ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/حوضه‌های آبریز ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حوضه‌های آبریز ایران[ویرایش]

حوضه‌های آبریز ایران (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

پس از ۶۳ روز به عنوان فهرست برگزیده انتخاب شد. با سپاس از نامزدکننده و مشارکت‌کنندگان Persia ☘ ‏۱۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۴۲ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

برگزیده شد


  • ۱٬۲۹۱ روز پیش نامزد شده است.

نامزدکننده: مهدی صفار ۲۳ مهر ۱۳۹۹، ساعت ۲۲:۰۳ (ایران) ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۳۳ (UTC)[پاسخ]

بررسی بنیامین

سلام، خسته نباشید.

  • استفاده از {{چندستونه}} در لید مقاله را به ندرت دیده بودم. به نظر می‌رسد که در مقاله‌ها و فهرست‌های با کیفیت برگزیده، از این شیوه استفاده نمی‌شود. خوشحال می‌شوم توضیحی در این خصوص بدهید.
  • نام «دریای مازندران» را که دیدم، کمی تعجب کردم. وپ:رواج رعایت نشده است.
  • منابع فهرست، سه تا منبع دست اول است که یکی از آنها نیز در دسترس نیست. کمی خسّت به خرج داده‌اید :)
  • از سالنامه آماری آب کشور ۹۱–۱۳۹۰ استفاده کرده‌اید، در حالی که در همان سایت، سالنامه آماری آب کشور ۹۴–۱۳۹۳ نیز موجود است. جدیدترها را نمی‌دانم با این حال رفرنس به‌روزتر هم در دسترس هست.
  • ایرادهای پانویس‌ها را می‌توانید با وپ:پک‌سنج شناسایی کنید.
  • مشکل اصلی: در ویکی انگلیسی، مورد مشابهی ندیدم که حوضه‌های آبریز را براساس کشورها تقسیم کنند (en:Category:Lists of drainage basins) نداشتن مشابه در ویکی انگلیسی، حجت نیست اما خب نشان می‌دهد که موضوع مقاله را می‌توان به چالش کشید.
  • قانع نشدم که این مقاله، یک ویکی‌پدیا:فهرست باشد. وقتی عنوان مقاله، «حوضه‌های آبریز ایران» است، انتظار دیدن جامعیت و مانعیت در حد این نام را داشتم.

بنیامین (بحث) ۲۳ مهر ۱۳۹۹، ساعت ۲۲:۴۱ (ایران) ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۱ (UTC)[پاسخ]

