‌های تجاری و جوامع مختلف ایالات متحده توسط وی ثبت شد.» ---> این کاربر در دوران گسترش فزاینده دنیاگیری کووید 19، چندین مقاله با موضوع شیوع این بیماری در ایالتها، بخشهای تجاری و گروههای اجتماعی در آمریکا ایجاد کرد.

این چند نمونه را به عنوان نمونه آوردم. به نظرم کار شما به عنوان کاربری که در ترجمه مفالات فعال هستید، خیلی بهتر خواهد شد اگر نسبت به جمله بندی به زبان مقصد به خودتان سختگیری کنید و پس از نوشتن یک جمله، از دید خواننده آن را بخوانید و اطمینان پیدا کنید که برای مخاطبتان قابل فهم است. لطفا با این دید، یک دور مقاله را مرور کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۳۲ (UTC)[پاسخ]

سلامی دوباره، تا «اکنون» را که شما به آن اشاره کردید را اصلاح کردم. مورد آخر: بله من فقط به نظر دیگران اکتفا نکردم و نظر خود را در دفاع خود نیز گفتم. (اهمیت او در جامعه ویکیپدیای خصوصا انگلیسی بوده و نه نقش زندگی شخصی و یا حتی حرفه‌ای) اصلاحاتی در چند نمونه که شما به آن اشاره کردید را انجام دادم. به نظر دید من متن مقاله روان و کیفیت ترجمه قابل قبول است و یا حداقل از منظر ذهن و دید من مشکلی ندارد. بنده از منظر دید خواننده که شما به ان اشاره کردید نیز به مقالات نگاه میکنیم. اگر هنوز فکر میکنید این مقاله قابل ارتقا و یا شایستگی خوبیدگی نیست بحث گمخ را ببندید. حقیقت مقاله برای بنده نیز اهمیت ویژه‌ای ندارد و بیشتر از منظر تجربه برای بحث گمخ و درخواست خود جیسون آنرا نامزد کرده‌ام. همین که اصلاحاتی با انتقادات شما انجام شد بسیار ارزشمند بود. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۰ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.