ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/آلبرت اینشتین ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آلبرت اینشتین ۲[ویرایش]

مقاله دارای ویژگی های مقالات خوب است. با تشکر از C8rbon که مقاله را نامزد کرد و Persia که روند نامزدی را ادامه داد و اشکالات مطرح شده در صفحه را برطرف کرد و نامزدی را به سرانجام رساند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۰۶ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

خوب شد

پیشاخوبیدگی آلبرت اینشتین
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ بله
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 آلبرت اینشتین (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: C8rbon (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده: ٪ مرتضا (بحث)

به‌خاطر مطالب پراکنده و نامرتبش، یک بار تماما کل مقاله را بازنویسی کرده‌ام. سعی کردم خیلی به مباحث تخصصی که نه خودم می‌فهمم و نه احتمالا بسیاری از خوانندگان، نپردازم و حتی‌المقدور مقاله را با زبانی ساده بنویسم.‌ گویا یک بار قبلا هم برای خوبیدگی نامزد شده که ناموفق بوده، امیدوارم این بار طلسم را بشکند. (داخل پرانتز: می‌دانم یک ۲ باید یک‌جایی گذاشته شود، ولی نتوانستم جای درست پیدا کنم).

تاریخ نامزد کردن: ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۵۶ (UTC)

  • ۱٬۳۷۵ روز پیش نامزد شده است.
@Physicsch: سلام. لطفا اگر فرصت دارید بررسی این مقاله را عهده دار شوید.--سید (بحث) ‏۳ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۲۶ (UTC)[پاسخ]

نامزدی را پس می‌گیرم
چون بعید می‌دانم در این چند روز کسی بررسی را به عهده بگیرد و من هم دیگر نخواهم بود. @Persia: شما اگر علاقه دارید، لطفا نامتان را جایگزین و کار را دنبال کنید. Carbon (بحث) ‏۲ سپتامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۰۸ (UTC)[پاسخ]

سلام. مقاله را به مرور می خوانم و نکات را می گویم.

  • لید احتیاج به کار دارد. اول این که طولانی است و باید در چهار پاراگراف خلاصه شود. همچنین در آن به منابع ارجاع داده شده است که نباید اینطور باشد. لید، خلاصه ای از متن مقاله است و ارجاعها باید در متن بیایند.
  • دوران کودکی و تحصیل، پاراگراف سوم: سال 1849 نمی تواند صحیح باشد. چون در پاراگراف اول گفته شده کمپانی در 1880 تاسیس شده. بنابراین نمیتواند در 1849 فروخته شده باشد.
  • «این ناکامی موجب شد که خانواده مجبور به فروش شرکت شود.» توضیحات دقیق نیست. گفته شده که چون یک پیشنهاد خوب را از دست داد مجبور به فروش شرکت شدند. منطقی به نظر نمی رسد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۳۶ (UTC)[پاسخ]
  1. ✓
  2. سال ۱۸۹۴ صحیح است.اصلاح شد.✓
  3. توضیحات بیشتر افزوده و بازنویسی شد✓

--Persia ☘ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۰۴ (UTC)[پاسخ]