@Benyamin: از مشارکت شما سپاسگزارم.
  • تقسیم‌بندی کشور بر اساس حوضه‌های آبریز تا حدودی مشابه تقسیم‌بندی سیاسی است. نوعی تقسیم‌بندی طبیعی است که به صورت بر مبنای توپوگرافی انجام می‌شود. چنین تقسیماتی در کشورهای دیگر هم انجام شده، برای نمونه در ایالات متحده به عنوان واحدهای هیدرولوژیک معرفی شده‌اند. (منبع ۱ و منبع ۲) این مقاله مربوط به حوضه‌های آبریز آلمان است. (منبع ۳) کشورهای دیگر هم این چنین تقسیم‌بندی‌هایی برای خودشان برای مدیریت آب دارند.
  • دربارهٔ فهرست یا مقاله بودن خودم هم چندان به اطمینان نرسیده‌ام؛ ولی به نظرم محتوا بیشتر از جنس فهرست است تا مقاله.
  • دریای مازندران نامی است که خودشان گذاشته‌اند. من بی‌تقصیرم! :)
  • منبعی که به طور جامع به حوضه‌ها پرداخته باشد، کم است. ولی برای تک‌تک حوضه‌ها می‌شود منبع مناسبی یافت. مثلاً مجموعه کتاب‌های فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور ۶ جلد کتاب است که در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نوشته شده و هر جلد مربوط به یک حوضه اصلی است. (نمونه) البته نسخه دیجیتالش را نیافته‌ام و کتابخانه‌ها هم فعلاً تعطیلند.
  • مطالعات بهنگام سازی حوضه‌ها نیز توسط وزارت نیرو تهیه شده و برای هر حوضه فرعی منتشر شده‌است.
  • دربارهٔ ساختار بر شکل خاصی تأکید ندارم. با توجه به این که نخستین مقاله از چنین سنخی است، الگویی برایش متصور نبودم و یکی دو بار ساختارش را تغییر دادم. (البته نسخه‌های قبلی در صفحه تمرینم هستند.)
  • توضیحات کامل‌تر دربارهٔ جنبه‌های مختلف می‌توان تهیه کرد. اگر بخواهیم از قالب فهرست خارجش کنیم مواردی مثل انتقال آب بین حوضه‌ای را می‌توان افزود.
  • آمار بارش در سال‌های مختلف تفاوت چندانی پیدا نمی‌کند. ولی به چشم! سالنامه‌های به‌روزتر را نیز بررسی می‌کنم.
در پایان مقاله را از خودتان بدانید و هر پیشنهادی برای بهبود دارید، با کمال میل از آن استقبال می‌کنم. مهدی صفار ۲۴ مهر ۱۳۹۹، ساعت ۰۷:۳۱ (ایران) ‏۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۰۱ (UTC)[پاسخ]
ممنونم جناب صفار عزیز. اجازه بدهید که یکی از ناظران گمب را پینگ کنم. @Sa.vakilian: سلام، به نظر شما این مقاله باید فهرست باشد؟ من نتوانستم با قطعیت اظهارنظر کنم. هرچند که خودم هم حسّم به فهرست‌بودن است اما تردید دارم.
«دریای مازندران» را متوجه شدم که در آن سال‌نامه چنین نام‌گذاری شده اما جست‌وجوی اینترنتی نشان می‌دهد که مقالات علمی برای این حوزه، بیشتر از نام «دریای خزر» استفاده کرده‌اند. اگر اطلاع بیشتری دارید، لطفاً مرا آگاه کنید. (تخصص شما مقالات مرتبط به علوم آب است. درست می‌گویم؟)
بنیامین (بحث) ۲۵ مهر ۱۳۹۹، ساعت ۱۹:۵۶ (ایران) ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۲۶ (UTC)[پاسخ]
من فکر می کنم بتواند یک فهرست باشد.--سید (بحث) ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  1. در جدول‌ها ستون کدگذاری رو منتقل کنید کنار مساحت و ستون ردیف رو اضافه کنید
  2. در جدول نخست ستون تعداد زیر حوضه‌ها رو هم اضافه کنید
  3. جهت مقایسه بزرگی حوضه از نمودارهای گرافیکی هم می توانید استفاده کنید
  4. طبق این منبع که بررسی کردم کم و کسری در فهرست موجود نبود، به جز توضیحاتی در مورد کدگذاری، جز این مواردی مشکلی در فهرست نمی بینیم

سپاس--Persia ☘ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]

@Persia: از لطفتان ممنونم. مورد ۱ و ۲ انجام شد. برای مورد ۴ دو سه جمله در بند نخست بخش تقسیم‌بندی هست. توضیح بیشتری اضافه کنم؟ برای مورد ۳ هم نمودار افزوده شد. مهدی صفار ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ساعت ۰۷:۰۵ (ایران) ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۳:۳۵ (UTC)[پاسخ]
سپاس @Mahdy Saffar: گرامی، در حد دو الی سه سطر بیشتر کفایت می کنه، مشکل خاصی در فهرست نمی بینم و پس از ۶۲ روز اگر سایر کاربران نظری نداشته باشند به زودی جمع‌بندی می کنم--Persia ☘ ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]
@Persia: ✓ مورد سوم هم انجام شد. مهدی صفار ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۵۲ (ایران) ‏۱۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۳:۲۲ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.