ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه کاربران جدید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هدف از این پروژه شناسایی راهکارهایی برای راهنمایی اصولی و درست کاربران جدیدی می‌باشد که اقدام به ثبت نام و شروع فعالیت کرده‌اند. در ویکی فارسی کمبودهای بیشماری در راهنمایی کاربران تازه‌وارد و مشتاق به ادامهٔ کار دیده می‌شود که در بیشتر موارد باعث ادامه ندادن همکاری کاربران جدید و دلسردشدن آنها شده‌است. در سایر ویکی‌ها راهکارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با کمی تغییر قابل پیاده‌سازی در ویکی فارسی نیز می‌باشند. در حال حاضر سیستم جامعی در ویکی فارسی برای راهنمایی کاربران تازه‌وارد و خصوصاً علاقه‌مند وجود ندارد و راهکارهای موجود هم کارایی لازمه را ندارند.

از تمام کاربران فعال ویکی‌پدیا خصوصاً آندسته که رابطه‌ای خوب با تازه‌واردان می‌توانند ایجاد کنند دعوت می‌شود تا راهکارها و پیشنهادها خود را در این پروژه مطرح کنند تا با بحث و اجماع بتوانیم نتایج حاصله را تبدیل به سیستمی کارآمد کنیم.

راهکارهای پیشنهادی[ویرایش]

  1. تغییر الگوی خوشآمد و بهینه‌سازی آن
    1. الگوی خوشامد فعلی فقط شامل لینکهایی است که به صفحات سیاستهای ویکی ختم میشود. 1 سوال. آیا شما تمام نرم افزارهایی که روی سیستم خود نصب میکنید، قسمت اگریمنتش را کامل ویخوانید و بعد روی چک باکس I Agree کلیک میکنید؟ یا در مورد وبسایتهایی که در آنها عضو میشوید؟ اگر نه، که احتمالا هم "نه" پاسخ شماست، به این نتیجه میرسیم که کار بران تازه وارد حوصله خواندن چندین صفحه سیاست را ندارند. لذا پیشنهاد میشود که در الگوی خوشامد فقط چند سطر نکات کلیدی سیاست ها بطور خیلی خلاصه گنجانده شود. مطمئنا پس از ورود کاربر به جریان حرکت ویکی، در مواقعی که به سیاست ها نیاز پیدا کند آنهارا به طور کامل مطالعه خواهد کرد. اما در ابتدا نه. دوستدار همه: هاکلبری فینبحث هاک ‏۵ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۱۳:۴۶ (UTC)[پاسخ]
  2. ایجاد یک مرجع آفلاین جامع (E-BOOK)
  3. استفاده از سیستم پدرخوانده

پیشنهادها در رابطه با حفظ و جذب کاربران تازه کار[ویرایش]

جناب کامیار، ممکن است جهت تنویر افکار عمومی، سیستم پدرخوانده را بیشتر باز کنید؟ ارادتمند --دانقولا ‏۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۲۰:۴۶ (UTC)[پاسخ]
مسلما پروژه ویکی‌پدیا ناسودبر است و در مقابل فعالیت کاربران هم چیزی نمي‌دهد، بنابراین می‌شود کار مفت(!) و هر کسی حاضر به انجام کار فرهنگی/علمی به صورت انسانی (رایگان) نیست...اما مسلما برقراری رابطه نزدیک و کمک به تازه‌کاران می‌تواند زمینه‌ی ماندگاری آن‌ها را فراهم کند، به نظرم هیچ چیزی مثل همکاری دوستانه برای بالا بردن سطح کیفی یک مقاله ارزش ندارد...از این‌ها گذشته به نظرم بهتر است برای ایجاد رقابت یا فعالیت بیشتر کاربر ماه یا بهترین نویسنده مقالات در نظر بگیریم که بر اساس اجماع یابی انتخاب شوند و به آن شخص مدالی بدهیم...حداقل اینطوری به نوعی فعالیت کاربران جبران می‌شود و تمایل به ادامه فعالیت در آن‌ها شکوفا می‌شود...--کمیلبحث‍ ‏۵ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۱۳:۵۵ (UTC)[پاسخ]
به نظر من بهتر است این پیشنهاد پدرخوانده (از این اسم خوشم نمی‌آید، معلم یا ویکی یار بهتر است)را با پیشنهاد دیگری که با عنوان مدیران متخصص در قهوه‌خانه درحال بررسی است، تلفیق کنیم. تلفیق این دو پیشنهاد، چیزی نزدیک به این خواهد بود:
  • با اولین مشارکتهای هر کاربر، برای او پیام خوشامدی فرستاده شود که علایق او را نیز مشخص کند.
  • با مشخص شدن علایق کاربر تازه‌وارد، ارتباط خودکار (مثلا با فرستادن یک پیغام خودکار به کاربر متخصص باتجربه و برخط) میان او و کاربر متخصص برقرار شود.
  • هردو کاربر موظف باشند که تا رسیدن به ویرایش مشخصی (مثلا 50 ویرایش در فضای اصلی) در کنار هم باشند و ارتباط خود را حفظ کنند.
  • با انجام پنجاهمین ویرایش در فضای مقالات، نشانی به تازه‌وارد اعطا خواهد گردید که نشاندهنده قابل اعتماد بودن وی است.
  • همزمان مدالی به کاربر قدیمی اعطا شود که نماینده کمک وی به تازه‌واردان باشد.
  • ویکی یار (پدرخوانده) موظف است سوال و جوابها را پس از ویرایش، به بخش مرتبط ای‌بوک کپی کند تا برای دیگران قابل استفاده باشد.
  • با اجرای این طرح، پس از مدتی می‌توان با جمع‌آوری مباحثات انجام شده میان تازه‌واردان با ویکی‌یاران یک ای‌بوک فعال و به روز ساخت. --شهرزاد قصه گو ‏۸ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۱۵:۳۰ (UTC)[پاسخ]