  1. یک نکته هست که به نظرم کمی دشوار است. من چند مورد از منابع را چک کردم که نسخه آنلاین آنها در گوگل هست و به آنها ارجاع داده شده است. اما این ارجاع دقیق نیست و شماره صفحه ذکر نشده است. فکر می کنید این مشکل را چگونه می توانید حل کنید؟
  2. «پس از مرگ ماری، همسر دوم اینشتین،...» در متن اشاره ای به ازدواج با ماری نشده است و فقط گفته شده که عشق اول او بوده. آیا منظور السا است؟ چون در متن السا همسر دوم او ذکر شده است.
  3. اگر زیربخشی با عنوان «دوستان» در نظر گرفته شده است، شایسته تر است که توضیحات بیشتری ارائه شود که چگونه مراوداتی داشته اند. البته، این مورد را نمی توانم به معیارها نسبت دهم و آن را نوعی پیشنهاد تلقی کنید. به نظرم خیلی خشک و خالی است که بنویسیم با فلانی و بیثاری دوست بود و تمام. ممکن است انتقال پاراگراف آخر بخش ثبت اختراع راه حل مناسب و کوتاهی باشد.
    * در بخش سفرهای خارجی به سفر او به فلسطین اشاره شده است در حالی که از محتوای مقاله بر می آید که این سفر به اسرائیل بوده است.
    ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۱۹ (UTC)[پاسخ]
  4. در بخش دستاوردهای علمی، جمله «On 5 December 2014, universities and archives announced the release of Einstein's papers, comprising more than 30,000 unique documents.» گمگ و نامفهوم ترجمه شده. آن را شفاف کنید.
  5. همچنین در این بخش هیچکدام از یادکردهای مندرج در مقاله انگلیسی، منتقل نشده است که برچسب مدرک گذاشتم.
  6. در بخش نظریه کدری بحرانی، اصطلاحات فیزیکی زیادی وجود دارد که پیوند ویکی آنها برقرار نشده است.
    ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  7. در بخش فوتون ها گفته شده که مفهوم کوانتا را اینشتین ارائه کرد و پلانک آن را رد کرد. در بخش دوگانگی موج-ذره نوشته شده است که کوانتا مفهوم پیشنهادی پلانک بوده. تناقض را برطرف کنید.
  8. در میراث غیرعلمی به نامه هایی اشاره شده که در سال 2006 اجازه انتشار می یافتند. اما توضیح داده نشده که بالاخره منتشر شدند یا خیر.
  9. در بخش فرهنگ عامه اشاره شده که آثار هنری زیادی با الهام از او ساخته شده اند. خوب است چند مورد مثال بزنید.
  10. نوشتار اصلی با پیوند قرمز معنا ندارد. یا نظریه‌های میدان یکپارچه کلاسیک و نظریه کوانتومی قدیمی را بسازید یا الگوی نوشتار اصلی را حذف کنید.
  11. در ابتدای بخش نظریه کوانتومی قدیمی، قبل از ورود به یکایک موارد (که به صورت زیربخش آمده) یک توضیح کوچک بدهید که منظور چیست.
  12. به نظرم محل قرارگیری عکسها را هم مجددا بررسی کنید. مثلا عکس او در کنار تاگور باید قاعدتا در بخش سفر به آسیا بیاید. یا عکسهای مربوط به جایزه نوبل باید در بخش مرتبط خودش بیاید.
  13. در بخش علاقه به موسیقی، تلویحا می توان دریافت که منظور، ساز ویولن است. اما بهتر است در این مورد تصریح شود. همه جا گفته شده او به نواختن «موسیقی» می پرداخت. اگر ویولن می زد، بگوییم به نواختن «ویولن» می پرداخت.
  14. گفته شده که علاوه بر نوبل 1922، نوبل 1921 را هم در 1922 به او دادند. با این اوصاف، آیا او هم جزو کسانی است که دو نوبل گرفته اند؟
  15. در جعبه اطلاعات، در بخش دین، موارد متعددی نوشته شده است. اما به «یهودی» اشاره ای نشده است. آیا دست کم در بخشی از زندگی خود یهودی نبوده؟ در این صورت بهتر است ذکر شود و در غیر این صورت چرا در رده هایی مانند «برندگان یهودی جایزه نوبل» رده بندی شده است؟

خوانش مقاله به اتمام رسید. منتظر فیدبکهای شما هستم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۰۹ (UTC)[پاسخ]

  1. ؟ پرسش:گوگل بوک قابلیت جستجوی متن ندارد؟
    دارد، ولی آنقدرها قوی و دقیق نیست.٪ مرتضا (بحث) ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  2. اصلاح شد✓ .
  3. ✓ .
  4. مطالب بیشتر افزوده شد✓ .
  5. ✓ .
  6. ✓ .
  7. نه اینشتین اصلاح کوانتای نور رو مطرح کرد و با کونتای انرژی پلانک متفاوته.✓
  8. با توجه به پایگاه اینشتین دیجیتال احتمالا منتشر شده ولی منبعی پیدا نکردم.
  9. ✓ .
  10. ✓ .
    هنوز هم پیوندهای قرمز در الگوهای نوشتارهای اصلی وجود دارند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۲۶ (UTC)[پاسخ]
    آبی شدند✓ --Persia ☘ ‏۲۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۱۹ (UTC)[پاسخ]
  11. ✓ .
  12. ✓
  13. در مورد ویولن چون مستقیم از نقل قول ( "If I were not a physicist, I would probably be a musician," he was quoted as saying. "I often think in music. I live my daydreams in music. I see my life in terms of music... I get most joy in life out of music.") ترجمه شده تغییر صحیح نیست، البته در همون بخش هم چند بار به ویولن اشاره شده، حالا کدوم جمله مد نظر هست تا تغییرات لازم رو انجام بدم.تصویری با ساز ویولن اضافه شد :)، البته بهتر بالای تصویر بریده شود که بعدا انجام خواهم داد
  14. نوبل ۱۹۲۱ با یک سال تاخیر اهدا شده، برنده نوبل ۱۹۲۲ نیلز بور هست، توضیحات بیشتر افزوده شد✓
  15. ✓

--Persia ☘ ‏۱۹ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۲۹ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.