ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه پزشکی/کاکرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

همکاری ویکی‌پدیا-کاکرین

کاکرین متعهد به تولید و به اشتراک گذاری شواهد بهداشتی با کیفیت بالا برای مخاطبان گسترده حوزه بهداشت و سلامت است. به عنوان راهی برای دستیابی به این هدف، کاکرین با ویکی‌پدیا به منظور بهبود شواهد به اشتراک گذاشته شده در مقالات، با استفاده از منابع ثانویه با کیفیت و قابل اعتماد مانند بررسی‌های سیستماتیک کتابخانه کاکرین برای کمک به بهبود قابلیت اطمینان اطلاعات سلامت رایگان، مشارکت دارد.

این ابتکار که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، از گنجاندن شواهد مرتبط در تمام مقالات پزشکی ویکی‌پدیا و همچنین فرآیندهایی برای اطمینان از اینکه اطلاعات پزشکی موجود در ویکی‌پدیا با کیفیت و تا حد امکان دقیق است، تلاش می‌کند. تحقیقات قابل اعتماد و مبتنی بر شواهد می‌تواند به افراد کمک کند تا در مورد مراقبت‌های بهداشتی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.

از همه کسانی که می‌خواهند به بهبود پایگاه شواهد مقالات پزشکی در ویکی‌پدیا کمک کنند استقبال می‌کنیم. چه در ویکی‌پدیا و کاکرین تازه‌کار یا مشارکت‌کننده با تجربه باشید.

چگونه می‌توانم کمک کنم؟

راه‌های زیادی برای مشارکت وجود دارد، از جمله افزودن شواهد جدید کاکرین و به روز نگه داشتن اطلاعات سلامت در ویکی‌پدیا:

  • افزودن شواهد جدید به ویکی‌پدیا: از فهرست بررسی‌های ما که هنوز در ویکی‌پدیا (یا از کتابخانه کاکرین) نیستند، یک مرور کاکرین را انتخاب کنید > مکانی را در ویکی‌پدیا بیابید که این شواهد به بهبود مقاله کمک کند > شواهد را با کلمات خود بازنویسی کنید با استفاده از اصطلاحاتی که برای افرادی که در این زمینه متخصص نیستند قابل درک باشد > روی «ویرایش» کلیک کنید و شواهد را (با نقل قول کاکرین) به ویکی‌پدیا اضافه کنید > گزینه ارسال را فشار دهید.
  • به روز نگه داشتن ویکی‌پدیا: پروژه به روزرسانی کاکرین-ویکی‌پدیا (لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه پروژه مراجعه کنید)

کاکرین کیست؟

ما شبکه مستقل جهانی از محققان، متخصصان، بیماران، مراقبان و افراد علاقه‌مند به سلامتی هستیم.

مشارکت کنندگان کاکرین- حدود ۳۷۰۰۰ نفر از بیش از ۱۳۰ کشور- برای تولید اطلاعات بهداشتی معتبر و قابل دسترس که عاری از حمایت تجاری و سایر تضاد منافع است، با یکدیگر همکاری می‌کنند. بسیاری از مشارکت‌کنندگان ما در زمینه‌های خود - پزشکی، سیاست‌های بهداشتی، روش‌شناسی تحقیق، یا حمایت از مصرف‌کنندگان - افراد شناخته شده در سطح جهانی هستند و گروه‌های ما در برخی از معتبرترین مؤسسات دانشگاهی و پزشکی جهان مستقر می‌باشد. کاکرین چگونه کار می‌کند؟

مشارکت‌کنندگان کاکرین از طریق گروه‌های کاکرین به این سازمان وابسته هستند: گروه‌های بررسی موضوعی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، شبکه‌های موضوعی، گروه‌های مرتبط با روش‌شناسی بررسی‌های سیستماتیک، و مراکز منطقه‌ای.

مشارکت کنندگان و گروه‌های ما در سرتاسر جهان مستقر بوده و اکثر کارهای ما را به صورت آنلاین انجام می‌شود. هر گروه به خودی خود یک «سازمان کوچک» با بودجه، وب سایت و حجم کاری خاص خود است. مشارکت کنندگان بر اساس علایق، تخصص و موقعیت جغرافیایی، خود را به یک گروه یا در برخی موارد چندین گروه وابسته می‌کنند.

ما بودجه یا کمک مالی تجاری را نمی‌پذیریم. این مسئله برای ما حیاتی است تا اطلاعات معتبر و قابل اعتماد تولید و آزادانه و بدون محدودیت منافع تجاری و مالی کار کنیم.