پیشنهادها در راستای جذب کاربران از خارج ویکی[ویرایش]

من چند پیشنهاد برای اینکه کاربران بیشتری را به مشارکت در ویکی فرابخوانیم دارم؛
  • استفاده از ابزارهای تبلیغی که در وب هست؛ مثلا کاربران بسیاری هم اکنون در بالاترین هستند می‌توانیم با توشتن یک یا چند مقاله، و پیوند دادن به آنها در بالاترین از آنها برای مشارکت در ویکی پدیا دعوت کنیم. همچنین می‌توانیم از سایت‌های پرخواننده فارسی، مانند بی بی سی و... بخواهم مقاله‌هایی را در مورد ویکی پدیا فارسی بنویسند. شاید روزنامه نگاران و روزنامه‌ها هم بتوانند در این زمینه کمک کنند. مهم ارتباط برقرار کردن با آنها است.
  • برگزاری جشنواره‌های ویکی فارسی و گردهمایی مشارکت کنندگان، شرکت در نمایشگاه‌های رایانه در ایران (فکر کنم حدود ۲ سال پیش از ویکی فارسی در یکی از این نمایشگاه‌ها شرکت کننده داشتیم.
  • ایجاد انجمن‌ها و گروه‌های تخصصی. مثلا کارگروه تاریخ، ادبیات، پزشکی و.. اعضای هر گروه می‌توانند در دانشکده‌ها و محل تحصیل خود با تبلیغات، از دوستان و همکاران خود دعوت به همکاری نمایند.
  • جلب حمایت‌های دولتی. تقریبا در ایران هیچ حمایت دولتی از پروژه ویکی نمی‌شود. در صورتی که بسیار می‌تواند در امر آموزش مفید باشد. دولت امارات، مصر و سوریه تلاش بسیاری برای افزایش مشارکت در ویکی عربی می‌کنند. وزارت فرهنگ سوریه دفتر مخصوص ویکی دارد.
هرویسپه ‏۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۱۱:۰۹ (UTC)[پاسخ]
به شخصه نظر خوبی در مورد حمایت (بخوانید دخالت) دولتی ندارم.--محمد.رضا ‏۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۲۰:۱۵ (UTC)[پاسخ]
ظاهراً هدف اصلی گم‌شد! ما در اینجا باید بدنبال راهکارهایی برای هدایت کاربران ثبت نام‌کرده باشیم تا آنها را راهنمایی کنیم تا ویکی‌کاران خوبی شوند و از ویکی فراری نشوند. این یک مرحله بعد از جذب می‌باشد و هدف اینجا هدایت جذب‌شدگان (با هر روشی) می‌باشد و نه جذب کسانیکه نمی‌دانند ویکی چیست. این توضیحات دوست عزیزمان یک مرحله قبل از این پروژه می‌باشد. لطفاً بر روی هدف پروژه پیشنهاد دهید.--کامیار ‏۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۲۰:۲۵ (UTC)[پاسخ]

به نظر من بهتر است راهنما را کمی پربارتر کنیم تا تازه واردان بتوانند در زمان کمتری کار با ویکی و اصول آنرا فراگیرند.نیمارین ‏۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۲۰:۳۸ (UTC)[پاسخ]

دوستان گرامی دو پیشنهاد دارم:
1- یکی از بهترین راههای جذب اعضا، تبلیغ و تشویق به ویکی نویس شدن از میان وبلاگنویس های حرفه ای است. دوستانی که خود وبلاگ دارند به معرفی ویکی پدیا و تشویق بازدیدکنندگانشان به ویکی نویس شدن بپردازند. به طور مثال: این را من در وبلاگ خودم برای جذب افراد متخصص در زمینه مهندسی برق نوشته ام.
نیز باید به جذب وبلاگنویسان معروف و حرفه ای بپردازیم. اگر اشتباه نکنم چندی قبل آقای فتحی به عنوان یک وبلاگنویس حرفه ای و معروف عضو ویکی شدند ولی متاسفانه فعالیتی نداشته اند! منظور این است که باید امثال ایشان را جذب کنیم و تشویق به ماندن بکنیم.
2- یکی دیگر از راههای جذب اعضا به نظر من مطرح کردن ویکی پدیا در جوامع علمی است. می توانیم با برگزاری جلسات در دانشگاه ها به گسترش ویکی پدیا کمک کنیم. علی رجبی ‏۱ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۷:۵۱ (UTC)[پاسخ]

بد نیست![ویرایش]

بد نیست بخوانید: توسعه ويکی‌پدیای فارسی، وظیفه ملی. و همچنین نظرت کسانی که بیرون ویکی پدیا هستند.

به نظر کسانی که بیرون از ویکی هستند این سیاستهای چماق گونه ماست که موجب پراکندگی کسانی که شروع به ویرایش در ویکی می کنند، میشود.

من ناچارا با نظراتشان درباره اسرائیل و بهائیت و امثال آن موافقم! علی رجبی ‏۱۳ نوامبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۹:۵۸ (UTC)[پاسخ]